Search
Close this search box.

بازی توپ‌های ضربدری

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟
در این بازی کاری که انجام می‌دهید تا حد زیادی شبیه بازی خرس رنگی است با این تفاوت که شما در بازی خرس رنگی، رنگ لباس‌های آن را باید مشخص می‌کردید اما در اینجا شما باید بر اساس قواعدی که می‌آموزید رنگ‌ها را به صورت ضربدری از یک توپ به توپ دیگر منتقل کنید و در عین حال بر اساس قواعد پس زمینه نیز باید دستورات جدیدی را به بازی وارد کنید.

بازی شناختی توپ‌های ضربدری:

این بازی را می‌توانید روی تخته وایت برد یا به صورت کارت‌های بازی تهیه کنید. برای این کار باید دو توپ بکشید. هر توپ را به سه بخش تقیسم کنید. تقسیم‌های شما باید در هر دو توپ کاملا مشابه باشد. شما هر دو توپ را با خط‌های افقی به سه قسمت تقسیم می‌کنید. حالا از شکل‌هایی که در بازی خرس رنگی استفاده کرده‌ایم در این بازی نیز استفاده خواهیم کرد. یعنی یکی یکی شکل‌های دایره، مربع و ضربدر را به بازی اضافه و معرفی می‌کنیم و معنای هر کدام و رنگ آنها را برای کودک توضیح داده و او را با آن آشنا می‌کنیم.

در صورتی که بازی خرس رنگی را با کودک انجام داده‌اید و او با شکلها آشناست در این بخش زمان زیادی برای آموزش نیاز ندارید. اما در صورتی که این بازی را قبلا انجام نداده‌اید مثل همه بازی‌ها اول باید روال بازی را با معرفی تک تک قوانین شروع کنید.


برای این کار ابتدا به کودک توپ‌ها را معرفی کنید. به کودک بگویید این دو توپ مثل آیینه برای هم هستند اما آینه برعکس. یعنی اگر قسمت بالای توپ اول سبز باشد این رنگ را می‌توانی در پایین توپ دیگر ببینی و اگر قسمت پایین این توپ قرمز باشد رنگ قرمز در قسمت بالای توپ دیگر است. پس هر توپ رنگ‌های توپ دیگر را نشان می دهد نه رنگ خودش را.

خب پس اگر من اینجا این توپ را رنگی کنم یعنی کدام توپ رنگی است؟

کودک باید توپ دیگر را نشان دهد. اگر کودک همچنان مبهوت است برای او توضیح بیشتری بدهید.
به او بگویید توپ‌ها هر کدام سه قسمت دارند و اگر هر قسمت از این توپ را به تو نشان دهم دقیقا نقطه برعکس آن در توپ دیگر را باید نشان بدهی. تنها بخش وسط توپ‌ها هیچ وقت تغییر نمی‌کنند. چرا که توپ ما سه بخش دارد و رنگ وسط به همان رنگی که در دایره توپ اول می بینی باقی می ماند. پس اگر من رنگ زرد را در بالای توپ اول به تو نشان دهم کجای توپ دوم زرد رنگ است؟

پس از اطمینان از شکل گرفتن این مطلب در ذهن کودک، به کودک بگویید حالا من یک دایره کوچک دارم که در قسمتهای مختلف توپ‌ها ممکن است قرار بگیرد. تو باید یادت باشد که هر کجا این دایره را دیدی آن قسمت رنگ زرد است. بعد شکل دایره را در وسط یکی از توپ‌ها بگذارید و از کودک بپرسید حالا کجای توپ دوم رنگی است و چه رنگی. اجازه دهید تا کودک روی توپ دوم جا و رنگ را اعلام کند. حالا دایره را روی قسمت بالا بگذارید و این چرخش را ادامه دهید تا زمانی که کودک روال بازی را متوجه شود. در صورتی که این بازی را روی تخته وایت برد انجام می‌دهید کودک می‌تواند هر بار روی توپ دوم رنگ‌ها را بگذارد و یا اگر این بازی را به صورت کارت انجام می‌دهید از برش‌های باریک کاغذ رنگی کمک بگیرید تا کودک بسته به نیاز و سوال شما رنگها را در جای خودش و روی برگه اش قرار دهد.
سپس رنگ دوم را در بازی معرفی کنید. رنگ دوم شکل مربع است و به کودک بگویید هر کجا شکل مربع را دیدی آن قسمت به رنگ سبز است. این بخش را هم به صورت تنها و همانند شکل دایره با کودک انجام دهید تا روال بازی را فرا گیرد. سپس می‌توانید تنها روی یک توپ هر دو شکل مربع و دایره را برای شناخت رنگ‌های توپ دیگر استفاده کنید. بازی را تنها با یک شکل و یک جا شروع کردیم و حالا دو شکل و دو جای مختلف داریم اما باز هم توپ مورد سوال تنها یکی است و توپ دوم تنها برای مشخص کردن جواب‌ها استفاده می‌شد. اما از مرحله بعدی شما می‌توانید شکل‌های دایره و مربع را روی هر دو توپ به طور همزمان استفاده کنید. اما در شروع تنها یک جا از هر توپ با این شکل‌ها رنگی می‌شود. پس از اطمینان از آموزش این مرحله می‌توانید تعداد شکل‌ها را بالاتر ببرید. نکته مهم در این بازی این است که کودک به خاطر داشته باشد که رنگ‌های توپ سمت راست برای توپ سمت چپ و به طور معکوس گذاشته می‌شود و رنگ‌های توپ سمت چپ نیز برای توپ سمت راست و به طور معکوس اجرا می‌شود.
حالا وقت وارد کردن شکل سوم یعنی شکل ضربدر و رنگ آن است. همانند شناساندن رنگ دایره و مربع باز هم با ساده‌ترین حالت این بخش را آموزش می‌دهیم. به کودک می‌گوییم هر کجا این علامت را دیدی آن قسمت به رنگ قرمز است. حالا این علامت را با همراهی علامت مربع با کودک تمرین می‌کنیم تا به خوبی معنای آن برای کودک جا بیفتد. در مرحله بعدی می‌توانید از هر سه شکل همزمان استفاده کنید اما هر بار این شکل‌ها را می‌توانید در چهار جای مختلف از توپها بگذارید.

بازی برای کودکان ده سال به بالا:

برای این گروه از کودکان بعد از گذراندن مراحل قبل بخش دیگری نیز به بازی اضافه می‌شود. رنگ پس زمینه در صورتی که زرد بود تغییرات و جابجایی رنگ بین توپها متفاوت خواهد بود. در این صورت رنگ‌های دو توپ با هم جا به جا می‌شوند اما معکوس نمی‌شوند. یعنی اگر شکل مربع را در بالا می‌بینیم در توپ دوم رنگ سبز بالا خواهد بود و به جای دیگری منتقل نمی‌شود. همچنین اگر پس زمینه توپها قرمز رنگ بود علامت ضربدر دیگر قرمز نمی‌شود و به رنگ زرد تغییر می‌کند اما در دیگر موارد یعنی جا به جایی و معکوس بودن تغییری ایجاد نمی‌کند.

اهداف بازی شناختی توپ‌های ضربدری:

بازی توپهای ضربدری با هدف تمرین توجه و تمرکز، تمرین حافظه کاری، تمرین انعطاف پذیری شناختی، تمرین بازداری پاسخ، تمرین تجسم فضایی برای کودکان هفت سال به بالا طراحی شده است.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *