Search
Close this search box.

بازی روی خط

بازی روی خط بازی با کودک چهار ساله
برای این بازی در صورتی که آن را در فضای باز انجام می‌دهید به یک گچ و حضور خودتان نیاز دارید. با گچ روی زمین خطی ممتد به طول چهار تا پنج متر بکشید که در میانه آن از خطوط صاف، شکسته، خمیده، زیگزاگ، دایره ای و...  استفاده کرده باشید. خودتان در ابتدای مسیر بایستید و اعلام کنید که همگی باید از روی این خط عبور کنند بدون اینکه پایشان را از روی خط بردارند. خودتان مسیر را تا انتها بروید. سپس از کودک بخواهید روی این خط حرکت کند و از مدل آن پیروی کند تا به انتها برسد.

روزهای جمعه زمان خوبی برای بازی‌های گروهی و دور همی است. بازی روی خط نیز از جمله بازی‌های ساده و کم هزینه، بدون نیاز به ابزار خاصی برای انجام در یک روز تعطیل است.

برای این بازی در صورتی که آن را در فضای باز انجام می‌دهید به یک گچ و حضور خودتان نیاز دارید. با گچ روی زمین خطی ممتد به طول چهار تا پنج متر بکشید که در میانه آن از خطوط صاف، شکسته، خمیده، زیگزاگ، دایره ای و…  استفاده کرده باشید. خودتان در ابتدای مسیر بایستید و اعلام کنید که همگی باید از روی این خط عبور کنند بدون اینکه پایشان را از روی خط بردارند. خودتان مسیر را تا انتها بروید. سپس از کودک بخواهید روی این خط حرکت کند و از مدل آن پیروی کند تا به انتها برسد.

بازی روی خط با هدف تقویت مهارت‌های حرکتی، تقویت عضلات درشت بدن، تقویت حواس، حفظ تعادل و هماهنگی بدن، تقویت مهارت‌های اجتماعی و هیجانی، رعایت نوبت، دقت و توجه برای گروه سنی چهار سال به بالا قابل اجراست.

مرحله تکمیلی بازی روی خط

اگر مثل امروز به خاطر باران نمی‌توانید در خارج از منزل این بازی را انجام دهید می‌توانید با مقداری طناب یا چسب نواری رنگی  بازی روی خط را در اتاق نشیمن انجام دهید.

 روی زمین با چسب نواری رنگی (همانند گچ) خطوطی را روی زمین ترسیم کنید و بعد به ترتیب از کودک و اعضای خانواده بخواهید که از روی این خطوط حرکت کرده بدون اینکه پایشان را از روی خط بردارند.

 در میانه خطوط وقفه‌هایی بیاندازید. در میان دو خط فاصله هایی به اندازه سی تا پنجاه سانت ایجاد کنید و بعد مجدد خط بشکید. از آنجا که قانون برنداشتن پا از روی خط است همه افراد وقتی به این نقطه ها می رسند باید از روی خطوط بپرند تا پایشان مجددا در ادامه خط قرار بگیرد.

بازی روی خط بازی با کودک چهار ساله
بازی روی خط بازی در فضای بسته

می‌توانید بازی روی خط را با هدفمندی بیشتری انجام دهید. در میانه مسیر وسایل مختلف بازی یا منزل را بگذارید و به کودک بگویید که برای شما در مسیر حرکتش چه چیزی را جمع آوری کند. مثلا به کودک بگویید هر وسیله ای که رنگ قرمز دارد و خوردنی است را برای شما در مسیر گرد‌آوری کند. یا از هر وسیله ای که دو تا از آن در مسیر دیدی یکی از آنها را برای شما بیاورد. در این صورت حافظه کودک به خصوص حافظه دیداریش را تقویت می‌کنید.

می‌توانید در انتهای مسیر نیز یک دایره بزرگ بکشید که اعداد مختلفی روی آن نوشته باشید. از کودک بخواهید از انتهای خط به روی یکی از اعداد دایره بپرد. در صورتی که کودک شما اعداد را می‌شناسد می‌توانید این کار را هدفمند انجام دهید«به کودک بگویید رسیدی به آخر خط حالا عدد شصت رو پیدا کن… آفرین حالا از همونجا طوری بپر که پات روی عدد شصت قرار بگیرد».اگر کودک شما اعداد را نمی‌شناسد به او بگویید روی یکی از اعدادی که می بینی بپر. بعد از پرش عدد را برای کودک اعلام کنید. مثلا آفرین تو پریدی روی عدد ۴۰.

مهمترین نکته این بازی برای کودکان بازی در کنار بزرگترها است. حضور یک مادر یا پدر فعال، یک دایی یا پدربزرگ پر جنب و جوش به کودک در درک حس امنیت و آرامش و نیز درک حالات هیجانی آنها کمک خواهد کرد. شریک شدن در خنده و هیجانات کودک او را هیجان زده کرده و به او در درک این حالات و کسب مهارت در برقراری ارتباط با دیگران کمک می‌کند.

می‌توانید برای هیجان انگیز تر کردن بازی همزمان از کودک و فرد دیگری بخواهید که از دو سوی خط به سمت یکدیگر حرکت کنند و بدون اینکه پا را از روی خط بردارند سعی کنند راهی برای عبور از یکدیگر پیدا کنند. این بازی می‌تواند به کودک در حل مساله، نحوه همکاری با دیگران و پیامد هر کدام به او آموزش‌های بی‌نظیری بدهد.

نکته:

برای طراحی خطوط طوری عمل کنید که کودک مجبور به حرکت از روی خطوط باشد. مثلا اگر زیگزاگی که کشیده اید کوتاه و نزدیک بهم باشد کودک نمی‌تواند پایش را روی خطوط گذاشته و آن را دنبال کند و آن را همانند یک خط صاف طی خواهد کرد. فاصله و ارتفاع پیچیدگی‌ها و شکست‌های خطوط باید در حدی باشد که برای برداشتن گام بعدی مجبور به پیروی از خط باشند.

به جای چسب میتوانید از طناب یا نخ کاموا برای کشیدن خطوط استفاده کنید. در این صورت برای حرکت نکردن کاموا روی قسمتهای مختلف آن چسب نواری بزنید.

بازی را رقابتی نکنید. هدف ما برنده و بازنده نیست بلکه هدف آموزش و تقویت مهارت‌های مورد نیاز کودک است. با رقابتی کردن آن فضای آموزشی را از بین خواهیم برد.

اگر بازی را با گچ و در محیط باز انجام دادید حتما برای پاک کردن آثار گچ از زمین یک یا دو عدد مسواک بلا استفاده نیز همراه داشته باشید. آن را با یک ظرف آب به کودک بدهید که آثار گچ را با کمک مسواک و آب از زمین پاک کند. این بخش خود به تنهایی یک بازی کامل برای تقویت مهارت‌های عضلات ظریف کودک، آموزش مهارتهای اجتماعی و زیستی است.

در صورتی که این بازی را در جمع خودتان انجام دادید برای ما از خطوط ترسیمی عکس ارسال کنید.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *