Search
Close this search box.

کدام وسیله بازی، کدام مهارت شناختی؟… راهنمای رشد کودکان ۳ تا ۶ ماهه

در این مطلب شما درباره بازیها و فعالیتهایی که مهارتهای شناختی کودک سه تا شش ماهه شما را تمرین می دهد خواهید خواند.

کودک سه ماهه شما مرحله نوزادی را پشت سر گذاشته و در مرحله است که شخصیت خود را نشان می‌دهد. آنها در این گروه سنی -نسبت به دوره قبل- به محیط اطرافشان آگاه تر هستند و هر روز چیز جدیدی می‌آموزند (درباره رشد مهارتهای شناختی ۰ تا ۳ ماه بخوانید). آنها در این سن به سرعت تغییر می‌کنند پس بهتر است درباره مهارت‌های شناختی و عقلی کودکان در این گروه سنی بیشتر بدانیم.

اکتشاف انگشتها:

یک اسباب بازی جدید مورد علاقه و همیشه همراه کودکان در این گروه سنی انگشت‌ها است. کودکان دست‌ها را به صورتشان نزدیک کرده و  در همه حال به دقت به حرکت ظریف انگشت‌ها خیره می‌شوند. این اکتشاف با تقویت هماهنگی بین چشم‌ها و دست‌ها اتفاق می افتد.

کشف رابطه بین انگشت‌ها، اسباب بازی‌ها و دهان

کودکان این گروه سنی با یافتن دهانشان به عنوان یک منبع جدید اطلاعات، کشف جدیدی می‌کنند. آنها بلاخره یکی از همین روزها انگشتها را به دهانشان برده و به یادگیری جدیدی از دنیای اطراف می‌رسند. کم کم این یادگیری را با بردن اسباب بازی‌ها به دهان کامل می کنند. دهان مسیر جدیدی برای دریافت اطلاعات از محیط و یادگیری است. بسیاری از والدین از به دهان بردن دست و وسایل کودک نگران هستند. در حالی که این کار بخشی از مسیر طبیعی رشد کودک است. تنها با رعایت چند نکته نگرانی شما از بین خواهد رفت. اول تمیز بودن دست و وسایلی است که کودک دائما در دهانش می‌کند. دوم در اختیار قرار دادن وسایل بدون خطر و فاقد وسایل ریز و قابل جدا شدن است. در این مرحله منزل شما باید تا حدی برای زندگی کودک خردسال ایمن سازی شده باشد. هر وسیله‌ای را که در اختیار کودک می‌گذارید حتما از یکپارچه بودن آن مطمئن شوید.

تلاش برای لمس کردن

کم کم متوجه تلاش کودک برای رسیدن به وسایلی که در دسترسش است خواهید شد. حتی او تلاش می‌کند آنچه که در اختیارش نیست را چنگ بزند. به او فرصت دهید که به وسایلی که می خواهد برسد. می‌توانید وسیله در اختیارش را آرام آرام دور کنید تا کودک برای رسیدن به آن دستش را بیشتر دراز کند.

برای تقویت مهارتهای شناختی این گروه سنی چه باید کرد؟

۱-بازی کردن

به بچه‌های خود در این گروه سنی فرصت و شانس هر چه بیشتر برای رشد مهارت‌های عقلی‌شان بدهید. اسباب بازی‌ها  وسایلی در اختیارشان بگذارید که بسیار ساده و ایمن باشند (فاقد هر گونه قطعه ریز جدا شونده- خطر خفگی در این گروه سنی بسیار زیاد است). از جمله وسایل بازی که می‌توان در این گروه سنی در اختیار کودک قرار داد معکعب‌های پارچه‌ای ، آینه‌های نشکن، کتاب‌های پارچه‌ای و جغجغه است. با تکان دادن آرام یک جغجغه به کودکتان نشان دهید که چگونه کار می‌کند. سپس آنرا در اختیار کودک قرار دهید تا امتحانش کند. یک راه دیگر بازی کردن، گذاشتن کودک روی تشک‌های بازی است. در این مسیر کودک تلاش خواهد کرد که با دستانش به آنچه که در نزدیکی و حتی در دسترسش نیست برسد.

چگونه مهارتهای شناختی کودکان
به جنس، شکل و رنگهای مکعب‌های پارچه ای دقت کنید.

