Search
Close this search box.

بازی فنجان‌های چرخان

بازی فنجان‌های چرخان
بازی فنجان‌های چرخان بازی پنهان کردن یک وسیله مورد علاقه کودک در زیر یک فنجان و چرخاندن فنجان‌ها یا سینی چرخان در مقابل دیدگان کودک است. برای این بازی به یک فضای آرام،‌ کمی هیجان و چند فنجان و وسیله بازی کوچک نیاز دارید. بازی فنجان‌های چرخان با هدف تقویت حافظه کاری کودک،‌ تقویت توجه و تمرکز، خود کنترلی، تقویت تجسم فضایی، تقویت ردیابی دیداری، بازداری شناختی کودک هیجده ماهه تا چهار ساله طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی فنجان‌های چرخان:

بارها این بازی را در فیلمها مشاهده کرده اید. چرخاندن فنجانها و انتخاب آنکه جایزه ای برای مشاهده کننده در بردارد.

برای شروع بازی با کودک از دو فنجان کمک بگیرید. آنها را مقابل کودک روی میز بگذارید و در داخل و زیر یکی از فنجانها یک وسیله بازی کوچک قرار دهید. بدون چرخاندن فنجانها از کودک بپرسید که وسیله بازی در زیر کدام فنجان است. به رد نگاه کودک توجه کنید. وقتی کودک درست انتخاب کرد فنجان را برداشته و اسباب بازی را از زیر آن خارج کرده و برای لحظه ای در دست کودک قرار دهید. مجددا وسیله را از کودک بگیرید و این بار در فنجان دوم قرار دهید و باز از کودک بخواهید آن را برای شما بیابد. بعد چرخش را به بازی فنجانها اضافه کنید. این بار پس از مخفی کردن وسیله بازی فنجانها را بچرخانید یک حرکت ساده انجام دهید که کودک بتواند چرخش را دنبال کند. متوجه باشید که حواس کودک به بازی با شما باشد در غیر این صورت هدف بازی انجام نخواهد شد. اجازه دهید که کودک وسیله را پیدا کند. هر بار تلاش کودک را تشویق کنید.

هر بار حرکات ساده‌ای برای تغییر مکان فنجان هدف انجام دهید طوریکه کودک بتواند مسیر دست شما را پیگیری کند. این بازی با همین روال برای کودکان بزرگتر نیز اجرا شده و سپس تعداد فنجانها را برای کودکان بزرگتر اضافه کنید. وقتی کودک به تعداد بیشتر فنجانها با همان روال قبلی به خوبی عادت کرده و درست پاسخ داد میتوانید حرکات را پیچیده تر کنید.

در مدل دیگری از این بازی حرکت روی فنجانها انجام نمی‌شود. برای این کار از یک سینی چرخان یا از بخش گردان روی میزهای نهارخوری استفاده می‌شود. برای بازی فنجان‌های چرخان آنها را در سینی بگذارید و مقابل چشم کودک وسیله اسباب بازی را در زیر یکی ازفنجان‌هایداخل سینی بگذارید. بعد سینی را بچرخانید و دوباره مقابل کودک قرار دهید. کودک باید پاسخ دهدکه کدام فنجان وسیله بازی را در خود پنهان کرده است.

برای بچه های بزرگتر تعداد اسباب بازی که در زیر وسایل قرار می گیرد نیز میتواند به این بازی اضافه شود. این بار از دو وسیله بازی کمک بگیرید. مطمئن شوید که کودک میداند نام هر وسیله چیست و به خوبی با آن ارتباط برقرار کرده است. در مقابل چشم کودک وسایل بازی را در زیر فنجانها پنهان کنید و بدون هر گونه تغییری نام یکی از وسایل بازی پنهان شده را به کودک بگویید و بخواهید که به شما بگوید در کدام فنجان پنهان شده است. تلاش کودک برای پاسخ درست را تشویق کنید. چند تلاش دیگر مشابه روال گفته شده  نیز انجام دهید و سپس چرخش فنجانها را نیز به چالش این بازی اضافه کنید. حالا کودک باید هم چرخش و هم جای وسایل را به خاطر بسپارد. در ابتدا بازی را زیاد پیچیده نکنید. با تنها یک حرکت بازی فنجان‌های چرخان را انجام دهید . سپس تعداد چرخش ها را به تدریج و پس از حداقل پنج پاسخ درست پی در پی افزایش دهید.

همین بخش را با سینی چرخان یا بخش گردان میز نهارخوری نیز میتوانید انجام دهید.

نکته:

هر چه کودک شما کوچکتر است روال بازی ساده تر و بدون حرکات پیچیده و یا تند و شتابزده است. کودک در سنین پایین هنوز قدرت خوبی در ردیابی دیداری ندارد و حرکات شتابزده او را از اصل بازی دور کرده و تمایلی به ادامه همکاری ندارد. پیش از هر کاری نیاز است که ابتدا علاقمندی و توجه کودک را به کاری که در حال انجام آن هستید جلب کرده و سپس کار را به تدریج پیچیده تر کنید.

برای پیچیده تر کردن بازی در هر گروه سنی مهمترین عامل تعداد پاسخهای صحیح پی درپی کودک به یک روال است. این به شما نشان میدهد که کودک روال بازی را آموخته و آمادگی صعود به مرحله بعدی را دارد.

هر مرحله از بازی باید دارای پیچیدگی و کمی سختی باشد تا هم کودک را به تلاش وا دارد و هم شیرینی پیروزی برایش جذاب باشد.

این بازی با الهام از مرکز توسعه و رشد کودکی دانشگاه هاروارد نوشته شده است.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *