تا کنون چند مدل بازی با لگو در سایت گذاشته شده است این بازی باترکیبی از لگوها و مازها انجام خواهد شد. برای بچه ها بازی با لگو جذابیت زیادی دارد. به خصوص اگر در کنار چیدن آنها هدفمندی خاصی نیز در نظر گرفته شده باشد.
بازی ماز لگویی با هدف آموزش جهتها، تقویت مهارت زبان آموزی، تقویت تجسم فضایی، تقویت توجه و تمرکز، تقویت حل مساله و برنامه ریزی، تقویت شنیداری برای گروه سنی دو تا شش سال اجرا می شود. در بخش تکمیلی مراحل بیشتر و پیچیده تر بازی برای هر گروه سنی توضیح داده خواهد شد.
بخش تکمیلی بازی ماز لگویی:
یکی از جذابیتهای بازی لگو آزاد بودن آن است. بچهها هر مدلی که تمایل داشته باشند میتوانند آنها را بچینند و هر تصوری که بخواهند از سازه خود داشته باشند. لگوها فرصت بسیار خوبی برای تقویت خلاقیت و عضلات دست کودکان است. در سن یک سالگی معمولا بچهها لگو را به عنوان اجزایی کاملا جدا از هم در نظر میگیرند و در نهایت برای هر جزء کاربردی مییابند. مثلا یک قطعه لگو یک تلفن است یا یک سیب اما از حدود دو سالگی بچهها تمایل به بازی با لگوها و چیدن آنها روی هم دارند بدون اینکه برای این سازه نام خاصی داشته باشند. عملا از سه سالگی به بالاست که بچه ها برای سازههایشان نام میگذارند و برای آن شخصیتی در نظر میگیرند. هر چند سازههای سه سالگی هم خیلی پیچیده نیست و بچه ها با تعداد کمی لگو یک آیتم را میسازند.
مسیری کاملا صاف با تعدادی لگو برای کودک بسازید. کودک را در ابتدای مسیر قرار دهید و خودتان در انتهای مسیر بایستید. از کودک بخواهید بدون اینکه مسیر را خراب کند و یا پایش به لگوها بخورد به سمت شما بیاید. این کار برای بچه ها خیلی ساده است. بعد از چند بار بازی آن را با چند توپ همراه کنید.
در این مسیر چند توپ با رنگهای مختلف قرار دهید و از کودک بخواهید در حین آمدن به سمت شما توپهای قرمز رنگ را انتخاب کند و برای شما بیاورد. در ابتدا تنها دو رنگ توپ را در مسیر قرار دهید بعد از چند دور بازی در صورت موفقیت کودک، میتوانید تعداد رنگها را افزایش دهید.
همین مسیر را مشابه یک درخت بسازید. درختی با تنه کاملا صاف که در انتهای آن چند شاخه قرار گرفته است.برای شروع بازی در انتهای هر شاخه یک وسیله قرار دهید. از کودک دو و سه ساله تان بخواهید که برای شما وسیله ای را بیاورد که قرمز رنگ است . یا وسیله ای را که در آن آب می خورد و…
برای کودک چهار و پنج ساله تان مسیر را طوری روی زمین بسازید که تبدیل به یک ماز کوچک شود. در دوران کودکی والدین یکی از مازهای بازی جذاب کناره های فرش بود. ماشینها بارها و بارها روی آنها حرکت میکرد و بر اساس قاعده اجازه خروج از خط را نداشتند. بازی ماز لگویی با کمی تفاوت برگرفته از همین بازی دوران کودک والدین است. با این تفاوت که شما مسیر را به گونه ای طراحی میکنید که تنها یک ورودی و تنها یک خروجی داشته باشد و کودک باید با عروسک یا ماشین کوچکش طوری مسیر را آغاز کند که به هیچ راه بسته ای بر نخورد و در نهایت به خروجی برسد. برای بچه های چهار ساله ای که تا کنون ماز انجام نداده اند شاید نیاز باشد در مرحله اول معنای بن بست و باز بودن را برای او توضیح داد. در صورتی که کودک متوجه مفهوم شد یک مسیر خیلی کوتاه با یک بن بست و یک مسیر باز بکشید و از کودک بخواهید به شما نشان دهد کدام مسیر باز و بسته است. این کار به کودک در شناسایی موقعیتهای مختلف مسیر کمک می کند. باز هم مسیر برای یک کودک چهار ساله پیچیدگی کمتری نسبت به یک کودک پنج ساله خواهد داشت. مسیری که برای کودک دو و سه ساله با توپها انجام دادید را این گروه سنی هم میتوانید اجرا کنید. اما پس از چند بار اجرا چشمهای کودک را ببندید تا بر اساس راهنماییهایی که می شنود در مسیر حرکت کند و دستورات شما را انجام دهد.
بازی ماز لگویی برای کودک پنج و شش ساله با یک مسیر نسبتا پیچیدهتر انجام میشود. این مسیر به جز یک خط صاف شامل فرو رفتگیها و شکستگیهایی است که مسیر را پیچیدهتر میکند. از او بخواهید که خوب به مسیر نگاه کند. بعد چشمهای او را ببندید. کودک تنها با راهنماییهای شما باید مسیر را طی کند. بعد از دو بار طی کردن صحیح مسیر میتوانید چیزهای دیگری نیز به آن اضافه کنید. چند وسیله که کودک باید جمع آوری کند. وسیله ای که نباید به آن دست بزند و حرکاتی که در میانه راه باید انجام دهد. مثلا در میانه راه باید یک دور، دور خودش بچرخد و بعد مسیر را ادامه دهد. دستوراتی که شما در طی مسیر به کودک می دهید بازی را برای او جذاب خواهد کرد. در عین حال قدرت شنیداری او را تقویت کرده، تجسم فضایی و توجه و تمرکز کودک را ورزش می دهیم.
اگر دو کودک در منزل دارید یا بازی ماز لگویی را در گروه انجام میدهید میتواند وسایلی که باید در بین راه جمع آوری کند را به شکل یک معما مطرح کرد. در این صورت یک کودک مسیر را با چشمان بسته طی میکند و کودک دیگر او را در راه هدایت میکند. موضوع معما را اعلام کنید تا دو کودک تصمیم بگیرند جواب معما چیست و بعد با چشمهای بسته یکی دیگری را هدایت کند تا به سمت موضوع معما رفته و جواب را با خودش بیاورد. در تصحیح جواب کودکان عجله نکنید. تنها سعی کنید چند راهنمایی بیشتر برای شناخت موضوع معما مطرح کنید.
در طی روزهای آتی همین بازی را با یک شیوه جدید میتوانید انجام دهید. یک ماز یا یک مسیر کوتاه با لگو ایجاد کنید. سپس به کودک یک توپ پینگ پنگ یا توپ پام پام بدهید. این توپ را در ابتدای مسیر بگذارد. اما به جای لمس آن، برای حرکتش از یک نی نوشیدنی باید استفاده کرد. به کودک بگویید بدون برقراری تماسی بین توپ و نی، تنها با فوت کردن توپ را باید به انتهای مسیر برساند. در صورتی که این بازی را روی میز انجام میدهید در لبه میز یک لیوان یک بار مصرف بچسبانید تا کودک با فوت کردن توپ را به داخل آن بیاندازد.
نکته:
ماز لگویی برای فوت کردن توپ را میتوان با هر وسیله ای ساخت. مثل چسباندن نی روی سطح مقوا یا استفاده از خمیر بازی روی سطح میز و یا حتی با برشهای مقوا. از هر وسیله ای که در دسترس دارید استفاده کنید.