Search
Close this search box.

بازی رنگ و عدد

بازی رنگ و عدد
بازی رنگ و عدد با هدف تمرین بازداری پاسخ و انعطاف پذیری شناختی
بازی رنگ و عدد برای بچه های سن مدرسه مناسب است از آنجا که بچه ها باید بتوانند بشمارند و توانایی شمارش معکوس نیز داشته باشند برای بچه های هشت سال به بالا توصیه می شود. این بازی ابزار خاصی نیاز ندارد. تنها دو یا سه رنگ کاغذ یا مقوای رنگی نیاز دارید.
دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

بازی شناختی رنگ و عدد

برای شروع بازی رنگ و عدد ابتدا به بچه ها رنگها را معرفی کنید. هر رنگ معرف یک قانون خاص می باشد. مثلا رنگ آبی یعنی از کوچک به بزرگ (شمارش درست) و رنگ قرمز یعنی از بزرگ به کوچک (شمارش معکوس) بشمار. می‌توانید این قوانین را با دستورات ساده تر و یا کلمات مناسب تری جایگذاری کنید.

می توانید از کاغذ رنگی شکلی مربعی برش زده و روی چوب بستنی بچسبانید و تابلوهایی برای هدایت و راهنمایی بچه ها درست کنید یا اینکه آنها را به عنوان کارت در بازی نشان دهید.

حالا به کودک بگویید از شماره یک شروع به شمردن کند همین که شما کارت قرمز را نشان دادید باید از همان نقطه ای که در حال شمارش بود به سمت معکوس (اعداد بزرگ به کوچک) شمارش را ادامه دهد. هر زمان که کارت آبی را مشاهده کرد مجددا از همان نقطه شمارش را به شکل درست ادامه دهد.

بخش متوسط بازی رنگ و عدد

در گام بعدی و پس از تسلط کودک بر قسمت اول بازی ریتم و ضرب آهنگی را با دستها تمرین کنید.(شبیه صدای قطار که بچه ها با ضرب آهنگ دست تولید می کنند یا همانند آن چیزی بسازید) حالا از کودک بخواهید حین اجرای این ضرب آهنگ شمارش اعداد را انجام دهد و هر زمان رنگ کارتها عوض شد بر طبق دستور عمل کند.

بخش سخت بازی رنگ و عدد

برای بچه های نه سال به بالا یک بخش پیچیده تر نیز در بازی اضافه می شود. روی تابلوهای رنگ عددی یادداشت کنید. مثلا روی کارت قرمز عدد شش و روی کارت آبی عدد هشت را یادداشت کنید. حالا زمانی که کودک کارت آبی را می بیند قبل از ادامه شمارش باید عددی را که روی کارت آبی می بیند به آخرین عدد اضافه کرده و از همان عدد شروع به ادامه شمارش کند و عددی را که روی کارت قرمز می بیند از آخرین عددی که شمرده کم کرده و از همان عدد شروع به معکوس شمردن کند.

برای مثال اگر کودک شما به عدد ۲۳ رسیده و حالا کارت قرمز می بیند باید از این عدد شش شماره کم کند. یعنی عدد ۱۷ حالا از این عدد باید به سمت معکوس شمارش را ادامه دهد… یعنی

۱۷-۱۶-۱۵-۱۴-۱۳-۱۲-۱۱-۱۰-۹

اگر برای مثال شما در روی عدد نه کارت آبی را به او نشان دهید او باید هشت شماره به این عدد اضافه کند و بعد از این عدد به سمت درست شمارش کند. یعنی

۱۷-۱۸-۱۹-۲۰-۲۱

حالا اگر دوباره کارت آبی را به او نشان دهید باید هشت شماره اضافه کرده و به شمارش ادامه دهد.

اهداف بازی شناختی رنگ و عدد

بازی رنگ و عدد با هدف تمرین بازداری پاسخ، تمرین توجه و تمرکز، تمرین انعطاف پذیری شناختی، تمرین حافظه کاری و به کارگیری دانش پایه ریاضی برای کودکان هشت سال به بالا طراحی شده است.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *