- نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت
- تاریخ انتشار بازی : 1400-08-25
دسترسی به بازی :
- رایگان
- خرید اشتراک
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
- بازی برای کودک سه ساله
- بازی برای کودک چهار ساله
- بازی برای کودک پنج ساله
- بازی برای کودک شش ساله
فایل قابل دانلود بازی:
- دارد
- ندارد
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟
- توجه و تمرکز
- بازداری پاسخ
- دقت دید
- آموزش مفاهیم شباهت و تفاوت
- تفکر و حل مساله
بازی این مال چیه ؟ با هدف تمرین توجه و تمرکز کودکان سه سال تا شش سال طراحی شده است. در این بازی کودک علاوه بر درک رابطه و شباهت و تفاوتها به تمرین توجه و تمرکز و دقت دید میپردازد.
نحوه انجام بازی برای کودک سه ساله :
در این بازی شما باید به دنبال یافتن تصاویری متفاوت از دنیای کودکان با اجزاء متفاوت باشید. مثلا یک گل میتواند یکی از تصاویر شما باشد و تصویر گلبرگ هم میتواند تصویر دیگری در میان تصاویر باشد که کودک در حین بازی میتواند آنها را با هم جورکند. میتوانید این کار را با استفاده از کتابها و مجلات دور ریز برای کودک فراهم کنید. تصاویری را انتخاب کنید که جزیی از یک مجموعه یا بخشی از آن باشند. برای مثال یک عروسک و بخشی از بدن عروسک می تواند باهم جور شود یا اینکه یک میوه و پوست آن یا یک اسباب بازی و مجموعه آن میتوانند با هم جور شوند. ابتدا تصاویر را ببرید و آنها را بسته به سن کودک در مقابل او پخش کنید و حالا از کودک بپرسید چی مال چیه؟ یا کدوم مال کدومه و اجازه دهید تا کودک آنچه را که رابطهای بین آنها میبیند را به شما نشان دهد. اگر کودک شما سه ساله است نباید تعداد تصاویری که انتخاب میکنید زیاد باشد. مثلا ده تصویر و کمتر برای کودک سه ساله مناسب است. اگر کودک شما شروع به نشان دادن تصاویر مرتبط کرد منتظر بمانید تا کارش را تمام کند یا اینکه بعد از هر بار پاسخ درست او را تشویق کنید. اما اگر کودک شما هنوز متوجه روال بازی نشده است خودتان دو تصویر مرتبط با هم را پیدا کرده و به کودک نشان دهید و بگویید این مال این یکی است. اگر کودک باز هم متوجه بازی نشد تعداد تصاویر را به شش عدد یعنی سه جفت برسانید تا او بتواند آنچه را که میبیند به راحتی با هم تطبیق دهد و سپس تصاویر را به تدریج اضافه کنید.
نحوه انجام بازی برای کودک پنج و شش ساله:
برای کودکان پنج و شش سال میتوانید تصاویر را با کمی پیچیدگی بیشتر انتخاب کنید. اجزای دورتر یا اشیاء و وسایل کمتر در دسترس میتواند گزینه خوبی برای بازی کودک باشد. همچنین تعداد تصاویر و همچنین گفتگو درباره انتخاب کودک میتواند بخش دیگری از بازی شما باشد.
برای کودک پنج و شش ساله از او بپرسید که چرا این انتخاب را کرده است؟ چرا دیگری را انتخاب نکرده است. در این صورت کودک فرصت استدلال کردن و مشخص کردن دلایل خود را دارد.
نکته:
اگر کودکی دو تصویر نادرست را با هم انتخاب کرد و حتی برای این انتخابش دلایلی داشت که به نظر درست می آید آن را از کودک بپذیرید. اجازه دهید تا کودک تمامی تصاویر را تا انتها با هم جور کند تا خودش متوجه نحوه انتخاب و اینکه برای کارت آخر پاسخ مناسبی وجود ندارد بشود. در این صورت از او بخواهید که مجددا کارتهای درستش را بررسی کند و ببیند آیا میتواند برای کارت آخر هم پاسخ مناسبی بیابد.
این شیوه فرصت مناسبی برای گفتگو،بررسی دلایل و نیز استدلال کردن در کودکان کوچکتر است.