Search
Close this search box.

بازی جعبه جستجو

بازی جعبه جستجو
بازی جعبه جستجو با هدف تقویت توجه و تمرکز کودک، تقویت حافظه کاری کودک، تقویت مهارتهای زبان آموزی کودک، تمرین جستجو در محیط و آشنایی بیشتر با مفاهیم داخل، بیرون، تو ، زیر، رو و نیز حافظه دیداری کودک دو تا چهار سال طراحی شده است. یک جعبه کفش، تصاویر کتابهای قدیمی و کهنه کودک، چسب و قیچی وسایل بازی امروزخواهد بود. این بازی بیش از هر چیزی به تقویت توجه و تمرکز و  حافظه دیداری را تاکید می کند. فرصتی برای جستجو و کنکاش و به خاطر سپردن آنچه که در محیط وجود دارد برای کودک فراهم می شود.

در گام اول به سن کودک توجه کنید. اگر کودک کوچکتر از دو سال و نیم دارد بهتر است از تصویر یک صفحه کامل از کتاب برای بخشهای مختلف جعبه استفاده کنید. یعنی یک تصویر کامل از یک صفحه را روی در جعبه، یک تصویر کامل دیگر را داخل و همینطور برای هر ضلع و حتی کف جعبه بچسبانید.

تصاویری را در کتابها انتخاب کنید که جزییات بیشتری برای جستجو و دیدن و گفتن داشته باشد. یک صفحه که دارای جزییات بیشتری باشد برای هر ضلع داخل و بیرون جعبه انتخاب کنید.

برای کودکان بزرگتر از دو سال و نیم تا سه سال و نیم  میتوانید از تصاویر کوچکتر استفاده کنید. بنابراین نیازی نیست کل تصویر یک صفحه از کتاب را بچسبانید. ممکن است تنها بخش کوچکی از تصویر مثلا یک عروسک، درخت و … را جدا کنید و در جاهای مختلف جعبه جستجو بچسبانید. سعی کنید تنوع خوبی از تصاویر برای کودک فراهم کنید. این تنوع به مهارت زبان آموزی در کودکان نیز کمک خواهد کرد.

پس از آماده کردن جعبه حالا زمان بازی است. یکی از تصاویر را در ذهنتان انتخاب کرده و به کودک بگویید مثلا خرس کجاست؟ بهتر است در مرحله اول با تصاویر مشخص و آشنا و در دید و دسترس کودک بازی را شروع کنید. اجازه دهید که او بگردد و خرس را پیدا کند. او را تشویق کنید تا ادامه دهد و سعی کند همه جهات جعبه را بررسی کند. مجددا با یک شکل در دسترس و آشنا بازی را ادامه دهید. اما به مرور بر اساس تصاویری که در جعبه دارید چیزهای سخت تری که کمتر به چشم کودک می آیند را انتخاب کنید. مثلا پرده، پنجره، گلدان ، آباژور و ….

روز اول تصاویر را شما انتخاب کنید و اجازه دهید که کودک با روال بازی آشنا شود. اما دفعات بعدی که جعبه را می‌آورید بازی را نوبت بندی کنید. یعنی یک بار شما انتخاب کنید تا کودک تصویر مورد نظر را بیابد و بعد از کودک بخواهید که اسمی را بگوید تا شما آن را پیدا کنید. این کار به کودک در رعایت نوبت و نیز آموزش صبر کمک می کند.

این بازی شبها و قبل خواب و در تاریکی اتاق نیز می تواند به کار شما بیاید. در این صورت با یک چراغ قوه نور مشخصی روی یک تصویر داخل جعبه بیاندازید تا کودک نام آنرا بگوید.

نکات بازی جعبه جستجو:

جعبه جستجو می تواند بعدها به عنوان جعبه اسباب بازی کودک در کمد اوگذاشته شود. جعبه ای که کودک میتواند وسایل مختلف را در آن بچیند یا اینکه شما وسایل بازی مخصوص یک روز را در آن قرار دهید. (در اختیار قرار دادن کل وسایل بازی کودک خیلی مواقع باعث بهم ریختگی منزل و مهمتر از آن بی علاقگی کودک به وسایلش می شود. در صورتی که اگر این بازیها را دسته بندی کرده و هر روز بخشی از آن را در اختیار کودک بگذارید هم فرصت بازی بیشتری به او می دهید و هم مشکل یکنواخت شدن وسایل کمتر می شود)

در صورتی که حوصله بیشتری به خرج دهید می توانید کارتهای کوچکی از آنچه که در جعبه چسبانده اید تهیه کنید و هر بار یک کارت توسط کودک کشیده شود تا بییند باید دنبال چه تصویری بگردد.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *