Search
Close this search box.

ده بازی برای تقویت مهارتهای شناختی کودکان

بازی با کودک زیر یک سال تا شش سال
بازی برای کودکان

مهارت‌های شناختی به مسیری که کودک یاد می‌گیرد، دانش بدست میآورد و با محیط اطرافش تعامل می‌کند گفته می‌شود. مهارت‌های مختلف شناختی بر اساس نقاط عطفی که کودک در مراحل رشدی طی می‌کند بدست می‌آید اما هر کودکی با هر مقدار توانایی می‌تواند از فعالیتهایی که یادگیری او را فعال میکند سود ببرد. به عنوان والدین ، شما میتوانید رشد شناختی کودکتان را در حوزه‌هایی همچون حافظه، تمرکز، توجه و ادراک با ترکیب فعالیت‌هایی ساده در زندگی هر روزمره کودک تشویق کنید. اینجا ده بازی برای کمک به رشد مهارتهای شناختی کودکان آورده شده است.

توصیه می شود مطلب بازی شناختی چیست را نیز مطالعه فرمایید.


بخش تکمیلی ده بازی برای تقویت مهارتهای شناختی کودکان:

۱- آواز بخوانید

با کودک آواز  بخوانید و او را برای همخوانی با خود تشویق کنید. آهنگ‌های مورد علاقه‌اش را در منزل و ماشین به طور مرتب بگذارید و بلاخره روزی خواهید دید که او با آهنگ همخوانی خواهد کرد. این فعالیت به بهبود حافظه، یادگیری و شناخت کلمات کمک می‌کند.

۲- شناخت صداها

آیا کودک شما با صداهایی که هر روزه می شنود آشناست؟(برای مثال صدای آواز خواندن یک پرنده، بوق ماشین، صدای ریزش آب در ماشین ظرفشویی، صدای فن دستشویی و…).با شناخت صدا ها او متوجه خواهد شد که هر صدا به شی در اطرافش مرتبط است. وقتی کودک نسبت به محیطش آشناتر باشد و بداند منبع هر صدا مربوط به چه چیزی است قدرت پیش بینی محیط را به دست می‌آورد که خود به تقویت اعتماد به نفس او  کمک می‌کند

۳- خواندن شعر حروف الفبا

در کشور ما خیلی خواندن شعر حروف الفبا مرسوم نیست و بعضی این کار را مخالف با آموزش و پرورش و یا آموزش‌های معلم در سن مدرسه می‌دانند. ما قرار نیست در این بخش به کودک شکل حروف را آموزش دهیم. تنها تکرار حروف با یک ریتم جذاب برای کودک است. تکرار یک ریتم به کودک در شناسایی آواها و صداها کمک می‌کند و مهارت شنیداری او را بهبود می‌بخشد. در این بخش کافیست حروف الفبا را به صورت آهنگین و همانند یک ریتم برای کودک بخوانید. میتوانید برای یافتن یک شعر یا آهنگ مناسب از حروف الفبای فارسی جستجوی کوتاهی در اینترنت بکنید.

۴- بشمارید

هر چیزی را بشمارید. تعداد میوه هایی که خریده‌اید، تعداد فنجان چایی‌هایی که برای اعضا خانواده ریختید، تعداد کتاب‌های توی قفسهِ، تعداد توپ‌هایی که در داخل جعبه می‌اندازد، یا تعداد مداد رنگی‌های موجود در یک صفحه کتاب. هر چیزی را که می‌بینید بشمارید.کودک کم کم اعداد را برای کارهایی که خود انجام میدهد به کار خواهد برد.

۵- به شکلها و رنگها اشاره کنید

در ارتباطهای هر روزه تان با کودک از شکل‌ها و رنگها غافل نمانید. وقتی که دارید توی حیاط با او بازی می‌کنید. به او بگویید« این شکل گرده… یه توپ آبی». یا در حین رانندگی علامت ایست را به او نشان دهید و بگویید« این علامت توقفه…یه هشت ضلعی قرمز…» وقتی که کم‌کم کودک بزرگ شد شما می‌توانید بخواهید که هر شکل را برای شما توضیح بدهد.« چه رنگیه…چه شکلیه؟»

۶- قدرت انتخاب بدهید.

به کودک شانس انتخاب بین دو چیزی که برای شما ممکن است را بدهید. مثلا به او بگویید « سیب می‌خوری یا پرتقال؟ لباس آبیتو می‌پوشی یا این زرده رو؟ توپت رو بدم یا کتاب می‌خوای؟ »

۷- سوال بپرسید

راه آموزش به کودک در مورد تفکر درباره خودش، سوال پرسیدن است. « کدوم اسباب بازی را اول باید جمع کنیم وقتی می‌خواهیم راهرو را تمیز کنیم؟ چرا مهمه که وقتی از پله ها پایین میریم، آروم حرکت کنیم؟» پرسیدن سوال از کودک کمک می‌کند تا چگونگی حل مسائل را یادگرفته و  بهتر بفهمد که محیط اطرافش چگونه کار می‌کند.

۸- کشف مکان‌های جدید

یک سفر کوتاه با کودکتان تا یک پارک بروید یا او را به مرکز خرید ببرید تا کنجکاویش تحریک شده و برای او یک تجربه عملی فراهم کنید. در حالی که در حال حرکت هستید از او سوال بپرسید و به پاسخی که می‌دهد و نیز به واکنشهایش توجه کنید. این اکتشاف می‌تواند برای هر دو نفر شما تجربه آموزشی بی نظیری ایجاد کند. شناخت شما از کودکتان  و شناخت او نیز از دنیای اطرافش بیشتر می‌شود.

۹- بازی با وسایل خانه

وسایل خانه هم در دسترس و هم بدون هزینه هستند. اجازه دهید تا کودک با این وسایل بازی کند.کودکتان را تشویق کنید که با سایزهای مختلف درهای قابلمه بازی کند و آنها را در روی ظرف مناسبش بگذارد. یا او را مقابل آینه بگذارید تا به دماغ و دهان و چشمهایش در آینه اشاره کند.

۱۰- دادن پیشنهاد یک بازی جدید

با او بازی‌های متنوع بکنید حتی اگر این بازی‌ها در راستای آموزش یک مفهوم هستند. این بازی‌ها به او در مهارت‌های حل مساله و خلاقیتش کمک می‌کنند. اگر کودکتان خیلی کوچک است بازی‌های زیر یک سال مثل دالی یا روی هم گذاشتن مکعب‌ها را انجام بدهید. هر چه قدر کودک بزرگتر می‌شود بازی‌های مناسب سنش را  یافته و به او پینشهاد بدهید تنوع در بازی‌ها با یک موضوع آموزشی، قدرت بیشتری به کودک و تقویت بیشتر مهارت مورد نظر شما را می‌دهد.

این مطلب برگرفته از دایره دوستی است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *