Search
Close this search box.

بازی قلاب و ماهی

بازی قلاب و ماهی ، بازی برای کودک چهار ساله
استفاده از آهن‌ربا ها برای بازی‌های کودکان در صورتی که نکات ایمنی رعایت شده باشد بلا مانع است. برای بازی امروز به مقداری کاغذ یا نمد، چوب،  قیچی و چسب حرارتی یا داغ، ‌تعدادی آهن ربا و گیره فلزی کاغذ نیاز داریم.

یک طرح ساده از ماهی انتخاب کنید.(ماهی را می‌توانید با نمد یا کاغذ تهیه کنید اگر از کاغذ استفاده می‌کنید حتما جنس کلفت‌تری از کاغذ را برای کار در نظر بگیرید که به سادگی در بازی پاره نشوند) برای هر ماهی به دو طرف احتیاج دارید همه قسمت‌های دو سمت بدن ماهی را چسب داغ بزنید و قبل از چسباندن تمام قسمت‌ها گیره فلزی کاغذی یا کلیپس کاغذ را در داخل آن قرار دهید.

در یک سر چوب (یا مداد)  نخ نسبتا کلفتی را  گره زده و محکم کنید. در سر دیگر نخ متصل به چوب یک آهن ربای قوی نصب کنید. یکی از ماهی‌ها را با قلاب بگیرید و سپس قلاب را در اختیار کودک قرار دهید تا اولین ماهی را بگیرد. هر ماهی را که کودک گرفت با او بشمارید.

این بازی برای کودکان دو تا شش ساله قابل اجراست. هدف از این بازی تقویت عضلات ظریف دست، تقویت عضلات درشت بدن، هماهنگی بین چشم و دست، توجه و تمرکز، آموزش اعداد و شمارش است. در بخش تکمیلی نیز با بازیهای متنوع تر بازی قلاب و ماهی نیز اهداف دقت دید، آموزش رنگ، آموزش حروف ، آموزش اشکال پیگیری خواهد شد.

اگر قصد تهیه نمونه آماده این بازی را دارید به این لینک (بازی ماهیگیری) مراجعه نمایید.

بخش تکمیلی بازی قلاب و ماهی

برای کودکان دو ساله گرفتن ماهی‌ها به قلاب و بلند کردنشان بسیار جذاب است. این کار به هماهنگی بین چشم و دست کودک نیاز دارد. با لذت کودکتان همراه شوید. او را برای تلاشش تشویق کنید. « آفرین گرفتیش… این دومی بود… آفرین به دقتت…ادامه بده… میخوایم سومین ماهی رو بگیریم.»برای کودکان دو ساله میتوان رنگ ها را با او تکرار کرد. بعد از اینکه کودک کمی با قلاب و ماهی بازی کرد از او بخواهید که یک ماهی قرمز یا زرد برای شما بگیرد.

نیاز نیست ماهی‌های بازی، شبیه ماهی‌های معمول باشند. شما حتی با استفاده از  درهای فلزی نوشابه‌ها نیز می‌توانید  بازی قلاب و ماهی را انجام دهید. برای جذابیت بیشتر بهتر است روی هر در نوشابه چشم و دهان کشیده تا جذاب تر باشند.

برای کودکان سه ساله میتوانید روی تن ماهی ها شکل‌ها را بچسبانید و یا اینکه به جای ماهی از اشکال برای بازی قلاب و ماهی استفاده کنید. از هر شکل چند عدد تهیه کنید و همانند ماهی ها در داخل اشکال آّهن ربا  قرار دهید و از کودک بخواهید برای شما شکل مربع یا دایره را پیدا کند و با قلابش آن را برای شما بگیرد. این کار در تقویت شناخت اشکال، تمرین دقت و توجه به او کمک می‌کند.

برای یک کودک چهار و پنج ساله میتوانید ترکیبی از شکل و رنگ را از کودک درخواست کنید . از او بخواهید با قلابش برای شما ماهی بگیرد که شکل مثلث دارد و به رنگ زرد است.

برای کودک شش ساله میتوانید حروف را نیز به همان ترتیب شکل و رنگ با کودک بازی کنید. نکته مهم این بخش همانطور که در بازیهای قبلی عنوان شد این است که کودک تنها شکل و نقاشی حروف را می شناسد و قرار نیست به او بگویید حرف ب را پیدا کن. بلکه کودک قرار است برای شما یک نقاشی به این شکل پیدا کند.

اگر به چالش بیشتری برای بازی احتیاج دارید میتوانید از یک ظرف آب برای شناور کردن ماهی ها یا درهای نوشابه استفاده کرد. شناور بودن ماهی ها نیاز به تمرکز بیشتر بچه ها و هماهنگی بیشتر بین دستها و چشمها دارد.

در مرحله بعدی بازی قلاب و ماهی میتوانید به جای آهن ربا از قلاب و حلقه استفاده کنید. به جای آهن ربا در سر چوب با استفاده از گیره کاغذی یک قلاب بسازید و روی بدن ماهی ها نیز یک حلقه فلزی را به حالت ایستاده با چسب محکم کنید. کودک باید با استفاده از قلاب ماهی ها را بگیرد. ابتدا کار را خارج آب انجام دهید. در مرحله بعدی میتوانید آنها را در آب شناور کنید. گرفتن ماهی با قلاب و حلقه نیاز به تمرکز و هماهنگی بیشتر چشم و دست دارد. سخت شدن مرحله به مرحله کار در تقویت این مهارتهای کودک موثر است.

بازی قلاب و ماهی ، بازی برای کودک چهار ساله

یک بخش جذاب دیگر نیز میتوانید در روزهای بعدی به بازی اضافه کنید. این بار به جای استفاده از چوب و قلاب از یک کلاه لبه دار استفاده کنید. یک سیم روکش دار (برای تزیین استفاده میشود و میتوانید از خرازی ها تهیه کنید) برداشته و به انتهای آن یک آهن ربا نصب کرده و با چسب نواری آن را به سیم محکم کنید. انتهای دیگر این سیم روکش دار را با گیره لباس به لبه کلاهی که روی سر کودک گذاشته‌اید وصل کنید. این بار کودک به جای استفاده از دست‌ها باید از حرکت سر برای جمع آوری گیره های کاغذ استفاده کند. از کودک بخواهید روی صندلی و پشت میز بنشیند. مقابل کودک کمی گیره کاغذ فلزی ریخته و از او بخواهید که گیره‌ها را در ظرف مشخص با استفاده ازآهن ربای روی کلاه جمع کند. در مرحله بعدی از او بخواهید که تنها یک رنگ مشخص از گیره را جمع آوری کند.

نکته:

در تمام مسیر آماده سازی بازی قلاب و ماهی، بیش از هر چیز به امن بودن آنچه تهیه میکنید فکر کنید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *