بازی این قاشقِ یا بشقاب با هدف تقویت شنیداری، تمیز بین صداها، توجه و تمرکز، انعطاف پذیری شنیداری و بازداری شناختی، حافظه، تقویت مهارتهای زبان آموزی برای کودک زیر یک سال طراحی شده است.
بخش تکمیلی بازی این قاشقِ یا بشقاب
اجازه دهید کودک نیز صدای وسیله را در بیاورد. وقتی کودک کلیدها را تکان میدهد بگویید صدای دسته کلیده. وقتی قاشقها را بهم می کوبد بگویید صدای قاشقهاست. به مرور کودک متوجه تفاوت بین نام اشیاء و صداهای تولید شده توسط آنها میشود.
چند روز که مرحله قبلی را انجام دادید حالا میتوانید وارد مرحله بعدی بازی شوید. در این بخش سه وسیله که قبلا صدای آنرا برای کودک درآوردهاید انتخاب کنید و مقابل کودک بگذارید. مثلا کلید ها، قاشق و بشقابها. حالا روی یکی از این وسایل ضربه بزنید. بعد از کودک بپرسید صدای چی بود؟ به نگاه کودک دقت کنید. ببینید آیا کودک شما متوجه منبع تولید صدا شده است. اگر بله . حتما او را تشویق کنید. که بله درست حدس زدی صدای قاشقها بود. بعد دوباره قاشقها را بهم بزنید و دوباره تکرار کنید که درست بود صدای قاشقها بود. در مرحله بعد به بشقابها ضربه بزنید و مجددا همان سوالها را از کودک بپرسید. این بازی را ادامه دهید تا صدای تمامی وسایل را با کودک تکرار کرده باشید.
روزهای بعدی تعداد وسایل را زیادتر کنید اما نکته مهم این است که هر بار وسایلی که روز اول انتخاب کردید حتما در بازی وجود دارند و تنها یک وسیله جدید به لیست قبلی اضافه شده. مثلا در روز دوم بازی شما بجز بشقابها، قاشقها و دسته کلید یک وسیله دیگر مثلا لیوان را اضافه می کنید و در روز بعدی بجز این چهار وسیله، آیتم دیگری مثل قابلمه را اضافه میکنید. این کار به تثبیت صداهای شنیده شده در حافظه کودک کمک میکند و نیز تمیز و تشخیص صدای جدید برای او ساده تر خواهد بود.
نکته:
از آنجا که این بازی با هدف تقویت حس شنوایی و تشخیص صدا است حتما باید در محیطی آرام و با حذف صداهای اضافی بازی را انجام دهید. اگر در محیط همزمان صدای تلویزیون و هیاهوی آدمها به گوش میرسد زمان مناسبی برای این بازی نیست.
بازی را تا زمانی ادامه دهید که کودک نسبت به حرکت شما توجه نشان میدهد. در صورتی که کودک دیگر متوجه شما نیست و یا به جای دیگری متوجه شده و یا با اسباب بازی دیگری مشغول شده زمان پایان دادن به بازی است.
کودک را با تولید صداهای پی در پی و بدون وقفه خسته نکنید. بگذارید کودک جهت صدا را تشخیص داده و به آن واکنش نشان دهد.
اگر او تلاش کرد تا خودش را به آن وسایل برساند یا آنرا چنگ زد اجازه دهید آنرا در دست نگهدارد.