Search
Close this search box.

بازی با قلموی اسفنجی

بازی تقویت حواس کودک، تمرین خلاقیت
گاهی وقتها سرگرم کردن کودکان برای والدین و آنها که با بچه‌ها سر و کار دارند تبدیل به یک معضل جدی می‌شود. با بچه‌ام چه بازی انجام دهم؟ انجام بعضی از بازی‌ها نیازمند وسایل و مقدمات است و بعضی دیگر از بازی‌ها برای کودک در سنین خاص کاربرد ندارد یا قابل اجرا نیست. بازی با قلموی اسفنجی از آن بازی‌هایی است که برای همه گروه‌های سنی قابل اجرا و جذاب است و در عین حال به هیچ مقدماتی برای تهیه آن نیاز نیست. کافی است کمی اسفنج و چندکاغذ رنگی ساده (کاغذ رنگی که فاقد سطح صاف باشد. از همان کاغذهایی که گل فروش‌ها دور گل‌ها می‌پیچند) در منزل داشته باشید. بازی قلموی اسفنجی بازی فوق‌العاده ساده و کم هزینه‌ای برای کودک شماست تا بتواند با آن  عضلات درشت بدن،‌ عضلات ظریف دست،  حواس،اکتشاف رابطه علت و معلولی و خلاقیتش را تقویت کند.

 

 چگونه بازی قلموی اسفنجی را انجام دهیم؟

 این بازی به زمان و مکان خاصی برای انجام احتیاج ندارد. در این روزها که کم کم درگیر تمیزی و نظافت منزل برای استقبال از سال نو می‌شوید، مادران بیش از هر چیز بازی‌هایی را می‌پسندند که هم نیاز کمتری به حضور مستقیم‌شان در کنار کودک  داشته باشد و در عین حال او را سرگرم کرده و نیز کمترین بهم ریختگی را تولید کند. این بازی دقیقا تمامی این ویژگی‌ها را دارد.

یک تکه اسفنج را به قطعه‌های کوچک تقسیم کنید. این اندازه‌ها به سن کودک شما بستگی دارد. اگر کودک شما بزرگتر است برای او می‌توانید قطعات کوچکتری برش زده و برای کودک کوچکتر بهتر است قطعه‌ها بزرگتر برش بخورند. قطعات را با کمی چسب مایع به نوک برش خورده مدادها (سر مداد) بچسبانید. یک ظرف کم عمقبا کمی آب نیز در اختیار کودک  بگذارید. دیگر منتظر بمانید تا کودک اولین اثر خود را از تماس اسفنج با آب و گذاشتن آن بر روی کاغذ رنگی خلق کند.

بازی قلموی اسفنجی از زمانی که کودک بتواند بنشیند قابل اجراست. شما می‌توانید این بازی را از هفت یا هشت ماهگی کودک (بسته به تسلط او در نشستن) با او انجام دهید. به کودک نشان دهید که چگونه با زدن قلموی اسفنجی روی کاغذ رنگی، نقشی بر آن می‌افتد. از دیدن طرح‌ها همانند کودکتان ذوق زده شوید. به او اجازه دهید تا اکتشافات بیشتری انجام دهد. این کار برای بچه‌ها بی‌اندازه جذاب است. به کودک خود نشان دهید که چگونه با فشردن قلموی اسفنجی  روی کاغذ اثر جدیدی روی آن خلق می‌شود و چگونه دوباره با فرو بردن آن در آب می‌تواند آنرا خیس کند.

نکته:

می‌توانید اسفنج را به شکل اشکال هندسی برش دهید که علاوه بر بازی کودک شکل‌های هندسی را نیز بیاموزد. می‌توانید تمام اسفنج‌ها را تنها با یک شکل هندسی برش دهید. مثلا همه شکل‌ها مثلث باشند و از کودک بخواهید با سایزهای مختلف آن نقاشی بکشد.

کاغذهای رنگی گل فروشی‌ها این خاصیت را دارد که در صورت تماس با آب رنگ پس میدهند برای همین روزنامه زیر دست بچه ها می‌گذاریم . اما از این خاصیت خوب می‌شود در خلق اثر هنری کودک نیز استفاده کرد. اگر زیر کاغذ رنگی  یک کاغذ سفید بگذارید پس از اتمام نقاشی کودک اثر او بر روی کاغذ سفید بجا می‌ماند که می‌توانید آنرا جایی نصب کنید. به کودکان نشان دهید که اگر از کاغذهای رنگی بیشتر روی صفحه سفید استفاده کنند تنوعی از رنگ‌ها را خواهند داشت.

علت استفاده از ظرف کم عمق  برای آب این است که با مقدار کمتر آب، ‌احتمال خیس شدن وسایل نیست و در عین حال کودک نمی‌تواند تمام قلمو را در آب فرو کند و تنها نوک اسفنج خیس خواهد شد.

 مدادهایی را که برای بازی قلمو اسفنجی استفاده می‌کنید پس از انجام کار مجددا قابل استفاده هستند. کافی است دوباره اسفنج را جدا کرده و نوک آنرا بتراشید. مداد ساده ترین وسیله در دسترس همه ما برای انجام این بازی است. در صورتی که شما امکانات دیگری دارید می‌توانید از آن بجای مداد در این فعالیت استفاده کنید. حتما نکات ایمنی را درباره آن رعایت کنید.

کودکان چهار و پنج ساله احتمال دارد پس از اتمام کارشان تمایل داشته باشند که دور تا دور این نقاشی خیس را با مداد پر رنگ کنند تا اثرشان باقی بماند. اگر کودک به این کار اصرار دارد مانع او نشوید.

از امر و نهی زیاد کودک خود داری کنید. در صورتی که نگران کثیفی فرش‌ها و منزل هستید زیر پای کودک از یک پارچه بزرگ استفاده کنید ولی اجازه امتحان کردن را از او نگیرید.

در صورتی که این بازی را با کودک خود انجام دادید لطفا ما را از تجربیات خود مطلع کنید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *