Search
Close this search box.

بازی زبانت را بیرون بیاور

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

یکی از اولین راههای جلب توجه یک نوزاد بیرون آوردن زبان است. این راهی است که همیشه بچه‌های کوچک را به خودش جذب می‌کند. اگر چه ممکن است والدین کودک تعجب کنند. اما درباه‌اش فکر کنید. زبان مثل یک مار کوچک پر جنب و جوشی است که از دهان شما بیرون می‌آید. من معمولا این بازی را با بچه‌های سه ماهه انجام می‌دهم و همیشه آنها با بیرون آوردن زبانشان و تقلید از من پاسخ می‌دهند حتی اگر نوک زبانشان را بیرون بیاورند. داشتن کنترل بر حرکات زبانی ما را مطمئن می‌کند که نوزاد توانایی تولید و رشد صداهای مختلف تا تولید کلمات را خواهد داشت. امتحانش کنید.

نوع توجه:

توجه متمرکز

وسایل مورد نیاز:

هیچی به جز شما

روش انجام بازی:

توجه کودکتان را با گفتن آرام اسمش یا لبخند زدن به خودتان جلب کنید. وقتی که توجهش به شما جلب شد و نگاه کرد زبانتان را بیرون بیاورید و کمی آن را تکان دهید. به او بگوید که دارید چیکار می‌کنید. « این زبون منه. تو هم زبون داری. دهنتو باز کن… بزار ببینمش….» و کلماتی نظیر اینها. به تکان دادن زبانتان ادامه بدهید. حتی می‌توانید صداهای آرامی نیز برای متمرکز نگهداشتن توجه کودک به خودتان ایجاد کنید. اگر بخواهید می‌توانید به آرامی زبانش را لمس کنید که به او یک بازخورد حسی درباره آنچه می‌گفتید بدهید. بازی را تنها تا زمانی ادامه دهید که کودک همچنان علاقمند است. ادامه بازی و پیشنهادهای بیشتر را در روزهای دیگر انجام دهید.

پیشنهادهای بیشتر:

به کودک نشان دهید که چگونه زبانتان در جهت‌های مختلف حرکت می‌کند. از یک سمت به سمت دیگر شروع کنید. وقتی کودک این حرکت از یک سمت به سمت دیگر را بدست آورد حالا حرکت بالا و پایین کردن زبان را به او نشان دهید. اگر می‌توانید زبانتان را لوله یا خم کنید این حرکت را نیز به لیست کارهای او اضافه کنید.

من همچنین برای بچه‌های بزرگتر این پیشنهادها را نیز یاد می‌دهم. بینی خودم را فشار می‌دهم تا زبانم از دهان بیرون بپرد. بعد یک سمت دماغم را فشار می دهم و زبانم به همان سمت حرکت می‌کند. بعد سمت دیگر دماغم را فشار می‌دهم و زبانم به همان سمت می‌رود. دوباره دماغم را فشار می‌دهم تا زبانم به داخل برگردد. متوجه شدم بچه ها خیلی از این بازی لذت می‌برند و تلاش می‌کنند که آن را تقلید کنند.

در این بازی کودک چه چیزی فرا می‌گیرد؟

در این بازی بچه‌ها بر کاری که به توانایی‌های حرکتی آنها مرتبط هست متمرکز می‌شوند. از آنجایی که این گروه سنی از کودکان هنوز شیر می خورند به طور طبیعی آنها در حال تقویت ماهیچه‌های زبانی در حین مکیدن هستند. این بازی کودک را از ماهیچه‌های خود آگاه می‌کند بنابراین آنها می‌توانند آگاهانه آن را کنترل کنند. یادگیری آگاهانه کنترل بر روی یک ماهیچه یک مهارت حیاتی است. در ابتدا بچه‌ها دست و پای خود را با هم می‌کشند و دراز می‌کنند. اما کم کم یاد می‌گیرند چگونه یک بخش خاص از بدن را بدون حرکت اندام‌های دیگر به کار بگیرند. آنها به این طریق آگاهی از درون خود را افزایش می‌دهند. انجام این بازی به کودک نشان می‌دهد که شما منبع بزرگی از لذت و هیجان و توجه ارزشمند هستید!

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *