بخش تکمیلی بازی صف لیوانی:
از کودک بخواهید در فاصله پنج متری از صف لیوانها بایستد و با اشاره شما برای برداشتن رنگی خاص از چوب بستنی ها حرکت کند. مثلا به او بگویید« همین که سوت زدم باید هر چه می توانی سریعتر حرکت کنی و از میان لیوانها تنها چوب بستنی های سبز را انتخاب کرده و تا انتها بروی و سپس با سرعت هر چه تمامتر به سمت من بیایی» . در این مسیر کودک باید هم به رنگها دقت و توجه کرده و هم تنها رنگی را که به او گفته اید از میان رنگها انتخاب کند و در عین حال سرعت عمل نیز داشته باشد.
چند باری این مسیر را برای کودکان کوچکتر تکرار کنید و هر بار بخواهید رنگ متفاوتی را برای شما بیاورند. از آنجا که کودک باید در هر مرحله از سرعت خود بکاهد و در میان چوبهای بستنی رنگ مورد نظر را انتخاب کرده و مجددا حرکت کند هماهنگی دست و بدنی کودک تقویت شده و نیز عضلات او ورزیده می شود.
پس از این مرحله (برای کودکان پنج ساله پس از تکرار چند باره بخش اول و برای بچه های شش و هفت ساله پس از یک بار انجام مرحله قبل) از کودک بخواهید این بار دو رنگ را برای شما جمع آوری کند. مثلا از او بخواهید دو رنگ آبی و قرمز را برای شما از میان لیوانها جمع آوری کرده و برای شما بیاورد. به تدریج میتوانید تعداد رنگها را بالاتر ببرید.
به بچه های بزرگتر از هشت سال تعدادی چوب بستنی بی رنگ بدهید و از آنها بخواهید در مسیر حرکت چوبهای رنگی آبی و زرد را جمع آوری کنند و در ضمن هر کجا در لیوانی چوب بستنی قرمز دیدند یک چوب بستنی بی رنگ به لیوان اضافه کنند.
برای بچه های بزرگتر از نه سال میتوانید رنگ بدنه لیوانها را نیز رنگی انتخاب کنید. به کودکان بگویید رنگهای آبی و زرد را برای شما جمع آوری کنند اما اگر رنگ بدنه لیوان قرمز است حتی اگر این رنگها در آن وجود داشت به آن دست نزند. این کار به تقویت انعطاف پذیری شناختی کودکان کمک میکند.
برای بچه های بزرگتر از ده سال می توانید این بخش از بازی صف لیوانی را نیز انجام دهید. از بچه ها بخواهید در حین حرکت مدادهای سبز و زرد را برای شما جمع آوری کنند و اگر در لیوانی چوب بستنی آبی بود و چوب بستنی رنگ قرمز هم در لیوان بعدی وجود داشت در این صورت در این لیوان دو چوب بی رنگ بگذارد. این بخش پیچیده ترین حالت بازی خواهد بود و به تمرکز و توجه و حافظه و انعطاف پذیری شناختی نیاز دارد.
این بازی را میتوان هم زمان با چند گروه انجام داد. در این صورت تعداد صفهای لیوان شما بیشتر از یک ردیف خواهد بود و هم زمان چند کودک با هم بازی را آغاز می کنند. در این صورت بهتر است هر صف دو ناظر داشته باشد. هر ناظر به کار فردی که بازی را انجام میدهد و در نهایت نظر هر دو ناظر را در ارزیابی مورد نظر قرار دهید. نفر بعدی که بازی را انجام خواهد داد یکی از ناظران خواهد بود و نفری که بازی را انجام می داد خود ناظر می شود.
نکته:
هرچه تعداد لیوانها بیشتر باشد زمان انجام بازی طولانی تر خواهد شد. اما به همان نسبت نظارت شما در بازی و ارزیابی درست عملکرد کودک سخت تر خواهد بود. در کل این تعداد کمتر از پنج لیوان نباشد.
بهتر است برای بچه های کوچکتر از چوب بستنی به جای مداد رنگی استفاده شود.
برای بچه هایی که چندان با سبزیجات ارتباط برقرار نکرده و خیلی آنها را راحت نمی خورند میتوانید به جای چوبهای بستنی از برشهای باریک میوه ها و سبزیجات مثل کرفس، کدو، خیار، هویج، سیب و… استفاده کنید و از آنها بخواهید که آنها را برای شما جمع آوری کنند.
همچنین بازی صف لیوانی قابلیت انجام با حروف الفبا را نیز دارد. در این صورت روی هر چوب بستنی یک حرف را چسبانده و از کودک بخواهید به جای رنگ حروف خاصی را برای شما پیدا کند.