- نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت
- تاریخ انتشار بازی : 1399-07-26
- رایگان
- خرید اشتراک
- بازی برای کودک هشت ساله
- بازی برای کودک نه ساله
- بازی برای کودک ده ساله
- بازی برای کودک یازده ساله
- بازی برای کودک دوازده ساله
- دارد
- ندارد
- توجه و تمرکز
- حافظه کاری
- تمرین مهارت تفکر و حل مساله
- تمرین مهارت انعطاف پذیری شناختی
ابزار مورد نیاز این فعالیت تمام چیزهایی است که شما در دسترس دارید. از میز و صندلی و قاشق و چنگال تا توپ و اسباب بازیهای کودک و هر چیزی می تواند در این بازی به کار گرفته شود.
غایت بازی چیدمانهای پازلی رسیدن به یک هدف مشخص با استفاده از به کار گیری اشیاء و حرکات مختلف به جای اثر مستقیم بر یک وسیله است.
برای مثال قرار است توپی را از روی یک میز هل دهید تا به پایین بیفتد. راحت ترین کار ضربه زدن مستقیم برای افتادن توپ است اما در بازی چیدمانهای پازلی شما باید مسیری مشخص کنید که بدون ضربه مستقیم دستتان، توپ به زمین بیفتد. یک راه ساده این است که شما در پشت این توپ یک عروسک(ایستگاه اول) بگذارید و با تلنگر به عروسک باعث افتادن ان روی توپ شوید تا این کار عامل به حرکت درآمدن توپ شود.
می توان همین مسیر را کمی پیچیده تر کرد یعنی به جای یک عروسک می توان از کشش یک کش استفاده کرد. در این صورت ضربه زدن کش به عروسک(ایستگاه اول) و سپس فشار عروسک به توپ (ایستگاه دوم) برای به حرکت در آوردن آن استفاده کرد.
چگونگی شروع بازی چیدمانهای پازلی:
این فعالیت را می توان با طرح سوالات و نیز آزمایشهای کوتاهی با کودک تمرین کرد تا ایده های اولیه در ذهن او شکل گرفته و بتواند یکی از ایده های پیشنهادی و یا هر ایده دیگری را راه اندازی کند:
سوال شما در یک ایده آزمایشی می تواند این باشد که چگونه بدون ضربه مستقیم به یک توپ کوچک می توان آن را حرکت داد؟ اجازه دهید تا کودک ایده های خود را مطرح کرده و آنها را آزمون کنید. اگر کودک ایده نداشت می توانید او را به سمت چیزهایی که تا به حال دیده و دقت نداشته هدایت کنید. مثلا حرکت اشیاء کوچک در محیط آزاد، بالا کشیده شدن اشیاء توسط قرقره ها، حرکت برگهای ریخته روی زمین، و … را از او سوال کنید. همچنین می توانید اینها را آزمون کنید:
باد یک بادکنک، سشوار یا پنکه میتواند باعث حرکت اشیا شود
جریان آب می تواند اشیاء را حرکت دهد
حرکت یک در می تواند وسیله نزدیک به خودش را به حرکت در آورد.
حرکت یک شی گرد در شیب نیز میتواند باعث حرکت دیگر اشیاء شود.
ابتدا اینها را با کودک آزمون کنید و سپس به سراغ حل یک ایده پازلی بروید.
مثالی از بازی شناختی چیدمانهای پازلی:
ردیفی از چند لیوان روی هم بچینید و هدف این باشد که بدون ضربه مستقیم، یک توپ را به آن برسانید و برج لیوانی را بریزید. برای رسیدن به این هدف در مرحله اول فقط یک ایستگاه تا مسیر بگذارید. در مرحله دوم دو و همینطور تعداد ایستگاهها تا رسیدن را بیشتر کنید.
برای ایستگاه اول مثلا میتوان از یک تخته، کارتن و یا یک میز کمک بگیرید. آن را به حالت شیب دار زیاد قرار داده و توپی را از بالای آن قل بدهید تا توپ به سرعت به ردیف لیوانها بخورد.
برای مرحله دوم باید به این فکر کنید که چه چیزی میتواند توپ را به حرکت درآورد تا هم سرعت و هم شدت آن در حدی باشد که توپ به ردیف لیوانها برسد. مثلا می توانید توپ را روی زمین گذاشته و با ضربه یک تیر و کمان توپ را به حرکت در آورید یا اینکه تعدادی کتاب را به شکلی بچینید که با ضربه زدن به یکی از کتابها، فرو بریزند و افتادن آخرین کتاب ضربه به توپ وارد کند و آن را به حرکت در آورد. یا اینکه چیزی را به شکل پاندولی در آورید و با رها کردن پاندول ضربه به توپ بخورد و حرکت اتفاق بیفتد.
هر بار سعی کنید چیدمانهایی با ایستگاههای بیشتر بسازید.
بعضی از دیگر اهداف بازی چیدمانهای پازلی می تواند این ایده ها باشد:
بالا کشیدن یک وسیله سبک مثل چای کیسه ای از روی زمین تا اپن آشپزخانه
فشردن دکمه روشن یک وسیله برقی مثلا تلویزیون و …
ضربه زدن روی یک الاکلنگ ساده و انداختن یک کوسن در جهت مورد نیاز شما
بازی چیدمانهای پازلی با هدف تمرین تفکر، تمرین استدلال و برنامه ریزی، تمرین خلاقیت برای کودکان هشت سال به بالا طراحی شده است.
شما چه ایده های دیگری برای این بازی به ذهنتان می رسد. لطفا آنها را با ما به اشتراک بگذارید.