برای بازی انتقال توپها، به ۵ تا ده توپ و دو جعبه کفش احتیاج دارید. اگر توپ در منزل ندارید میتوانید آنرا بر اساس نکاتی که در بازی توپهای پف فیلی گفته شد، تهیه نمایید. اگر جعبه کفش نداشتید از دو کارتن یا حتی سبد استفاده کنید.
برای شروع بازی توپها را در یکی از جعبهها بگذارید و جعبه خالی دیگر را نیز مقابل کودک بگذارید. به کودک نشان دهید که چگونه توپها را از یک جعبه به جعبه دیگر انتقال دهد. شگفتی خود را از خالی شدن جعبه اول و انتقال توپها به جعبه بعدی به کودک نشان دهید. حالا دیگر نوبت کودک شماست تا براساس آنچه دیده توپها را از جعبه دوم به جعبه اول منتقل کند. در این سن همه بچه ها نشستن را به راحتی انجام میدهند و معمولا میایستند. و از حدود سیزده ماهگی معمولا در راه رفتن مسلط هستند. اگر کودک شما هنوز در راه رفتن مسلط نیست این بازی را ابتدا در حالت نشسته یا ایستاده با او انجام دهید. بگذارید توپها را از جعبه برداشته و به جعبه بعدی منتقل کند. زمانی که فعالیت را درست انجام داد. او را تشویق کنید. اگر کودک توپ را تنها در دست نگهداشته و مرحله بعدی را فراموش کرده به او یادآوری کنید که توپ را به جعبه بعدی منتقل کند. اما خیلی سخت گیر نباشید. گاهی برای بچه ها بازی با توپ جذاب تر از بازی انتقال توپهاست. منتظر بمانید تا بازی نشان داده شده را انجام دهد.
اگر کودک شما راه می رود این بازی انگیزه خوبی برای تقویت هر چه بهتر عضلات درشت اوست. میتوانید جعبهها را با فاصله از هم قرار دهید و از کودک بخواهید که توپها را از یک جعبه به جعبه دیگر بیندازد.
اگر کودک شما توجهی به توپها و کارتن نکرد، نگران نباشید. آنها را جمع کرده و در فرصت دیگری مجددا در اختیار کودک قرار دهید. بازیهایی شبیه این بازی به کودک کمک میکند که فهم بیشتری از بدنش داشته باشد. حرکت دستها در طول بدن و راه رفتن در حالی که توپی در میان دستانش قرار دارد و حفظ تعادل نکات مهم بازی هستند.
رشد فیزیکی و شناختی گروه سنی یک تا دو سال**
در گروه سنی یک تا دو سال بچه ها از نظر فیزیکی مراحلی چون سینه خیز رفتن، ایستادن و راه رفتن به تنهایی را تجربه میکنند. آنها به زودی شروع به سینه خیز رفتن از پله ها، دویدن و نقاشی کردن روی یک کاغذ و زدن توپ با پا میکنند. رشد فیزیکی بیشتر به مهارتهای حرکتی مثل عضلات درشت و ظریف کودک اشاره دارد. این مهارتها در طی دو سال اول زندگی کودک با سرعت فراوانی رشد میکنند.
همچنین رشد شناختی کودکان یعنی تواناییهای فکری و ذهنی آنها نیز در این مرحله شامل درک کردن، پردازش کردن، دسته بندی کردن اطلاعاتی که از طریق حواسشان دریافت کرده و کاربرد این اطلاعات به طور مناسب است.
**این مطلب برگرفته از مرکز سلامت خدمات پزشکی کودکان فلوریدا است.
نکته:
در صورتی که از کارتن برای بازی استفاده میکنید لبه جعبهها را با چسب کاغذی پوشش دهید تا در صورت تماس دست یا بدن کودک زخمی نشود. کارتن هم همانند کاغذ میتواند بریدگی ایجاد کند.
لزوما نباید از جعبههای یکسان استفاده کنید. گاهی تفاوتها برای کودک آموزش بیشتری را فراهم میکند. مثلا اگر سایز کارتنها یکی نباشد آیا کودک خود کارتن را هم در جعبه دیگر میاندازد؟ یا اگر سایز جعبهها کمی بزرگتر باشد کودک برای برداشتن توپ تا چه حد خم میشود. آیا برای برداشتن توپ متوسل به وسیله دیگر و یا خم کردن کارتنها میشود؟ این مورد حتی به توپها هم میتواند اشاره داشته باشد. اگر توپها خیلی کوچک باشند کودک میتواند با هر دو دستش توپها را بردارد. یا میتواند با کمک شما توپ بیشتری در دستهایش نگهدارد. اگر توپها خیلی بزرگ باشند چه؟ آن زمان کودک احتمالا باید با هر دو دستش یک توپ را بلند کند. بنابراین در هر فرصتی با ایجاد تفاوتی در کار فرصت تجربه بیشتر را به کودک بدهید.
خودتان را به دلیل نبود یک وسیله محدود نکنید از هر وسیلهای که در اختیار داشتید استفاده کنید.
حتی میتوانید به جای جعبه از دو قابلمه کمک بگیرید.
در زمان بازی و فعالیت بچهها حضور موثر داشته باشید. حضور موثر یعنی اینکه تلاشهای کودک را ببینید و تشویق کنید و در جای نیاز کودک را راهنمایی کنید. اگر کار را به درستی انجام داد او را با در آغوش کشیدن و بوسیدن تشویق کنید و نکته مهم اینکه هرگز فرصت امتحان کردن را از کودک نگیرید مگر اینکه خطری کودک را تهدید کند.