- نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت
- تاریخ انتشار بازی : 1399-09-01
- رایگان
- خرید اشتراک
- بازی برای کودک سه ساله
- بازی برای کودک چهار ساله
- بازی برای کودک پنج ساله
- بازی برای کودک شش ساله
- دارد
- ندارد
- توجه و تمرکز
- حافظه کاری
- تمرین مهارتهای ریاضی
- تمرین ترتیب و توالی
- تقویت عضلات ظریف دست
شروع بازی با دکمه ها:
از کودک بخواهید دکمه ها را بر اساس رنگشان دسته بندی کند. به او نشان دهید که چگونه رنگهای آبی، صورتی و… می توانند در ظرفهای مختلف قرار بگیرند.
سپس از او بخواهید دکمه ها را بر اساس اندازه شان دسته بندی کند. آنها که کوچکترند، آنها که متوسطند و آنها که بزرگترند برای بچه های کوچکتر و برای بچه های بزرگتر در میان هر دو دسته میتواند دسته های کوچکتری نیز وجود داشته باشد.
نکته:
نیازی نیست در یک روز تمام این قسمتها را با کودک انجام دهید. بر اساس میزان علاقمندی کودک می توانید چند دسته بندی را انجام دهید و مابقی کار را به روزهای آینده موکول کنید.
بچههای سه ساله معمولا خیلی اشیاء را به دهان نمی برند با اینحال ممکن است نظارت شما در این بخش به خصوص برای کودکان کوچکتر نیاز باشد.
حالا از او بخواهید آنها را بر اساس شکل دسته بندی کند. دایره ها، مربعها، آنها که برجسته ترند، آنها که مثلث یا شکل حیواناتند و… باز هم بر اساس سن کودک می توانید دسته های بیشتر یا کمتری داشته باشید.
دسته بندی بر اساس جنس نیز می تواند برای بچه ها مطالب جالبی را به همراه داشته باشد. دکمه های صدفی، چوبی، پلاستیکی، فلزی و پارچه ای بخشی از این دسته بندیها هستند.
در گام بعدی می توانید از کودک بخواهید دسته بندی را بر اساس تعداد سوراخهای روی دکمه نیز انجام دهد. در این صورت بجز بازی دست ورزی یک فعالیت ریاضی هم محسوب می شود.
بخش پیچیده تر بازی دکمه ها:
در مرحله بعدی می توانید از کودک بخواهید دکمه ها را بر اساس دو ویژگی دسته بندی کند. مثلا از آنها بخواهید دکمه ها را بر اساس دو سوراخ داشتن و رنگ های خاص دسته بندی کنند. مثلا همه دکمه ها دو سوراخ آبی در یک ظرف و دکمه های دو سوراخ قرمز در ظرف دیگر. در این صورت دکمه هایی که سوراخهای متفاوت اما رنگ مشابه دارند در این دسته بندی نمی گنجند. یا تمام دکمه های چوبی تک سوراخ در یک ظرف و آنها که شکل حیوانات و دو سوراخ دارند در ظرف دیگر.
در واقع در این بازی تلاش می شود تا گام به گام بچه ها با شباهتها و تفاوتها و نگاه کردن از زوایای مختلف برای دیدن اشیاء و همچنین دسته بندیهای متفاوتی که میتوان بر اساس یک ویژگی خاص داشت آشنا شوند.
در روزهای بعدی می توانید بازیهای حافظه را نیز به بازی اضافه کنید. مثلا به کودک بگویید بر طبق الگوی خاصی که به او نشان میدهید این کار را انجام دهید یا اینکه به او بگویید . اول یک دکمه زرد و بعد یک دکمه صورتی بگذار و یا اینکه اول یک دکمه سبز، بعد یک دکمه قرمز و بعد یک دکمه آبی را به ترتیب بچین.
اگر کودک شما شش ساله است می توانید بخشهای بیشتری به بازی حافظه اضافه کنید مثلا به او بگویید اول یک دکمه آبی دو سوراخ، بعد یک دکمه قرمز چهار سوراخ و بعد یک دکمه سبز یا طرحدار تک سوراخ پیدا کن و بپچین. مطمئن شوید که هر بار این کار را به ساده ترین شکل انجام میدهید. یعنی اول با دستورات کم و سپس با آیتمهای بیشتر حافظه.
نکته دوم:
یک راه دیگر برای پیچیده تر کرده دسته بندیها این است که یک بار از کودک بخواهید یک دسته بندی را طوری انجام دهد که دسته ها در سه گروه قرار گیرند و بار دیگر همان دسته بندی را در پنج یا شش زیر گروه انجام دهد. به این ترتیب کودک از تفاوتهای کلی به تفاوتهای جزیی نیز توجه می کند.