آینه های نشکن برای کودکان بسیار جالب و جذابند. این وسیله در زمان قرار دادن کودک رویشکم مناسب است. آینه را جلوی کودک بگذارید. خواهید دید که ابتدا تعجب کرده و به آن خیره می‌شود اما در نهایت با آن سرگرم خواهد شد.

دالی موشه، بازی مناسب دیگری است که در زمان تعویض پوشک و یا عوض کردن لباسش می‌توانید با او انجام دهید. پشت یک لباس یا حوله پنهان شده و بعد دالی کنید. اگر کودک از این کار لذت برد و لبخند زد بازی را ادامه دهید. این بازی به رشد مهارت‌های اجتماعی کودک کمک خواهد کرد. اما اگر کودک شما ترسید  تکرار این بازی را تا دو هفته بعد به تعویق بیاندازید. در همه حال به سر نخ‌هایی که از کودک دریافت می‌کنید، توجه کنید. زمانی که با او بازی می‌کنید و زمانی که چیز جدیدی را به او معرفی می‌کنید،  این سرنخ‌ها به شما خواهد گفت که کودک شما از این تغییر جدید خوشش آمده یا الان زمان مناسبی برای ارائه یک موضوع جدید نیست.

۲-خواندن

اگر تا این سن هنوز از کتاب‌های پارچه‌ای استفاده نکرده‌اید بهتر است اینک این وسیله را در اختیار کودک قرار دهید. وقتی که کودکتان به روی شکم در حال بازی است بهترین زمان است که در کنار او دراز بکشید و کتابی در دست بگیرید و عکس‌ها را به او نشان دهید. برایش توضیح بدهید که در این صفحه چه اتفاقی افتاده است و دستش را به آرامی روی بافت‌های مختلف کتاب کشیده و اجازه دهید شکل‌ها را لمس کند. بجز کتاب‌ها مجلات نیز برای این کار مناسب هستند. هم اکنون در کشور مجلات مناسبی برای گروه سنی زیر سه سال داریم که رنگی و جذاب (نی نی نبات ) هستند و در صورت تهیه می‌توانید آنرا در اختیار کودکان قرار دهید.

۳-گفتگو با کودک

کودکتان را در آغوش گرفته‌اید؟ پس یک تور دور منزل او را مهمان کنید و درباره آنچه می‌بیند و در اطرافش وجود دارد برای او صحبت کنید. درباره هر چیز جدیدی که می‌بیند توضیح بدهید. این کار به درک کودک شما از کلمات و شنیدن لغات جدید کمک می‌کند. این کار را در همه زمان‌ها تکرار کنید. وقتی بیرون از خانه با کودکتان هستید درباره حیواناتی که می‌بیند، درباره گرمی وسردی هوا توضیح دهید. در حال پخت غذا به او درباره همه چیز بگویید کودک شما نیاز دارد که کلمات را بارها و بارها بشنود تا بتواند آنرا بیاموزد.

نکته:

به عنوان والدین و کسانی که با کودک سرو کار دارید حتما آموزش‌های لازم و ابتدایی برای کمک‌های اولیه در زمان خفگی را بخوانید و با یک عروسک تمرین کنید. ما نمی‌دانیم کی و چه زمانی به این آموزش‌ها نیاز داریم و قطعا در شرایط اضطرار زمان جستجو کردن در اینترنت و یافتن راهکار مناسب نیست پس هم اکنون آنرا بیاموزید.

معکعب‌های پارچه ای: امروزه انواع متفاوتی از این مکعب‌ها در فروشگاه‌های اسباب بازی وجود دارد. حتما در زمان خرید دقت کنید که رنگ و مواد استفاده شده در این مکعب‌ها از چه گونه است. حتما باید از مواد غیر سمی باشد که با شستشو و به دهان بردن رنگ آن تغییر نکند. دوخت آن مهم است. نباید به راحتی درزهای آن باز شود و ابر داخل آن بیرون بیاید. این معکب‌ها را کودکان به داخل دهان می برند و عدم توجه به نکات ایمنی منجر به مشکلات آتی خواهد شد

پس از بدنیا آمدن فرزندتان، خانه دیگر متعلق به شما نیست. این خانه منزل کودک است . به عنوان والدین این وظیفه ماست که خانه را برای او مناسب سازی کنیم.

این مطلب برداشتی از سایت مشاوره والدینی به مادران است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *