Search
Close this search box.

بازیهای زبانی ۲ … تشویق کودکان به گفتن

بازیهای زبانی برای کودک یک تا دو سال
زبان و حرف زدن کودک مثل هر توانمندی دیگر او مسیری طولانی را طی می‌کند. اما این مسیر نسبت به دیگر توانمندی‌های کودک به ظرافت‌ها و پیگیری بیشتری برای بروز و تقویت نیازمند است. زبان با مهارت‌های اجتماعی- هیجانی و ارتباطی کودک مرتبط است. اولین نشانه‌های ارتباط برقرار کردن کودک با اجتماع اطرافش نگاه کردن و لبخند زدن و بعد اشاره کردن است.

بازیهای زبانی… نامگذاری کنید.

وقتی دارید پوشک کودک را عوض می‌کنید قبل از اتمام سریع این کار کمی مکث کنید. الان می‌توانید بازی کوتاهی با کودک انجام دهید که به رشد مهارت‌های زبانی او کمک کند.

 پای کودک را بلند کنید و به او بگویید« این چیه؟ این پاست… و اینا چیه؟ اینا انگشتهاست.» و این کار را برای دیگر اعضا و اندام‌ها نیز ادامه دهید. شما می‌توانید شکم، ناف، زانو، ران و بخش‌های مختلف صورت و بدن را برای کودک نامگذاری کنید. با تکرار این کار در هر روز به یادگیری لغات جدید در کودک کمک می‌کنید.

باز‌یهای زبانی… سلفی بگیرید!

وقتی دارید فعالیتی را انجام می‌دهید بخصوص وقتی با همراهی دیگران این کار صورت می‌گیرد از مراحل انجام کار عکس بگیرید. مثلا وقتی دارید کیک می‌پزید یا لباسها را می‌شویید و یا هر فعالیت دیگری از اولین مرحله، مرحله وسط و انتهای آن عکس بگیرید. مثلا وقتی دارید با خواهرتان کیک می‌پزید از حضور خودتان با مواد اولیه و ظروف، مرحله هم زدن و مخلوط کردن مواد و مرحله خوردن کیک عکس بگیرید. این عکس‌ها را در کنار هم قرار دهید. شبیه یک فیلم کوتاه که از همراهی چند عکس ایجاد شده باشد. عکس‌ها را به کودک نشان دهید و درباره مراحلی که هر عکس نشان می‌دهد با او صحبت کنید. این مدل سلفی به تقویت مهارت زبان آموزی و تفکر کودک کمک می‌کند بخصوص کودک مراحل و روند کارها و ترتیب و توالی را نیز آموزش می بیند.

بازیهای زبانی… اشاره کردن

وقتی در حال خواندن کتاب با کودکتان هستید با توجه به تصاویری که می‌بیند از او سوال بپرسید. مثلا بپرسید «گربه کو؟ یا به من اردک را نشون بده. توپ کوش؟ » ممکن است کودک نتواند به سوالات شما پاسخ بدهد به خصوص اگر این سوالات را برای بار اول از او می‌پرسید و یا تا کنون با این تصویر روبرو نشده است. اگر کودک به شما پاسخی نداد اشکالی ندارد شما خودتان گربه، اردک یا توپ را نشان دهید و به خواندنتان با همین روش ادامه دهید (حتی اگر کتاب برای کودک جدید است در هر صفحه به تصاویر اشاره کرده و آنها را نامگذاری کنید).

کم کم وقتی کودک شما به دو سالگی نزدیک می‌شود از میزان لغات فراوانی که می‌داند تعجب خواهید کرد. خواندن کتاب به این شکل که به تصاویر آن اشاره می کنید و آنها را نام می برید و یا از کودک می پرسید به فهم کودک و درک رابطه بین لغات و تصاویر و ساخت واژگانش کمک می کند.

بازیهای زبانی… سلام-بای بای

با یک کارتن بزرگ که هر دو سمت ابتدا و انتهای آنرا باز کرده باشید یک تونل درست کنید. (این کار را می‌توانید با پوشاندن میز با پتو یا پارچه نیز انجام دهید.) حالا کودکتان را در یک سمت کارتن و خودتان در سمت مقابل قرار بگیرد. سرتان را داخل تونل ببرید و بگویید سلااااااااااااام. و بعد از مقابل تونل به عقب بروید و تا کودک شما را نبیند و بگویید بای بای… آیا کودکتان برای آمدن به سمت شما کاری می‌کند و یا برای ارتباط با شما از طریق تولید کردن صدایی شبیه سلام یا بای بای تلاش می‌کند؟ این بازی مهارت‌های زبانی کودک را تقویت و به رشد مهارت حل مساله و مهارت‌های فیزیکی او کمک می کند.

این مطلب برگرفته از سایت صفر تا سه سالگی است.لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *