Search
Close this search box.

بازی جعبه لمس

بازی جعبه لمس بازی برای کودک سه تا هشت ساله
برای بازی جعبه لمس به یک جعبه نه چندان بزرگ مثل جعبه کفش، تعدادی از وسایل کودک که بتواند در جعبه جا بگیرد و یک کاتر احتیاج دارید. روی دو سوی دورتر جعبه یک دایره به قطر ۱۵ سانت ببرید. طوری که کودک بتواند به راحتی دستش را از این سوراخ‌ها داخل جعبه ببرد اما  نتواند داخل آنرا ببیند.  این بازی به تقویت حواس، دقت و توجه، حافظه، تفکر و حل مساله، بازشناسی اشیاء کمک می‌کند.

بازی جعبه لمس برای کودک سه ساله:

برای کودک سه ساله تنها از دو وسیله استفاده کنید. پیش از قراردادن اشیاء در داخل جعبه، وسایل را به کودک بدهید تا آنها را لمس کند. حالا هر دو وسیله را داخل جعبه قرار دهید . به کودک نشان دهید که دو دستش را از دو سوی جعبه در داخل آن قرار دهد و برای شما یکی از وسایلی که نام می‌برید را بیرون بیاورد. اگر کودک هر دو وسیله را با هر دو دست بیرون آورد به او بگویید که «نه این طوری نیست. بزار با هم امتحان کنیم.» دستتان را داخل جعبه ببرید و تنها وسیله‌ای را که اعلام کرده بودید پس از لمس وسایل بیرون بیاورید. برای مثال اگر در جعبه لگو و یک عروسک کوچک قرار داده باشید به کودک بگویید «لگو را پیدا کن و به من بده.» هر دو دست کودک را از دو سو داخل جعبه کرده و منتظر بمانید. گاهی چند بار باید این مسیر را تکرار کنید که کودک بتواند متوجه روال بازی شود. اگر کودک موفق شد که وسیله را به شما بدهد تلاش او را تشویق کنید.

بازی جعبه لمس برای کودک چهار و پنج ساله:

برای کودک چهار ساله و پنج ساله از سه وسیله در ابتدا استفاده کنید. اجازه دهید که کودک اشیاء(قطعه ای لگو، یک ماشین کوچک، یک توپ کوچک) را ببیند و سپس آنرا در داخل جعبه قرار دهید و بازی جعبه لمس را با او همانند گروه سنی سه سال انجام دهید. وقتی کودک در انجام این مرحله موفق بود تعداد اشیاء را به چهار و سپس به تدریج هر بار تعداد را در روزهای مختلف بیشتر کنید. اجازه دهید کودک حس موفقیت را دریافت کند. اگر کودک موفق شد بلافاصله تعداد را زیاد تر نکنید. میتوانید این کار را در  روزهای آتی با تعداد بیشتر تکرار کنید.

بازی جعبه لمس برای کودک شش و هفت ساله:

برای کودک شش و هفت ساله بازی جعبه لمس را  با هفت وسیله مختلف همانند گروه سنی سه سال شروع کنید. مثلا لگو، ‌مداد، پاک کن،‌ چسب نواری، ماشین، یک حیوان پلاستیکی، قاشق، در یک بطری پلاستیکی و….

در روزهای بعد این بازی را به شیوه دیگری انجام دهید. دو وسیله مشابه را همزمان در جعبه بگذارید. یعنی از هر وسیله دو عدد در داخل جعبه بگذارید و از کودک بخواهید همزمان دو پاک کن را بیرون بیاورد. در اینجا کودک باید از میان وسایل دو وسیله را با لمس کردن پیدا کرده و هر دو را همزمان با دو دستش بیرون بیاورد.

هر بار کودک را برای عملکرد درستش تشویق کنید.

در مرحله بعدی می‌توانید از دو جعبه متفاوت برای بازی استفاده کنید. کودک همزمان دستش را در دو جعبه فرو کرده و وسیله‌ای را که شما اعلام کرده‌اید انتخاب کرده و بیرون بیاورد.

بازی جعبه لمس برای کودک هفت و هشت ساله:

پس از شروع بازی همانند گروههای سنی قبلی برای کودک هفت و هشت ساله در مرحله بعدی می‌توانید بازی را با طرح معما ادامه دهید. به کودک بگویید« از داخل جعبه وسیله ای رو برایم بیرون بیاور که با آن میشه دو چیز را به هم وصل کرد». کودک باید بر اساس اطلاعات شما و نیز لمس اشیاء برای شما چسب را از داخل جعبه بیرون بکشد. اگر کودک موفق نشد سعی کنید توضیحات بیشتری درباره شی بدهید. حالا نوبت شماست که در مرحله بعدی دستتان را داخل جعبه کنید و منتظر باشید تا با توضیحات کودک شی مورد نظرش را انتخاب کنید.

بازی جعبه لمس در ایام عید و سفر بازی مناسبی است. می‌توانید بجای جعبه دو کیسه پارچه‌ای(یا حتی کیسه های نایلونی که داخلش قابل دیدن نباشد) با تعدادی از وسایل ریز بازی کودک همراه داشته باشید و در حین سفر و به خصوص ساعت‌های طولانی نشستن در ماشین از کودک بخواهید دستش را داخل کیسه یا کیسه ها کرده و بر اساس گروه سنی اش همانند بالا عمل کند.

نکته:

برای اینکه لبه بریده شده جعبه دست کودک را نبرد حتما آنرا با چسب کاغذی یا نوار چسب بپوشانید.

بعضی از کودکان کوچکتر از فرو بردن دست در داخل جعبه می‌ترسند. ناشناخته ها برای کودکان ترسناک است. بهتر است آنها را اجبار نکنیم. این بازی را ابتدا خودتان انجام دهید و در مرحله بعدی یک دست خودتان با دست کودک را در داخل جعبه قرار دهید و با هم در داخل جعبه دست بدهید و آنرا برای کودک جذاب و آشنا کنید.اگر باز هم کودک اصرار دارد که دستش را داخل جعبه نکند بازی را می‌توانید با قرار دادن اشیاء در زیر پتویی کوچک با همان روند بالا انجام دهید.

در بخش معماها برای کودکان هفت و هشت ساله از توضیح زیاد و یا راهنمایی واضح خودداری کنید. اجازه دهید کودک کمی فکر کند و به پاسخ برسد. اگر کودک شی اشتباهی را در جواب شما بیرون آورد سعی کنید بفهمید چرا فکر میکند این وسیله جواب معمای شماست. گاهی کودکان ایده های خلاقانه جالبی دارند که باید گوش کنیم.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *