بازی خطها با هدف تقویت مهارتهای حرکتی، تقویت عضلات ظریف دست، آمادگی نوشتن، تقویت مهارت زبان آموزی و تقویت توجه و تمرکز برای کودک پنج تا هشت سال طراحی شده است.
بخش تکمیلی بازی خطها:
دو گلوله از خمیر بردارید و با فاصله ده سانتی از هم روی میز بچسبانید. به کودک میلههای پیپ پاک کن بدهید و از او بخواهید با این میله و خمیر یک پل بسازد. (میله های پیپ پاک کن، سیمهایی نرم و انعطافپذیر که سطح دور آنها با بافتی پرز مانند پوشیده شده است این میلهها را میتوانید از خرازیها تهیه کنید و معمولا برای تزیین به کار میروند)
به کودک فرصت دهید تا ایدهای که به ذهنش میرسد را اجرایی کند. در مرحله بعدی اگر همچنان نمیدانست به او نشان دهید که این میلهها قابلیت خم شوندگی دارند و او میتواند هر کدام از سرهای میله را در یکی از این گلوله های خمیری فرو ببرد و شکل یک پل را بسازد. اجازه دهید تا کودک چند مرتبه این کار را تکرار کند. حالا تعداد گلولههای خمیری و میله ها را تا ده عدد افزایش دهید و از کودک بخواهید باز هم با میلهها و خمیرها پل درست کند. ابتدا کودک پلهای مجزایی خواهد ساخت. یعنی با هر دو گلوله خمیر یک پل خواهد ساخت. از او بخواهید طوری پلها را بسازد که همگی به هم متصل باشند. در این صورت کودک باید فاصله بین خمیرها را با میلهها پر کند. دست کودک را بگیرد و به آرامی روی سطح هلال میلهها بکشید و به او بگویید این یک پل است.حالا به کودک تعدادی از لگوها یا اسباب بازیهای کوچکش را بدهید و به او بگویید زیر هر پل یک لگو بگذار.
به یک کودک هفت ساله به بالا میتوانید مداد و کاغذ بدهید و از او بخواهید شکلی را که از پل ها و لگوها می بیند را ترسیم کند.
بار بعدی همین کار را با کمی تغییر انجام دهید. این بار روی میز معکبها یا لگوهایی را به حالت ایستاده و با فاصله بگذارید و خمیر و میلهها را به کودک بدهید و به او بگویید طوری روی این لگوها پل بزند که هر کدام در زیر یک پل قرار بگیرد و در عین حال پلها به هم متصل باشد.
روز بعد میتوانید کار را به نحو دیگری انجام دهید. روی زمین موانعی قرار دهید. این بخش شبیه رد شدن از موانع با ماشین و موتور سیکلت توی امتحان رانندگی است. راننده باید طوری موانع را به صورت منحنی رد کند که به آنها برخورد نداشته باشد. این موانع میتواند چند صندلی یا کوسن باشد که با فاصله مشخصی روی زمین گذاشتهاید و از کودک بخواهید از لابه لای آنها به صورت منحنی رد شود طوریکه با موانع برخورد نکند و به آخر خط برسد.
میتوانید در مرحله بعدی موانع را کوچکتر انتخاب کنید مثلا چند کاسه یا قابلمه کوچک را انتخاب کنید و فاصله ها را کمتر کرده و از کودک بخواهید عروسک یا ماشینش را طوری از میان موانع رد کند که به آنها برخورد نکرده و از همه موانع عبور کند.
بدون اینکه موانع را تغییر دهید از او بخواهید که طوری هر مانع را رد کند که یک بار دور هر مانع چرخیده باشد بدون اینکه با آن برخورد کرده و سپس به سمت مانع بعدی حرکت کند. این کار را هم با وسایل بازی و هم با تنها از زیر آن رد شده باشد
روز بعد میتوانید بازی خطها را با کاغذ و لگوها را آغاز کنید. روی کاغذ چند لگو را با فاصله قرار دهید و بگویید طوری با مداد برای هر لگو خط بکشد که همه پلها به هم وصل باشند و هر لگو زیر یک پل قرار بگیرد. همینطور از کودک بخواهید این بار طوری پلها را با مداد بکشد که هر پل زیر یک لگو قرار بگیرد و باز هم پلها به هم وصل باشند. و این که از این نقطه شروع کن و طوری دور هر لگو حرکت کن که بدون برداشتن مداد یک دور دور هر لگو چرخیده و به سمت لگوی بعدی رفته باشید. مفاهیمی همچون خط بسته و باز را میتوان به همین شکل با کودکان تمرین کرد.
هر بار میتوانید اندازه بلندی و کوتاهی و ضخامت لگوهایی که در بازی استفاده میشود را بیشتر یا کمتر کرد در این صورت پلهایی که کودک رسم می کند باید پهن تر یا باریک تر باشد. در زمان مقایسه کارهای ترسیمی کودک میتوانید از این کلمات پهن و باریک کمک گرفت.
مدل دیگری نیز میتوان این بازی را انجام داد البته چندان بازی تمیزی نیست و در صورتی که وسواس دارید از این بخش صرفنظر کنید. روی میز سلفون بکشید و کمی از خمیر ریش تراشی را روی آن پخش کنید و تمرین خطوط را روی این سلفون به همان ترتیبی که گفته شد، انجام دهید.
نکته:
حتما در حین تمرین با کودک جهت نوشتن فارسی (درزبان فارسی از راست به چپ می نویسیم) را رعایت کنید.
میتوانید به جای خمیر از یک صفحه یونولیتی استفاده کنید. در این صورت کودک سر هر میله را باید در داخل یونولیت فرو کند. هر امکانی که در منزل یا کلاس درس برای شما ممکن است استفاده کنید و خودتان را به دستورهای بازی محدود نکنید. مهم مفاهیمی است که در هر بازی به کودکان آموزش داده میشود.
این کار را در کلاس درس با حضور همه بچه ها میتوان انجام داد. یک نفر قرار است بر اساس مدلی که معلم یا مربی می گوید کار را انجام دهد و کودکان دیگر به عنوان موانع در بازی نقش دارند هر کودک پس از اتمام کار در جایگاه کودکی مینشیند که نوبت اوست تا بازی را انجام دهد.
میتوانید انواع دیگری از خطوط را نیز به کودک با عناوین دیگری آموزش داد. مثلا طوری خط را بکش که روی هر لگو یک قله کوه باشد در این صورت خطوط زیگزاگ را با کودک تمرین کرده اید. یا به جای حرکت منحنی از کوه و دره استفاده کن. عناوینی را استفاده کنید که برای کودک شما آشنا و دوست داشتنی باشند.
اسم گذاری روی هر خط به کودک و شما کمک خواهد کرد که در زمان نقاشی کردن از او بخواهید از این خطوط کمک بگیرد. مثلا یک نقاشی بکش که در آن از پلهای بهم پیوسته یا کوه و دره استفاده کنی یا موهای آدمهای نقاشی را طوری بکش که شبیه یک خط منحنی باشد و …