بازی انگشتی بازی تا کردن انگشتان بر اساس خواندن یک روال داستانی و یا شعر گونه است. برای بازی یکی از شعرهای مناسب جهت بازی انگشتها را انتخاب کنید (در اینجا شعری از کتاب بازی انگشتها اثر مصطفی رحماندوست انتخاب شده است) در حالی که کودک را در بغل خود نشاندهاید بازی را آغاز کنید. کف دست کودک را در حالی که انگشتانش باز است در دست بگیرید و شروع به خواندن کنید. در حین خواندن و رسیدن به پایان هر بند از شعر، یکی از انگشتهای کودک را در داخل کف دستش تا کنید و با انگشت دست دیگر آنرا در همان حال نگه دارید.
شعر را شروع کنید. لی لی لی حوضک… کف دست کودک با انگشت سبابه دایره هایی رسم کنید.حرکت سوسک برای خوردن آب را با حرکت انگشتان کف دست کودک و افتادن سوسک در حوض را با گذاشتن انگشت سبابه تان در وسط دست کودک نشان دهید. وقتی نفر اولی تمام شد انگشت اول را تا کنید و به همین ترتیب شعر را تا انتها ادامه دهید. در انتها وقتی انگشت شصت را هم تا کردید کودک را قلقک دهید. در اوایل کودک فقط شنونده شعر شماست و حرکات دست شما را می نگرد. اما به مرور کودک شروع به تقلید از ژستها و حرکات شما خواهد کرد و قبل از اینکه بدانید او حتی شعر را به تنهایی خواهد خواند و این بازی را در کف دست شما انجام خواهد داد.
لیلی، لیلی، حوضک
سوسکه آمد آب بخوره
افتاد تو حوضک
اولی گفت: داد و هوار
دومی گفت: نردبان و طناب بیار
سومی گفت: من درازم
طناب و نردبانم
چهارمی گفت: من میشینم براش دعا میخوانم
انگشت شست خندید و گفت:
سوسکی خانم پر داره
بچه و شوهر داره
پر میزنه از توی آب در میآد
نه داد کنید، نه بیداد
پر پر پر سوسکه پرید
رفت و به خانهاش رسید
(مصطفی رحماندوست)
نکته:
کتاب بازی با انگشتها مجموعه ای از شعرهایی با مضامین مختلف درباره مشاغل، سنتها و افراد است. حتی اگر تمام این مجموعه شعر را تهیه میکنید برای بازی تنها و تنها از یکی از شعرها استفاده کنید. این کار به کودک تسلط بیشتری می دهد. اگر هر بار داستان بازی را عوض کنید فرصت یادگیری ریتم و توالی را از کودک میگیرید. به او اجازه دهید با یک شعر مانوس شده و با کلماتش آشنا شود. هر زمان احساس کردید کاملا بر شعر مسلط شده میتوانید بجز شعر اول مورد دیگری را نیز به بازی انگشتی اضافه کنید.
اگر کودک اصرار دارد تا بجای انگشتان خودش انگشتان شما را تا کند مقاومت نکنید و شعر را در حالی بخوانید که او انگشتان شما را تا میکند. این کار درک بهتری از آگاهی بدنی و مجزا بودن کودک از شما را به او میدهد.
بهتر است شعری را که برای کودک میخوانید تسلط کافی داشته باشید. عدم تسلط کافی تمرکز کودک از بازی را بهم می زند.
لطفا تجربیات خود از این بازی را با ما در میان بگذارید.