Search
Close this search box.

بازی مجموعه دار کوچک: از سادگی یک بازی پاییزی تا رشد و تقویت مهارتهای کودک

بازی با کودک برای تقویت حواس
قدم زدن در یک پارک وقتی با برگ‌ریزان پاییزی و خش خش برگها همراه باشد برای همه ما لذت بخش است.  تصور کنید اگر این همراهی با کودکتان باشد چقدر لذت بخش‌تر خواهد بود. ما معمولا وقتی کودکان را با خود بیرون می بریم دائما نگرانیم که به چیزی دست نزنند و خود را کثیف نکنند. یعنی فرصت تجربه کردن حس‌های بی نظیری را از کودک می‌گیریم که دیگر با آن کیفیت دوران کودکی برای او تکرار نخواهد شد.
دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

 

در بازی مجموعه دار کوچک هدف، آزاد گذاشتن کودک برای انجام یک تجربه بی نظیر در کنار شماست. اگر شما به عنوان پدربرزگ یا مادربزرگ کودک را به بیرون می‌برید نیز می‌توانید این فعالیت را با کودک انجام دهید. در زمان حضور در پارک و یا در حیاط منزل به کودک یک سبد کوچک، یا یک سطل ماست کوچک دسته دار بدهید تا در زمان قدم زدن با شما بتواند چیزهای جذابی را که پیدا می‌کند در سبدش بگذارد. اجازه بدهید کودک نوپای شما در اطراف شما قدم زده و با شما دست به ماجراجویی بزند. ببینید آیا کودک شما قصد برداشتن برگ‌های رنگی و دیگر جواهرات جذاب مثل میوه های خشک درختان، دانه‌های ریخته شده بر زمین، میوه کاج، سنگ و… را و گذاشتن آنها در سبد را دارد یا خیر؟

اگر چه بازی مجموعه دار کوچک بسیار ساده است اما نکات مثبت فراوانی دارد. شما از اینکه متوجه شوید کودکتان زمان زیادی را صرف قدم زدن و جمع آوری برگ‌ها و مجموعه گرانبهایش بدون اعلام خستگی کرده، تعجب خواهید کرد. این فعالیت به رشد مهارت‌های فیزیکی کودک کمک می‌کند. این بازی هم رشد عضلات درشت و هم عضلات ظریف بدن را در بر می‌گیرد.  چرا که راه می‌رود، در اطراف با چشمانش جستجو می کند، برای برداشتن یک برگ خم شده و در همین حین تعادلش را حفظ می‌کند. برگ را با دستان و انگشتانش برداشته و در سبد می‌گذارد … تمامی این فعالیت‌ها عضلات درشت و ظریف کودک را درگیر می‌کند.

ماجراجویی در پارک
فرصت تجربه کردن، بزرگترین هدیه ایست که میتوان به کودکان داد

 

نکته:

در زمان حضور در پارک مهمترین نکته همراهی شما با کودک است. از او زیاد دور نشوید. امنیت شرط اول حضور کودک در محیط‌های باز است.

نایلون گزینه زیاد مناسبی بجای سبد یا سطل، نیست. کودک لبه های نایلون را نمی‌تواند به راحتی از هم جدا کند و به زودی از این کار خسته خواهد شد.

اجازه دهید تنها آنچه را کودک جمع آوری کرده است در سبد قرار بگیرد. این پروژه مربوط به کودک است اگر شما هم برگ‌های زیبایی می‌بینید برای خود یک نایلون همراهتان ببرید.

زمان حضور در پارک فرصت خوبی برای پرورش زبان آموزی کودک نیز هست. درباره آنچه کودک می بیند درخت و سبزه، گل، آب، حیوانات و پرندگان، بادی که می وزد، صدای تکان خوردن برگها با باد،‌ صدای خرد شدن برگها، فعالیت دیگر بچه‌های حاضر در پارک، وسایل موجود از صندلی و سطل آشغال گرفته تا وسایل بازی و هر آنچه که می‌بینید با کودک گفتگو کنید.

با برگ‌های جمع آوری شده توسط کودک می‌توانید یک آویز برگی با کمی نخ و سوزن درست کنید. ریسه را به عنوان خاطره گردش در پارک برای یک یا دو روز روی دیوار آویزان کنید. این کار فرصت خوبی برای مرور خاطرات و گفتگوی مجدد درباره آنچه کودک در پارک دیده و شنیده را فراهم می‌کند.

می‌توانید در پارک تعدادی برگ‌های خشک پاییزی را جمع آوری کرده و به کودک نشان دهید چگونه آنها را در میان مشتش و یا زیر پاهایش خرد کند. این کار نیز علاوه بر تقویت عضلات ظریف دست و عضلات درشت پا به تقویت حواس کودک نیز کمک می‌کند.

 

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *