Search
Close this search box.

بازی شناخت تصاویر

بازی شناخت تصاویر معرفی یک بازی
امروز قصد دارم مجموعه کارت شناخت تصاویر برای گروه سنی یک سال به بالا را معرفی کنم. احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی برای خرید اسباب بازی برای کودک زیر سه سال خود مراجعه می‌کنید وسایل کمی برای این گروه سنی می‌توانید بیابید. اکثر وسایل بازی با یک هشدار نامناسب برای زیر سه سال در مقابل دیدگان قرار دارند. شاید یک دلیل آن این است که این گروه سنی با هر وسیله ای از لباس و ظروف و وسایل شما می‌توانند سرگرم شوند. اما اگر گاهی از دست زدن به وسایلتان کلافه شده‌اید یا تمایل دارید وسیله خاصی برای این گروه سنی داشته باشید احتمالا این کارتهای بازی برای شما هم مناسب است. ضمن اینکه میتوانید با ایده گرفتن از این بازی خودتان دست به کار تهیه آن شوید.

بخش تکمیلی بازی شناخت تصاویر:

چقدر در حین خرید یک وسیله بازی باید به ساختاری  و روال تعیین شده برای بازی آن مقید بود؟ واقعا به نظر نمی‌اید برای اسباب بازی محدودیتی در اجرای بازی وجود داشته باشد. همان طور که کودکان این نوشته را عملا اجرا می کنند. آنها دلیلی نمی‌بینند از قاشق تنها به عنوان وسیله ای برای غذا خوردن استفاده کنند. گاهی قاشق یک بیل، گاهی یک سرنگ، گاهی وسیله ای برای کوبیدن و ضربه زدن و گاهی برای جلو کشیدن یک وسیله زیر مبل، می شود. متعهد بودن به ساختار اسباب بازیها ما را محدود و فضای بازی را بسته نگه می دارد.

کارتهای شناخت تصاویر (اگر قصد خرید این محصول را دارید اینجا کلیک کنید) یک مجموعه کارت شانزده تایی با جنس سخت برای کودکان یک سال به بالا است و آنچه از روال بازی پشت جعبه بر‌می آید انتشارات عسل نشر برای آن تنها یک کاربرد یادگیری تصاویر(سیاه و سفید و رنگی) و لغات را آورده است. من این بازی را برای فرزندم تهیه کردم و بعد از اجرای بازی بر اساس دستور پشت جعبه که به سرعت تکراری می شود، سعی کردیم روشهای دیگری برای بازی با آن پیدا کنیم.

یک نکته مهم: بازیها را بسته به تعداد کارتهایی که کودکتان با آن آشناست انجام داده و آن را تغییر دهید.

بازی شناخت تصاویر معرفی یک بازی

تعدادی کارت از میان کارتها انتخاب کرده و آنها را روی زمین با فاصله کمی بچینید طوری که تمامی کارتها بتواند در مقابل دید کودک قرار بگیرد. حالا از او بخواهید در ابتدای مسیری که چیده اید بایستد و از او بخواهید کارت خاصی را برای شما پیدا کرده و روی آن بایستد. مثلا گربه کجاست و از او بخواهید روی کارت گربه بایستد. در مرحله بعدی میتوانید از او بخواهید صدای شکلی را که روی آن ایستاده را نیز بیان کند. در صورتی که کودک شما هنوز با صداها آشنا نیست صدای آن شکل را خودتان تولید کنید. این مدل بازی به توجه و تمرکز کودکان کمک کرده و آنها را با صدای هر شکل آشنا می کند. بهتر است گاهی این کار را با سمت رنگی کارتها و گاهی با سمت سیاه و سفید و گاهی با ترکیب هر دو انجام دهید در این صورت دقت دید کودک نیز بالاتر می رود. آز آنجاکه بازی با تحرک همراه است برای کودکان جذاب است میتوانید از او بخواهید زمان رسیدن به هر کارت کار دیگری نیز انجام دهد. مثلا دست بزند یا پا بکوبد  یا یک دور بچرخد.

در مرحله بعدی میتوانید کارتها را روی زمین بچینید و از کودک بخواهید از میان اشکال آنچه را که نام میبرید به شما نشان داده و یا به شما بدهد. یک نمونه دیگر این بازی چیدن کارتها در یک فضای بزرگتر به منظور تقویت قدرت توجه و تمرکز کودک و نیز تقویت عضلات کودک است. کارتها را در یک فضای بزرگتر مثلا یک اتاق به دیوار یا پایه های مبل تکیه دهید تا کودک بتواند به خوبی اشکال را ببیند. حالا از او بخواهید در کنار شما با فاصله از کارتها بایستد . از او بخواهید کارت خاصی را برای شما پیداکند و سپس آن را برای شما بیاورد. مثلا به او بگویید کارت قطار کجاست؟ وقتی موفق به پیدا کردن آن شد از او بخواهید آن را برای شما بیاورد. در دور بعدی بازی میتوانید از صداها برای تقویت شنیداری کودک نیز استفاده کنید. مثلا به او بگویید شکلی را برای من بیاور که صداش اینه هو هو چی چی … در این صورت کودک باید به کلمه قطار اشاره کرده و آن را برای شما از میان مجموع کارتها بیاورد.

بازی شناخت تصاویر معرفی یک بازی

یک بازی دیگر با این مجموعه کارت که به حافظه کاری کودکان نیز کمک می کند انتخاب دو تصویر آشنا و ساده (مثلا گربه و ماهی) بر اساس دانش کودک برای بازی است. این دو کارت را مقابل چشمان کودک روی زمین گذاشته و روی هر کدام از آنها یک دستمال بگذارید. حالا از کودک بخواهید بدون برداشتن دستمالها کارت گربه را به شما نشان دهد. در ابتدا کودکان فقط می خواهند دستمالها را از روی کارتها بردارند اما بعد از چند دور بازی روال آن را می آموزند. می توانید به مرور این بازی را به سه کارت افزایش دهید.

نکته:

تعداد کارتهایی را که در بازی استفاده می کنید بر اساس دانش کودکتان قابل تغییر است.

نیازی نیست که همیشه کارتها را از سمت رنگی آن روی زمین بگذارید. بهتر است در بازی آنها را به صورت تصادفی در سمت رنگی یا سیاه و سفید قرار دهید و از کودک بخواهید بر اساس دستور شما عمل کند.

روی سایت عسل نشر این مجموعه با بیست و چهار عدد کارت به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان معرفی شده اما آنچه من از باغ کتاب تهیه کردم شامل ۱۶ کارت با مقوای سخت و به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان بود. احتمالا معرفی عسل نشر مربوط به چاپ اولین مجموعه بوده است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *