کودک را برای انتخاب درستش تشویق کنید. «کاملا درسته تو یک لگو مثل مال من انتخاب کردی که چهار تا برجستگی داره و قرمزه. تو دقیقا مثل من اونو گذاشتی». اگر کودک لگوی اشتباهی را انتخاب کرد به او بگویید که « ببین من یک لگو انتخاب کردم که چهار تا برجستگی دارد. یک… دو …سه … چهار. رنگشم قرمزه. بزار با هم بگردیم و یکی مثل این رو از بین لگو ها انتخاب کنیم». و بعد با هم در میان لگوها بگردید و اجازه دهید که ابتدا کودک رنگ مورد نظر را پیدا کند. اگر کودک موفق نبود شما آنرا برای او پیدا کنید و در همان جهت لگوی خودتان مقابل کودک قرار دهید.
در مرحله بعد باز هم یک لگوی ساده ولی با رنگ دیگری انتخاب کنید و مقابلتان قرار دهید و از کودک بخواهید یکی مشابه این لگو را پیدا کند. اگر کودک شما تا سه بار در انتخاب لگو موفق بود به مرحله بعدی بروید. در غیر این صورت این مرحله را تا حدی تکرار کنید که کودک متوجه روال انجام بازی شود.
پس از سه انتخاب موفق پشت هم به سراغ مرحله بعدی بازی با لگو بروید. این بار دو قطعه لگو را انتخاب کرده و این دو را در کنار هم و در مقابلتان قرار دهید و از کودک بخواهید مشابه شما عمل کند. این بخش را نیز هر بار با تغییر در لگوها و رنگ آنها تا سه مرتبه آزمون موفق تکرار کرده و سپس به سراغ مرحله بعدی بروید.
در مرحله سختتر دو لگو انتخاب کنید و آنها را روی هم قرار داده و لگوی بعدی را در کنار این دو قرار دهید. (در واقع شما دو ستون خواهید داشت که یکی دو قطعه لگو دارد و دیگری تنها یکی). از کودک بخواهید مشابه شما عمل کند. کودک باید عین شما الگو برداری کند. همین کار را پس از سه آزمون موفق با چهار لگو که دو به دو روی هم قرار گرفته باشند تکرار کنید و از کودک بخواهید مشابه شما عمل کند. این کار مرحله به مرحله از آسان به سخت انجام خواهد شد. مهم نیست که برای کودک شش ساله مراحل اولیه کاملا آسان است. مهم مسیری است که کودک در آن عمل کردن مشابه الگوها را فرا میگیرد.
در مرحله بعدی تعداد لگوها بیشتر و حتی شکل قرارگرفتن آنها روی هم پیچیدهتر میشود. از کودک بخواهید دقیقا مشابه شما عمل کند. بازی را برای هر گروه سنی تا حدی انجام دهید که تعداد خطاهای کودک زیاد نباشد. مثلا اگر کودک سه ساله شما در چیدن سه لگو روی هم با همان ترکیب رنگ مشکل دارد بهتر است بازی را همین جا تمام کنید و در روز دیگر دوباره از ابتدای بازی شروع کنید تا کم کم در این کار مهارت لازم را به دست آورد.
بازی برای یک کودک شش ساله پس از داشتن ده لگو با چیدمان متفاوت کمی تغییر می کند. تا کنون شما همه لگوهایتان را در مقابل کودک روی هم قرار داده و کودک شاهد نحوه انجام کار توسط شما بود. اینک از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد یا اینکه شما کار ساخت لگویتان را در پشت یک مانع انجام دهید. سپس مانع را بردارید. کودک باید با نگاه کردن به الگوی شما مشابه آنرا بسازد. هر بار کار را سخت تر و پیچیده تر انجام دهید. همین کار را برای یک کودک چهار ساله هم میتوان انجام داد. منتهی با تعداد لگوی کمتر و نیز چیدمانی ساده تر.
هدف از بازی با لگو تقویت تفکر و حل مساله، برنامه ریزی و تصمیم گیری، حافظه دیداری، دقت دید، تقویت عضلات ظریف دست تقویت توجه و تمرکز است.
نکته:
تشویق در هر مرحله را فراموش نکنید. یادتان باشد تشویق سبب تقویت آموزش به کودکان میشود. در صورت نیاز به اصلاح اشتباه کودک به او توهین نکنید و صفات نامناسب را استفاده نکنید. هدف از بازی با لگو ایجاد فرصتهای بیشتر برای تکرار و تمرین و فراگیری دانش است. اگر پس از ده بار آزمون باز هم کودک شما اشتباه میکند بجای توهین و تحقیر این بازی را به زمان دیگری موکول کنید.
بزرگی و کوچکی لگوها در گروههای سنی مختلف متفاوت است. برای گروه سنی کوچکتر لگوهایی بزرگتر مناسب است که کودک به راحتی بتواند آن را در دست گرفته و با آن بازی کند. اما برای یک کودک بزرگتر میتوان لگوهایی با قطعات کوچکتر که امکان ساخت شکلهای منعطف تر را به او میدهد خریداری کرد.
داشتن تنها یک یا دو بسته لگو برای انجام بی نهایت بازی های مختلف و رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان کافی است. اگر کودکان یاد بگیرند وقت بیشتری را با آن صرف کرده و از آن لذت ببرند به کودکان فرصتهای بیشماری برای رشد مهارتهای برنامه ریزی و استدلال، تفکر ، خلاقیت و … را میدهد.
در صورتی که این بازی را با کودک خود انجام دادید لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.