Search
Close this search box.

بازی چشم بسته، دست باز

بازی چشم بسته، دست باز برای گروه سنی شش تا نه سال
این بازی به شکل مشارکتی و حداقل با همکاری دو نفر به عنوان یک تیم انجام می شود. در این بازی یک نفر با چشمهای بسته باید بر اساس راهنماییهای هم تیمی اش اقدام به جمع آوری توپها یا وسایلی با یک شکل و رنگ خاص کند.  بازی چشم بسته، دست باز با هدف تقویت مهارت شنیداری، تقویت تجسم فضایی، تقویت توجه و تمرکز، تقویت مهارتهای اجتماعی و هیجانی در گروه سنی شش تا نه سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی چشم بسته، دست باز:

برای بازی چشم بسته، دست باز  ابتدا به اشیایی رنگی برای انجام بازی احتیاج دارید. هر چه سایز اشیای انتخابی بزرگتر باشد برای بچه های کوچکتر مناسب تر است و هر چه اشیا ریزتر می شوند میتواند در بازی کودکان بزرگتر به کار رود. توپهای رنگی برای کودکان کوچکتر  مناسب است  اما برای بچه های بزرگتر می توان از شکلاتهای رنگی یا قطعات لگو و … استفاده کرد.

برای کودکان کوچکتر به ترتیب دو به دو آنها را به صورت یک تیم در آورید. برای هر کدام از تیمها یک رنگ را مشخص کنید و از آنها بخواهید تنها توپهای هم رنگ را در مدت زمان مشخصی جمع آوری کرده و توپهای دیگر را بر ندارند. میتوانید قانون بگذارید که هر توپ اشتباه دو توپ رنگی درست را حذف خواهد کرد. حالا با یک دستمال یا روسری چشم یک نفر از هر تیم را ببندید. فردی که چشمهایش بسته است مسئول جمع آوری توپها خواهد بود و فرد دیگر تنها میتواند هدایت کننده باشد بدون اینکه اجازه دست زدن به توپها و یا هدایت آنها به سمت هم گروهیش را داشته باشد. او میتواند با بیان جملاتی دوستش را به سمت توپهای هم رنگ گروه هدایت کند. در نهایت پس از اتمام  زمان، توپهای هر گروه محاسبه می شود. در دور بعدی جای دو نفر گروه عوض می شود.

برای کودکان بزرگتر روال بازی چشم بسته، دست باز همانند گروههای سنی کوچکتر خواهد بود. اما در این گروه میتوان تعداد آیتمهای درخواستی را بالاتر برد . در مرحله اول بازی را همانند گروه سنی کوچکترانجام دهید اما در مرحله بعدی بسته به نوع وسیله ای که در اختیار کودکان قرار داده اید  به آنها بگویید بجز رنگ شکل آنها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال یک گروه تنها مربعهای سبز را باید بردارد و گروه دیگر مستطیلهای سبز و ….

در مرحله بعد برای هر گروه یک عضو دیگر مشخص کنید. این عضو کارش هدایت اشتباهی در گروه است .فردی که چشمهایش بسته است باید در حین بازی تنها به صحبتهای همگروهی خود گوش کند و دستورات فرد دیگر را نادیده بگیرد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *