بازیهای حسی شامل هر فعالیتی است که حواس کودک را تحریک میکند. بوییدن، چشیدن، حرکت کردن، تعادل، دیدن و شنیدن فعالیتهای حسی هستند که جستجو در محیط را آسان میکنند. فعالیتهای حسی به کودک کمک میکند تا آستانه تحریک خود را برای اطلاعات مختلف حسی (این اطلاعات به مغز کمک میکند که ارتباطهای قویتر نورونی برقرار کند و پردازش و پاسخ به اطلاعات حسی قویتر شود) اصلاح کند. برای مثال در آغاز ممکن است برای کودک بازی و ارتباط با همسال خود در محیطی شلوغ و با صداهای زیاد و مزاحم سخت باشد. اما از طریق بازیهای حسی جستجوی صداها و تکالیفی از این نوع یاد میگیرد که صداهای ناسازگار محیط را نادیده بگیرد و تنها بر آنچه که بین او و همبازیش رخ میدهد متمرکز شود.
از زمان تولد تا سالها بعد بچهها حواسشان را برای جستجو و کشف در محیط و تلاش برای حس کردن دنیای اطرافشان به کار میبرند. آنها این کار را با استفاده از لمس، مزه کردن، بو کشیدن، دیدن، حرکت و شنیدن انجام میدهند.
ما اغلب درباره ۵ حس صحبت میکنیم:
چشایی: گیرندههای چشایی که به مواد شمیایی وارد شده به دهان واکنش نشان میدهند.
لامسه: محرکاتی که باعث تحریک گیرندههای لمسی در سطح پوست به احساس فشار، گرما و سرما و لرزش پاسخ میدهند.
بویایی: محرکاتی از نوع گیرندههای شیمیایی که بالای مسیر هوایی (بینی) را تحریک میکنند.
بینایی: تحریک گیرنده نور در چشمها که در نهایت در مغزمان منجر به تعبیر و تفسیر تصاویر بینایی میشوند.
شنوایی: تحریک مکانیسمها و گیرندههایی در گوش داخلی
دو حس دیگر هم هستند که به صورت کلی همیشه نادیده گرفته میشوند. این دو حس عبارتند از:
آگاهی بدنی: بدن از طریق کشیدگی و فشار ماهیچهها و ارسال پیامهایی به مغز، ما را قادر به درک موقعیت خودمان میکند.
تعادل: تحرکی از سیستم وستیبولار در گوش داخلی که به ما درباره موقعیت و جاذبه میگوید. اینجا همان مکانی است که در صورت عفونت شما را دچار سرگیجه میکند. یعنی رابطه بین شما و موقعیت دچار مشکل میشود.
در عین حال هر فرد آستانهای برای محرکات حسی دارد. اگر آستانه شما بالاتر باشد شما به سختی با محرکات کوچک تحریک میشوید. اما اگر آستانه پایینی داشته باشید با هر محرکی تحریک میشوید. سیستم حسی هر فرد شبیه یک فنجان است. بعضیها فنجان خیلی بزرگ دارند (یعنی آستانه تحریک بالا) که مقدار زیادی حجم در خودش میگیرد (محرکات بیشتر) و برعکس.
به دلیل متفاوت بودن اندازه فنجان هر فرد (آستانه محرکات) رفتارهای متفاوتی در افراد دیده می شود. بعضی تمایل دارند از سرریز شدن فنجانشان جلوگیری کنند. اما بسیاری از افرادی که فنجان بزرگ دارند نیاز دارند که فنجانشان همچنان پر شود.
چرا بازیهای حسی انجام دهیم؟
فراهم کردن فرصتهای مناسب برای بچه ها که به صورت فعالانه از حواس استفاده کنند از طریق بازیهای تقویت حواس حیاتی است. چرا که این بازیها برای رشد مغز و نیز ساخت ارتباطات بین نرونی در مسیرهای مغزی کمک میکند.
این بازیها به توانمند شدن کودک جهت یادگیری فعالیتهای پیچیدهتر و رشد شناختی، زبانی، مهارتهای حرکتی، تعاملات اجتماعی- هیجانی و مهارتهای حل مسئله او منجر میشود.
برای کودکان مهم است که تنوعی از بازیهای حسی و فضایی برای آنها در داخل یا خارج منزل وجود داشته باشد. این شامل فرصتهایی برای فعال کردن حواس از طریق بازی و محدودههایی است که محرکات زیاد در آن وجود ندارد. با این هدف که بازی حسی را برای کودک فراهم کنید که در آن لذت برده و فضای یادگیری تا حد زیادی با توجه به نیاز او منعطف باشد.
مطمئن شوید که کودک شما به تمام بافتهایی که میتواند با آنها مغز و راههای ارتباطی بین نرونی خود را بسازد و یا سازگار شود دسترسی دارد. از وسایلی استفاده کنید که سبک و مطمئن باشند و در عین حال فضاهای متفاوت برای کودک ایجاد کنند.
مهم نیست که بازیهای حسی چقدر ساده و ابتدایی باشند. مهمترین نکته در بازیهای حسی این است که علاوه بر هدفمندی فاقد محرکات فراوان برای کودک باشند. چرا که پردازش محرکات زیاد کودک را از دستیابی به هدف اصلی باز میدارد و حتی او را از ادامه بازی منصرف میکند. بازی باید تا حد امکان ساده و با کمترین میزان محرکات باشد.