- نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت
- تاریخ انتشار بازی : 1400-02-11
دسترسی به بازی :
- رایگان
- خرید اشتراک
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
- بازی برای کودک پنج ساله
- بازی برای کودک شش ساله
- بازی برای کودک هفت ساله
- بازی برای کودک هشت ساله
- بازی برای کودک نه ساله
- بازی برای کودک ده ساله
- بازی برای کودک یازده ساله
- بازی برای کودک دوازده ساله
فایل قابل دانلود بازی:
- دارد
- ندارد
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟
- توجه و تمرکز
- بازداری پاسخ
- حافظه کاری
- تمرین شنیداری
- تمرین استدلال
- تمرین تفکر
برای این بازی به تعدادی تصاویر احتیاج دارید. اگر کودک از کارتهای تصاویر دارد میتوانید از همانها برای بازی کمک بگیرید به شرط اینکه تنوع خوبی داشته باشد. اما اگر به این تصاویر دسترسی ندارید میتوانید از فایل قابل دانلود این بازی در اینجا کمک بگیرید.
بازی شرح تصویر با هدف تمرین شنیداری، تمرین توجه و تمرکز، تمرین استدلال و تفکر، تمرین حافظه کاری برای کودکان پنج تا دوازده ساله طراحی شده است.
بازی شرح تصویر برای بچههای پنج تا هفت ساله:
برای شروع بازی و برای بچههای کوچکتر تنها چهار تصویر انتخاب کنید. آنها را روی زمین یا میز مقابل کودک بچینید و به او بگویید «من یک تصویر انتخاب کردهام که بهت نشونی میدم و با نشونیهایی که بهت میدم باید سعی کنی تصویری را که من انتخاب کردهام را پیدا کنی.» مثلا به کودک بگویید تصویری که انتخاب کردم یک حیوانه که نارنجیه و دم داره…
هر چه کودک کوچکتر است بهتر است با شواهد ملموس و قابل مشاهده در تصاویر بازی را شروع کنید و بسته به دانش کودک میتوانید اطلاعات اضافهتر بدهید. مثل شرایط زندگی، نوع خوراک و پوشش و نظایر آن.
نکته:
هر چه تنوع تصاویر در مراحل اولیه بیشتر باشد بهتر است. مثلا برای بار اول بهتر است یک خانه، یک حیوان، یک وسیله نقلیه و یک وسیله منزل را انتخاب کنید. اما به تدریج تنوع را کم کنید. در مرتبه بعدی میتواند دو حیوان و دو وسیله نقلیه را با هم به کودک نشان دهید و بر اساس نشانهها بخواهید که بین تصاویر انتخاب کند.
اگر کودک توانست بر اساس نشانهها در هر دو بار تصویر مورد نظر را پیدا کند تعداد کارتها را به شش عدد و با تنوع سه نوع افزایش دهید. در صورت موفقیت کودک این بار با شش کارت و دو تنوع کار را ادامه دهید. در صورتی که کودک موفق شد دو تصویر دیگر به کارتها اضافه کنید و بازی را به تدریج با افزودن دو کارت و به تدریج رفتن به سمت یک نوع ادامه دهید. مثلا همه وسایل نقلیه باشد یا همه میوه باشند و نظایر آن.
اگر کودک هر بار همه تصاویر را نشان میدهد یا اینکه هر بار دو تصویر را انتخاب میکند، یک بار دیگر به قوانین اولیه برگردید تا کودک متوجه شود منظور شما از بازی چیست. اما اگر کودک هر بار بین دو تصویری که میتواند بر اساس بعضی شواهد پاسخ باشد، مردد است در این صورت بازی را با تنوع زیاد همچنان تکرار کنید تا کودک بر بازی مسلط شده و بعد تنوع تصاویر را کم کنید.
در صورتی که کودک شما از نشستن و فعالیتهای کم تحرک لذت نمی برد میتوانید تصاویر را به صورت پراکنده کف اتاق پخش کنید و از کودک بخواهد پاسخ خود را با پرش و پریدن روی تصویر مد نظرش نشان دهد. در این صورت هر بار روی پاسخ قبلی میایستد تا بر اساس شواهد جدید به سمت پاسخ جدید پرش کند.
بازی شرح تصویر برای بچههای بزرگتر از هشت سال:
برای این گروه سنی پس از چند آزمون و خطا با چهار و شش کارت و بر اساس آنچه برای کودکان کوچکتر گفته شد بازی را با تعداد هشت کارت و تنوع دو نوع انجام دهید. در هر مرحله بر اساس خطاهای کودکان میتوانید به مرحله قبل بازی برگردید.
برای بچههای بزرگتر هر بار چهار کارت به مرحله بعدی بازی اضافه کنید و از میان تصاویر انتخاب کنید.
خوب است پس از انتخاب پاسخ از کودکان بپرسید چه شد که این پاسخ را انتخاب کردی. بین کدام آیتمها شک داشتی؟ چطوری شکت بر طرف شد؟ یا چطور شد که فهمیدی پاسخ این یکی است. یا اینکه چرا این تصویر دیگر را انتخاب نکردی. کجای گفتههای من تو را به این سمت این پاسخ هدایت کرد.
این سوالها باعث می شود که کودک درباره آنچه که در ذهن دارد و نوع تحلیل و استدلالش با شما صحبت کرده و با دلایل انتخابش را توجیه کند.
نکته:
برای کودکان بزرگتر میتوانید بازی را با انتخاب موضوعات خاص سختتر کنید. در این صورت مثلا میتوانید از تصاویر شخصیتهای معروف، مکانهای مشهور، مراکز دیدنی شهرها و کشورها، کارتونها، بازیها و هر چه که مورد علاقه کودکان است کمک بگیرید.
پس از چند بار آزمون و تشخیص درست کودکان میتوانید نوبت را بچرخانید و حالا کودکان یک تصویر انتخاب کنند و ویژگیهای آن را گفته تا شما آن را بیابید.
در حین توصیف تصاویر برای بچههای بزرگتر میتوانید از کلمات و جملاتی استفاده کنید که اطلاعات بیشتری درباره پاسخ انتخابی شما میدهند و لزوما از تصویر قابل مشاهده نیست. در این صورت کودکان با استفاده از اطلاعات و دانش پیشین قادر به حل مساله میشوند.
برای کودکان ده ساله به بالا تنوع موضوع بهتر است وجود نداشته باشد و شما انتخاب پاسخ را از یک نوع یا دسته بخواهید. مثلا همه مشاهیر ادبیات یا همه انواع فلزات و نظایر آن.