Search
Close this search box.

بازی روی پا

بازی لمس و تقویت حواس
برای انجام  بازی روی پا به چند تکه پارچه و یا وسیله پارچه‌ای احتیاج دارید. لازم نیست حتما این پارچه‌ها نو باشند می‌توانید از وسایل درون منزل استفاده کنید. نکته مهم در این بازی بافت‌های متفاوت هر کدام از این وسایل است.

برای شروع یک دستمال سفره پارچه‌ای، تکه‌ای خز (مصنوعی)، مقداری نمد، یک روسری ابریشمی، یک لباس یا شال بافتنی، یک حوله، یک کاپشن شمعی، یک تکه پارچه جیر یا مخمل، یک پارچه یا لباس کار شده، رومیزی با بافت درشت، تکه ای گلیم، زیر انداز یوگا، رومیزی قلاب بافی، پتو، تکه ای تور و … را روی زمین پهن کنید.

در صورتی که کودک جوراب پوشیده آنرا از پاهایش درآورید تا بتواند این بافت‌ها را مستقیم با پوستش احساس کند. زیر بازوهای کودک را بگیرید و او را مستقیم بالا و روی این پارچه‌ها قرار دهید و اجازه دهید تا کودک با پاهایش یکی از این پارچه ها را لمس کند. به او کمک کنید تا به بافت‌های مختلف پهن شده روی زمین دسترسی داشته باشد. می‌توانید او را به آرامی حرکت داده تا بافت بعدی را نیز امتحان کند. پارچه‌های مختلف را امتحان کنید و ببیند کودکتان کدام بافت را ترجیح می‌دهد . بازی‌هایی از این نوع، حواس کودک و نیز آگاهی از بدنش را تقویت می‌کند.

نکته:

برای انجام بازی روی پا حتما نباید از همه این بافت‌ها با هم و در یک نوبت استفاده کرد. می‌توانید سه یا چهار بافت را در یک بار بازی به کودک ارائه کنید و در مرحله بعد پارچه دلخواه کودک را با دیگر بافت‌ها در بار بعدی به کودک ارائه کنید. تکرار این بازی به تقویت حواس کودک کمک می‌کند.

اگر کودکتان سینه خیز می‌رود می‌توانید بگذارید کودک سینه خیز به سمت این پارچه‌ها برود. و آنها را لمس کند. اجازه دهید کودک بجز لمس با پا با کف دستش نیز پارچه‌ها را لمس کند. بعضی از کودکان از کشیده شدن بافتها به صورتشان خوششان نمی‌آید. در این صورت پارچه‌ها را به صورت بچه تماس ندهید.

اگر تابستان است می‌توانید بافت‌هایی را که کودک دوست دارد روی پوست بدنش بکشید و با آن او را نوازش کنید.

این بازی نیز از جمله بازیهایی است که کودک را به فعالیت و واکنش وا می‌دارد. به رفتار و حرکت پاهای او دقت کنید تا ببنید چطور برای لمس کردن یک بافت خاص نوک انگشتش را از فاصله دور به آن می‌رساند.

اگر این بازی را با کودکتان انجام دادید از تجربه خود برای ما بنویسید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *