Search
Close this search box.

بازی کلمات بادکنکی

برای بازی کلمات بادکنکی یک بادکنک و لیستی از کلمات مورد نیاز است. این بازی به سادگی قابلیت انجام با یک نفر یا با یک گروه را دارد. هدف از این بازی تمرین حافظه کاری، توجه و تمرکز و تمرین و تقویت شنیداری است. در عین حال این بازی یک فعالیت حرکتی محسوب می‌شود. از آنجا که کودک باید برای مدت زمان مشخصی تمرکزش را روی آنچه بیان می‌شود نگهدارد به تمرین توجه پایدار کودک کمک می‌کند. این بازی برای کودک پنج تا ده سال طراحی شده است.
دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

بخش اصلی بازی شناختی کلمات بادکنکی:

ابتدا از کودک بخواهید یک بادکنک را باد کرده و با کمک والدین گره بزند. وسیله بازی آماده است. حالا از کودک بخواهید بایستد و به بادکنکش ضربه بزند به طوریکه در تمام مدت بادکنک در هوا قرار داشته باشد و به زمین نیفتد. بنابراین مهم است که کودک در تمام مدت توجه‌اش را روی بادکنک و حفظ آن در هوا نگهدارد.

حالا شما به لیستی از کلمات احتیاج دارید. این لیست شامل کلمات دو، سه، چهار و پنج کلمه‌ای می‌شود. پس از این که کودک متوجه شد همیشه بادکنک باید روی هوا باشد به او بگویید: حالا من برای تو کلماتی می‌خوانم و تو باید خوب به آن گوش دهی و بعد از من آن را به همان صورتی که گفتم تکرار کنی. حالا کودک با بادکنک در دست ایستاده و با دستور شما بادکنک را به هوا می‌اندازد و در همین حین شما اولین کلمات از بخش دو کلمه‌ای را برای او می‌خوانید. کودک باید پس از شما آنچه را شنیده تکرار کند.

لیستی از کلمات به منظور راحتی شما قبلا تهیه شده است که می‌توانید آن را از این قسمت دانلود کنید.

 

برای کودکان بزرگتر از هفت سال تنها تکرار دو دسته از کلمات دو تایی کافی است و سریعتر به سراغ دسته‌های بالاتر بروید. اما برای کودک پنج ساله پس از تکرار حداقل ۵ سری از کلمات دو تایی و عملکرد موفق و بدون خطای کودک به سراغ دسته‌های بالاتر بروید. در صورتی که کودک خطا داشت دسته کلمات دو تایی را تا انتها ادامه دهید.

نکته:

ملاک عمل شما برای رفتن به دسته بالاتر ۵ عملکرد موفق و پشت هم کودک محسوب می شود.

هر زمان که تعداد خطاهای کودک بالا رفت بازی را متوقف کنید و در دفعه بعدی با سرعت بیشتری از کلمات دسته‌های قبلی عبور کرده و به دسته‌ای که بازی در آنجا متوقف شده حرکت کنید. همیشه خطا ناشی از عدم توجه نمی‌شود. گاهی خطا ناشی از خستگی است.

 

برای کودکان بزرگتر از هشت سال نیازی نیست که حتما از کلمات دو کلمه‌ای شروع کنید. می‌توانید از دسته سه تایی شروع کنید و پس از سه عملکرد موفق به سراغ دسته چهارتایی‌ها بروید. اگر کودک پنج عملکرد موفق داشت به سراغ دسته پنج کلمه‌ایها بروید و در غیر این صورت تمام لیست چهارتایی‌ها را تا انتها ادامه دهید.

 

در مرتبه بعدی بازی از کودک بخواهید بلافاصله بعد از شنیدن کلمات آنها را تکرار نکند. او باید ابتدا دو ضربه به بادکنک زده و سپس آنچه را که شنیده است، بیان کند.

 

بخش پیچیده‌تر بازی برای کودک هشت ساله به بالا:

در این بخش شما به تصاویری از کلماتی که در لیست دارید نیاز دارید. در حین بازی تصویری از کلمات تهیه شده برای کودک پخش می‌شود و کودک باید پس از شنیدن دسته کلماتی که برای او می‌خوانید اول نام تصویری که دیده است و سپس کلماتی که شنیده است را بیان کند.


مثلا شما در میان لیست کلماتتان از کلماتی چون دریا، ستاره ، چتر و … استفاده کرده‌اید. تصاویر این کلمات را به صورت یک فایل آماده داشته باشید و برای کودک به صورت پراکنده و نامنظم پخش کنید. نیازی نیست برای هر سری کلماتی که می‌خوانید یک تصویر پخش کنید. ممکن است شما هر سه سری که خواندید یک تصویر برای کودک بگذارید.

 

نکته:

می‌توانید در سری بعدی بادکنک را با یک نخ به طول یک متر یا کمی بیشتر به مچ کودک ببندید تا در این صورت محدوده حرکتی کمتر شده و تمرکز بر تصاویر و کلمات بیشتر شود.

 

بازی کلمات تصویری یک بازی حافظه کاری است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *