Search
Close this search box.

بازی قطار توپها

بازی قطار توپها
برای بازی قطار توپها بسته به سن کودک میتوانید از توپهای بزرگ تا کوچک استفاده کنید. بزرگترین توپ برای گروه کوچکتر با یک ظرف بزرگتر برای جمع آوری توپها داده می شود و کوچکترین توپها (توپهای شکلاتی، تیله یا مروارید درشت) با یک لیوان بزرگ برای بچه های گروه سنی بزرگتر داده می شود.

برای این بازی به میز وسط پذیرایی یا یک تخته صاف و یا حتی یک تکه مقوای بلند بدون خط تا نیاز دارید(مثل کارتن یخچال). به میز کمی شیب بدهید. میتوانید از دو کتاب هم قطر برای زیر دو پایه سمت خودتان کمک بگیرید. از کودک بخواهید با سبد یا لیوان در سمت سرازیری میز بنشیند و شما در سر دیگر میز با توپها قرار بگیرید. از کودک بخواهید با سبد یا لیوانی که در دست دارد توپهایی را که ازسمت شیب دار میز رها می شوند را بدون اینکه بر زمین بیفتند بگیرد. کودک حق دست زدن یا گرفتن توپها را ندارد تنها میتواند توپهایی را که به سمتش می آید با سبد بگیرد.

در ابتدا توپها را طوری از سمت خودتان حرکت دهید تا به آرامی روی میز سر خورده و به سمت دیگر میز برسد. کودک فرصت دارد تا مسیر توپ را حدس زده و برای گرفتن آن اقدام کند. توپهای اول را که برای آموزش روی میز می سرانید باید با فاصله و آرام  انداخته شود تا زمان کافی به کودک برای گرفتن توپ را بدهد.

برای کودکان کوچکتر

از کودک بخواهید که تنها توپهایی را که به سمتش می آید را بگیرد. هنگام انداختن توپها همه توپها را در مرکز میز قرار ندهید. جای سراندن توپها را روی میز تغییر دهید.

برای کودکان بزرگتر

می توانید بسته به سن کودک و به تدریج بازی قطار توپها را به سمت سختی حرکت دهید. ابتدا به کودک بگویید تنها توپهای زردی که سمت تو می آید را باید بگیری. در این صورت کودک فقط باید توپهای زرد را بگیرد و گرفتن توپهای دیگر خطا محسوب می شود. در مرحله بعدی به جز رنگ زرد رنگ دیگری را نیز اضافه کنید. مثلا قرمز. حالا کودک باید هر دو مورد را به خاطر بسپارد و با قاعده نگرفتن توپهای قرمز نیز مبارزه کند. مرحله بعدی می توانید بازی را با سه رنگ ادامه دهید.

همچنین می توانید برای سخت تر کردن کار، رنگهایی غیر از توپهای اولی که انتخاب کرده بودید را اعلام کنید. در این صورت کودک نیاز مند است تا خود را با قانون جدید هماهنگ کرده و آن را به حافظه بسپارد. مثلا بگویید تا حالا توپهای زرد و قرمز را میگرفتی اما حالا تنها باید توپهای سبز و آبی را بگیری. این بخش در صورتی که سرعت رها کردن توپها در روی میز زیاد شود به شدت نیاز به توجه و تمرکز دارد و مرحله سختی محسوب می شود.

یک بخش سخت تر دیگر نیز به بازی بیافزاید. در این صورت همزمان دو توپ را از دو نقطه میز رها کنید .در این صورت میتواند هر دو رنگ جز رنگهایی باشد که کودک باید جمع آوری کند، یا برعکس هر دو رنگ جز رنگهای ممنوع باشد و یا اینکه یکی از رنگهای کودک و دیگری رنگ ممنوع باشد. افزودن آیتم سرعت حرکت توپها می تواند این بخش را سخت تر نیز بنماید.

یک بخش دیگر که برای سخت تر کردن بازی میتوانید اضافه کنید افزودن به شیب میز است .وقتی شیب میز را بیشتر کنید سرعت رسیدن توپها به سطح بیشتر خواهد شد و فرصت کودک برای تصمیم گیری و اقدام کم خواهد شد. در این صورت سرعت عمل کودک نیز مورد آزمون قرار می گیرد.

بازی قطار توپها با هدف تمرین انعطاف پذیری شناختی، تمرین حافظه و تمرین توجه و تمرکز برای گروه سنی پنج تا نود سال طراحی شده است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *