Search
Close this search box.

‌بازی تابلو‌های رنگی

تنها با استفاده از مقداری مقوای رنگی و چوب بستنی تابلوهای رنگی را بسازید و با کودک خود بازداری پاسخ، انعطاف پذیری شناختی، حافظه کاری و توجه و تمرکز را تمرین کنید. این بازی برای گروه سنی سه تا هشت سال طراحی شده است. برای دیدن فیلم این بازی در استودیو بازی روی لینک زیر کلیک کنید. https://www.youtube.com/watch?v=cltI3WZAABY&t=203s
دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

ساخت تابلوهای رنگی:

برای شروع بازی ابتدا به کمی مقدمه نیاز دارید. سه رنگ مقوای آبی، سبز و قرمز بردارید. از هر کدام یک دایره به اندازه قطر ده سانت یا کمی بزرگتر ببرید. حالا سه چوب بستنی را با استفاده از کمی چسب به پشت هر کدام از دایره‌های رنگی بچسبانید. وسیله بازی شما آماده است. این بخش را می‌توانید با همراهی کودک خود انجام دهید یا اینکه کار ساخت را بسته به توان کودک به او واگذار نمایید. در این صورت فرصت خوبی برای پرورش عضلات ظریف دست، در اختیار کودک گذاشته‌اید.

بازی شناختی تابلوهای رنگی:

برای شروع بازی به کودک بگویید که هر تابلو کاری را از او می‌خواهد. کودک باید به خوبی به کارهایی که هر تابلو می‌گوید گوش کرده و آنها را به خاطر بسپارد و در حین بازی آنها را انجام دهد. بازی با معرفی قوانین یا کارهای هر تابلو شروع می‌شود.

به کودک بگویید: تابلوی سبز می‌گوید وقتی مرا دیدی تا جایی که می‌توانی به من نزدیک شو… بعد آن را با کودک تمرین و تکرار کنید.

حالا به کودک بگویید تابلوی آبی می‌گوید وقتی مرا دیدی هر کجا هستی یک دور دور خودت بچرخ. مطمين شوید که کودک منظور شما را به خوبی فرا گرفته. این دستور را به همراه کارت سبز با کودک تمرین کنید.

پس از اطمینان از تثبیت قوانین قبلی در ذهن کودک حالا به او درباره کارت قرمز بگویید. به او بگویید کارت قرمز می‌گوید هر وقت مرا دیدی باید تا جایی که می‌توانی از من دور شوی.

قوانین را تا حدی تکرار کنید که کاملا در حافظه کودک تثبیت شده باشد.

 

بخش اصلی بازی تابلوهای رنگی:

پس از اطمینان از شکل گرفتن قوانین در ذهن کودک حالا هر سه کارت را با هم برای بازی استفاده کنید. در این بازی شما تنها تابلوها را به کودک نشان می‌دهید و رنگها را تکرار نمی‌کنید(نام رنگها را نمی‌گویید). کودک باید توجه خود را به حرکت دست شما و تغییر رنگ‌ها متمرکز کند. یکی از کارتها را مقابل کودک بگیرید و دو کارت دیگر را پنهان کنید و از کودک بخواهید به محض دیدن تابلو دستور تابلو را اجرا کند. مثلا شما کارت قرمز را نشان می‌دهید. کودک باید به سرعت دور شود. بدون فاصله کارت آبی را نشان دهید. کودک باید یک دور دور خودش بچرخد. حالا کارت سبز را نشان دهید. و باز کارت آبی و … این چرخش و تغییر بین رنگها ادامه دارد تا زمانی که تسلط کودک بر روی قوانین به خوبی مشخص باشد.

بهتر است در هنگام بازی موزیکی نیز برای شادتر بودن بازی پخش کنید.

 

بخش متوسط بازی برای کودک شش سال به بالا:

در این بخش شما یکی از قوانین بازی را تغییر می‌دهید. مثلا تا قبل از این تابلوی آبی به معنای یک دور چرخیدن به دور خود بود اما حالا آن را با بشین و پاشو تغییر می دهید. در این صورت کودک وقتی تابلوی آبی را می‌بیند باید دستور بشین و پاشو را به جای چرخش انجام دهد.

بخش پیچیده بازی برای کودک هفت و هشت ساله:

تغییر دستورات دو تابلو با هم بخش سخت بازی را شکل می‌دهد. در این صورت جای دستور قرمز و سبز با هم عوض می‌شود. در این صورت کودک وقتی سبز را دید باید دور شده و وقتی قرمز را دید باید به شما نزدیک شود.

بازی برای کودک سه و چهار ساله:

برای کودکان سه ساله نگهداشتن سه قانون به طور همزمان در ذهن کار سختی است. بازی برای این کودکان با دو تابلو و دستور معرفی می شود. بهتر است دستورها ساده باشند تا به راحتی کودک آنها را به حافظه بسپارد.

نکته:

تنوع بازی تابلوهای رنگی به شدت زیاد است. تغییر در قوانین، جا به جایی رنگها و مکث پیش از انجام دستور همه میتواند به عنوان عوامل سختی و تنوع در بازی به کار رود.

همزمان همه تابلوها را در دست نگه ندارید. تنها تابلویی که باید دستور آن را اجرا کند در مقابل صورتتان بگیرید و تابلوهای دیگر تا زمان ارائّه به کودک مخفی باشند.

 

پیشنهاد بیشتر:

قوانین مطرح شده در این بازی بسیار ساده در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید در دفعات بعدی قوانین بهتر و جذاب‌تری اضافه کنید. مثل اینکه تابلوی سبز یعنی اینکه بالای مبل برو یا اینکه با لی لی کردن به من نزدیک شو. تابلوی آبی یعنی تا دیدن کارت بعدی کمی برقص و ….

بازی تابلوهای رنگی بازی توجه و تمرکز، بازی انعطاف پذیری شناختی و بازی بازداری پاسخ است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *