Search
Close this search box.

بازی چترت رو بردار

بازی چترت رو بردار برای تقویت مهارتهای شناختی کودک زیر یک سال
شعرهای دوران کودکی ما هنوز می تواند منبع خوبی از شادی و آموزش برای فرزندانمان باشد. شعرهای کوتاه مثل «یک توپ دارم قل قلیه »یا «بارون میاد شر شر» شعرهایی است که ما در این بازی از آنها استفاده می‌کنیم. هدف از بازی چترت رو بردار تقویت حواس کودک (حس خیسی و آب بر روی بدن، سردی، رطوبت و گرمی)، تقویت مهارت‌های اجتماعی –هیجانی کودک، تقویت توجه، درک خود آگاهی از بدن خود و جدایی آن از بدن والدین، تقویت مهارتهای زبان آموزی برای کودک زیر یک سال است.

شروع بازی چترت را بردار:

کودکتان را نیمه لخت به پشت روی یک پارچه یا زیر انداز بخوابانید. در کنار دستتان یک فنجان آب گرم داشته باشید. شعر بارون میاد شر شر …. پشت خونه هاجر ….را بخوانید. در حین خواندن «بارون میاد»، چند قطره آب روی بدن – شکم و سینه- کودک با دستتان بپاشید(نوک انگشتانتان را در فنجان فرو ببرید تا کمی خیس شود. سپس قطره‌های آب را روی بدن کودک بپاشید)و شعر را تا انتها بخوانید. مجددا شعر بارون میاد شر شر …..پشت خونه هاجر را از ابتدا برای کودک خوانده و همان روال را طی کنید.

به واکنش کودک دقت کنید. احساس کودک از این کار چیست؟ وقتی کودک به بازی علاقمند باشد، چشم‌هایش گشادتر شده، می خندد و دست و پایش را تکان می‌دهد. در این صورت شعر را دوباره برای کودک بخوانید و چند قطره آب در پایان بر روی بدنش بپاشید. اما اگر کودکتان لب برچید و یا گریه کرد بازی را در همین جا متوقف نمایید. لباس کودک را بپوشانید و بازی را به زمان دیگر موکول کنید. ممکن است در این لحظه یا روز کودک شما تمایلی به بازی از این نوع نداشته باشد. در این صورت زمان دیگری را برای این بازی انتخاب کنید.  علاقمندی کودک به بازی به سرعت تغییر می‌کند. 

این بازی راه خوبی برای تقویت مهارت‌های زبانی کودک است. شعرهای ریتمیک و ساده که به کودک اجازه می‌دهد آنها را به سادگی یادگرفته و تکرار کند در رشد این مهارت موثر است. همچنین بازی چترت رو بردار می‌تواند آگاهی او را از درک خودش به عنوان یک فرد مجزای از شما تقویت کند.

در زمان دیگر می‌توانید شعر یه توپ دارم قلقلیه … سرخ و سفید و آبیه… را تا آنتها برای کودک بخوانید. کودک اوایل تنها به شما نگاه می‌کند. اما به مرور  یاد می‌گیرد تا کلمه انتهای هر شعر را با شما همراهی کند. گاهی با تکرار کلمه و گاهی با تکرار یک آوای مشابه با کلمه اصلی. اوایل این همراهی تنها ریتم و آوایی خواهد بود که تلاش کودک را برای همراهی با شما می‌رساند. اگر در طی روزها به خواندن این شعر ادامه دهید به مرور کلماتی مشابه قافیه هر شعر ادا می‌کند تا در نهایت به آن مسلط شود و کلمات اصلی را تکرار کند. این مسیر یکی از راه‌های تقویت مهارتهای زبانی کودک است.

وقتی که کودک دیگر قادر به بیان کلمات شد زمانی که شعر را می‌خوانید در انتهای هر بیت مکث کنید تا او آن را کامل کند.

نکته:

چون کودک شما لخت است بهتر است دمای اتاق مناسب با شرایط کودک باشد.

مقدار آبی که روی کودک در حین بازی می پاشید بسیار کم و در حد چند قطره  است.

در همه حال به احساس کودک هوشیار باشید. در صورتی که علایم ناراحتی و ناخرسندی از شرایط بازی را در او مشاهده می کنید به بازی خاتمه دهید.

شعر را با تن صدای یکسان نخوانید. گاهی آنرا بلند تر و گاهی آنرا آرامتر بخوانید. وقتی که شما تن صدایتان را تغییر می‌دهید  توجه کودک را به آنچه می­‌خوانید جلب می­‌کنید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *