Search
Close this search box.

بازی صداها و شکلها

بازی صداها و شکلها بازی تقویت شنیداری و تمرین بازداری شناختی است. برای این بازی به مجموعه ای از صداهای حیوانات مختلف و عکسهای آنها نیاز دارید. می توانید صداهای کوتاه حیوانات را از اینترنت دانلود کرده و در موبایل خود نگهداری کنید و عکسها را به صورت یک صفحه پاورپوینت با کامپیوتر تهیه کنید و یا اینکه عکسهای حیوانات مختلف را از کتابها و مجلات کودکان جمع آوری کرده و روی یک برگه بچسبانید.
دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

آماده سازی بازی شناختی صداها و شکلها

بازی صداها و شکلها بازی تقویت شنیداری و تمرین بازداری شناختی است. برای این بازی به مجموعه ای از صدای حیوانات مختلف و عکسهای آنها نیاز دارید. می توانید صداهای کوتاه حیوانات را با استفاده از اپهای موبایل صدای حیوانات در موبایل خود ذخیره کنید و برای عکسها نیز می توانید عکسهای مختلف حیوانات را به صورت پاورپوینت گرد آوری کرده و یا با کودک از مجلات. وروزنامه ها. وکتابهای دور ریز جمع آوری کرده و روی یک برگه بچسبانید.

از دو کاغذ رنگی نیز دو کارت کوچک مثلا ۵ در ۵ تهیه کنید.

حالا ابزار بازی آماده است. یکی از کارتهای رنگی را به کودک نشان دهید. مثلا رنگ زرد و به کودک بگویید هر زمان این رنگ را دیدی تنها اسم شکلی را که می‌بینی باید بگویی. این کار را با کودک تمرین کنید. چند شکل را همزمان با وقتی که کارت زرد را در دست دارید از روی صفحه نشان دهید و از او بخواهید تنها شکل حیوانی را که می‌بیند بگوید. حالا به او کارت سبز را نشان دهید و بگویید اما هر وقت کار سبز را دیدی باید تنها صدای حیوانی را که برایت پخش می‌کنم را بگویی.

تا این جای کار برای کودک سخت نیست اما زمانی که قرار است به طور همزمان شکل یک حیوان و صدای حیوان دیگری را بشنود و بین این دو بر اساس کارتها انتخاب کند آغاز ماجرای تمرین مهارتهای شناختی است.

مهم نیست که ترتیب صداها روی موبایل شما به چه صورت است کافیست یکی از آنها را برای کودک پخش کرده و همزمان دست خود را روی یکی از حیوانات روی صفحه بگذارید و کارت زرد یا سبز را به او نشان دهید. مثلا شما صدای جوجه را پخش کرده‌اید و همزمان تصویر گاو را به کودک نشان میدهید. اگر کارتی که به او نشان میدهید کارت زرد باشد کودک باید بگوید گاو. حالا صدای خروس را پخش می‌کنید و همزمان تصویر فیل را به کودک نشان می‌دهید. اگر کارت سبز را به کودک نشان دهید کودک باید بگوید خروس.

بخش متوسط بازی شناختی صداها و شکلها

در این سطح شما پس از انجام بخش اول بازی و تسلط کودکان بخش دیگری به بازی اضافه می‌کنید. در این صورت دو صدای پشت هم برای کودک پخش می‌کنید و یک تصویر حیوان به کودک نشان می‌دهید و کارت سبز یا زرد را بالا بیاورید. کودک باید بر اساس رنگ زرد فقط نام حیوانی را که می‌بیند بگوید و بر اساس رنگ سبز باید نام هر دو صدای شنیده شده را به ترتیب بگوید.

بخش سخت بازی شناختی صداها و شکلها

در این مرحله شما دو صدا و دو تصویر را همزمان برای کودک پخش می‌کنید و کودک بر اساس رنگ کارت زرد تنها به نام شکل حیوان اولی که شنیده پاسخ دهد و برای کارت سبز تنها باید نام حیوان دارای صدای دومی که شنید را تکرار کند.

مثلا شما همزمان دو صدای جوجه و خروس را برای کودک پخش می کنید و دو تصویر کلاغ و فیل را به کودک نشان می دهید و کارت زرد را بالا می آورید. کودک باید تنها نام شکل اول حیوانی که دید را بگوید یعنی کلاغ. حالا اگر در همین حالت شما کارت سبز را بالا بیاورید کودک باید تنها نام صدای دومی که شنید یعنی خروس را بیان کند. این قسمت از بازی احتمالا برای کودکان ده ساله و بالاتر مناسب است.

اهداف بازی شناختی صداها و شکلها:

بازی صداها و شکلها با هدف تقویت شنیداری، تمرین بازداری پاسخ، تمرین توجه و تمرکز، تمرین حافظه کاری، تمرین انعطاف پذیری شناختی برای کودکان شش سال به بالا طراحی شده است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *