برای شروع بازی جفت پا روی زمین خطی فرضی را مشخص کنید. میتوانید حاشیه یک فرش یا فاصله بین دو فرش را به عنوان فضای بازی مشخص کنید.
از کودک بخواهید به در حالیکه دو پایش را در کنار هم قرار داده به صورت جفت پا با دستور شما بپرد. حالا همین کار را تکرار کنید. چندین بار پشت هم از کودک بخواهید به صورت جفت پا بپرد و هر بار پس از دستور شما این کار را انجام دهد. سپس از او بخواهید بایستد و در حالیکه یک پایش را بالا گرفته است به صورت تک پا بپرد. پس از آشنایی با مفهوم جفت پا، تک پا از کودک بخواهید پشت خط ایستاده و با دستور شما اقدام کند. شما میتوانید بگویید…جفت پا….جفت پا….جفت پا…تک پا…جفت پا… تک پا….تک پا… و …
این بخش بازی ساده ترین قسمت و در واقع زمان آموزش ما بود. حالا به کودک بگویید هر وقت شنیدی جفت پا، باید تک پا بپری و هر وفت شنیدی تک پا باید جفت پا بپری. بازی را با کودک ادامه دهید.
بازی جفت پا برای کودک هشت سال به بالا:
این بازی را میتوانید برای کودکان هشت سال به بالا با کمی تغییر در آن انجام دهید. در این صورت تعدادی توپ یا مهره روی زمین و در حوالی بازی به صورت پراکنده بریزید حالا قوانین جدید را اعلام کنید. زمانی که کلمه جفت پا را شنیدی تک پا و زمانی که کلمه تک پا را شنیدی جفت پا می پری . هر زمان کلمه تک پا را شنیدی می توانی تا اعلام دستور بعدی مهره جمع کنی. جمع آوری مهره در زمان شنیدن دستور جفت پا خطا محسوب می شود.
این زمان خیلی کوتاه است و کودک ضمن جمع آوری مهره باید حواسش به دستور بعدی و اقدام مناسب باشد. در نهایت پس از اتمام بازی تعداد مهره های کودک را محاسبه کنید. فردی که بیشترین مهره و کمترین خطا را دارد برنده بازی است.
یک کار دیگر نیز میتوانید به جای جمع آوری مهره انجام دهید و آن اینکه در کنار این خط فرضی کودک هر زمان کلمه تک پا را شنید با مکعبها یک برج بلند بچیند. از آنجا که زمان بین دو دستور کوتاه است سرعت عمل کودک مورد نیاز است. احتمالا کودک هر بار تنها یک یا دو مکعب را بتواند در فاصله میان دو دستور روی هم بچیند. در نهایت و پایان بازی اندازه برج کودک محاسبه می شود.
بازی جفت پا با هدف تمرین انعطاف پذیری شناختی، تمرین مهارتهای شنیداری، تمرین بازداری پاسخ، تمرین توجه وتمرکز و حافظه کاری برای گروه سنی چهار تا نه سال طراحی شده است
نکات بازی :
مهره ها را روی خط فرضی بازی نریزید چون ممکن است در حین پرش در پای کودک فرو روند.
سرعت بازی را میتوان با سرعت واکنش کودکان تغییر داد. در بخشهای جمع آوری مهره و یا چیدن یک برج نیاز نیست که سرعت گفتن دستورات را کم یا با فاصله کنید. با همان روال قبلی به بازی ادامه دهید. چرا که سرعت عمل کودک در این بخش مهم است.
در بهترین حالت برنده بازی روند عملکرد خود کودک در مراحل مختلف است نه مقایسه او با دیگران. این جمله یعنی به کودک بگویید « این بار با تعداد خطای کمتر سه مهره بیشتر برداشته ای… آفرین» . این مدل انتخاب برنده و بازنده در حس اعتماد به نفس کودکان و خود باوریشان اهمیت زیادی دارد.
توصیه می شود بازی رودخانه و ساحل را نیز انجام دهیدبازی رودخانه و ساحل