Search
Close this search box.

بازی کارتهای اعداد

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

کارتهای اعداد تمرین بیشتر با مفهوم عدد، بیشتر و کمتر و مساوی و همچنین جمع و تفریق و دیگر عملیاتهای ریاضی است. در این بازی شما تنها به یک ماژیک و دو سری کارت عدد بسته به گروه سنی بچه‌ها دارید. این بازی قابلیت استفاده برای بچه‌های کوچکتر از سن مدرسه را با استفاده از نمادها به جای عدد نیز دارد. برای این منظور شما ابتدا از مقوا کارت‌های بازی را ببرید. ساده‌ترین حالت این است که شما به تعداد اعدادی که قرار است در بازی استفاده کنید دو سری کارت هم اندازه ببرید. اما این تعداد می‌تواند بیشتر نیز باشد. مثلا سه یا چهار سری کارت ببرید.

بسته به سن کودک اعدادی که قرار است در بازی به کار گرفته شود را مشخص کنید. مثلا برای کودکان شش و پنج ساله کارت‌های اعداد تبدیل به کارت‌های شکل ساده شبیه نمادهای روی تاس می‌شود که شما اعداد یک تا ده را به شکل دایره‌های کوچک روی هر کارت می کشید. دو سری از این مجموعه تهیه می‌کنید و سپس بازی را شروع می‌کنیم.

برای بچه های هشت و نه سال می توانید اعداد یک تا بیست را روی کارتها بنویسید و برای بچه های بزرگتر از ده سال میتوانید هر قسمتی از اعداد را که دوست دارید در این بخش روی کارتها بنویسید.

نحوه انجام بازی برای کودک پنج و شش ساله:

شما دو سری کارت یک تا ده به صورت دایره های کشیده شده روی هر کارت دارید که قبل از اینکه در اختیار کودکان بگذارید آنها را بر می‌زنید.(نکته مهم اینکه هر کودک یک سری عدد از یک تا ده دارد. یعنی دو سری کارت با هم مخلوط نمی شوند) بعد از بر زدن و مخلوط کردن کارتها با هم به هر کودک ده کارت می‌دهید. کارتها به پشت است و کسی نمی‌تواند اعداد را ببیند.

حالا از کودکان می‌خواهید که از روی دسته ‌کارت‌هایشان یک کارت کشیده و در مقابل خودشان روی زمین بگذارند. کودکی که عدد بیشتری را در مقابل خودش داشت برنده این دو کارت می‌شود و کارتها را جمع می‌کند. حالا دوباره هر کودک کارت دیگری را مقابل خودش می گذارد و باز هم بازی به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. اگر در میان بازی هر دو کودک کارت مشابه روی زمین گذاشت کارت‌های مساوی در وسط زمین بازی تا انتهای بازی باقی می‌مانند و فردی که بیشترین تعداد کارت را در انتها داشت برنده کارتهای مساوی خواهد بود.

در این بخش کودک به مفهوم بزرگ و کوچک و مساوی و نیز ارزش هر عدد پی می‌برد.

نحوه انجام بازی برای کودک هفت و هشت و نه ساله:

برای این گروه از کودکان از میان اعداد مثلا یک تا ده (برای هفت ساله‌ها)‌ یا ده تا سی را انتخاب کنید. بعد کارتهای عدد بازی را تهیه کنید. در این صورت شما روی هر کارت از عدد یازده، دوازده … تا سی حداقل دو سری تهیه می‌کنید. بهتر است تعداد کارتها بیش از دو سری باشند تا فرصت انجام بازی بیشتر و جذابتر باشد. باز هم بعد از بر زدن کارتها به هر کودک تعداد مساوی از کارتها را می دهید. از کودکان بخواهید که همزمان کارت بکشند و آنکه تفاوت عدد نمایان شده اش از دیگر اعداد بیشتر بود برنده کارتهای این دور خواهد بود.

برای جذاب شدن بازی از یک کرونومتر یا ساعت شنی یا موبایلتان استفاده کنید. به بچه ها بگویید هر کس در مدت زمان یک دقیقه موفق شد تعداد کارت بیشتری به دست آورد برنده است یا اینکه در مدت زمان یک دقیقه باید تمامی کارتهای توی دست بازیکنان یک دور بازی شده باشد. در این صورت بچه ها عامل زمان را در بازی خواهند داشت که به سرعت عمل، تمرکز بیشتر روی بازی منجر خواهد شد.

نحوه انجام بازی برای کودک ده سال به بالا:

می‌توانید از همان اعداد گروه قبلی برای این گروه نیز استفاده کنید و یا اینکه از هر بخشی که تمایل دارید دسته اعداد خود را انتخاب کنید. بازی به این شکل است که هر کودک کارت اول را می‌کشد و باید این عدد را با مجموع کارت قبلی خود جمع کند . در صورتی که جمع بدست آمده در هر دور بیشتر بود برنده کارتها خواهد بود. برای مثال من کارت اولی که میکشم عدد ۱۸ است و رقیب من کارت ۱۷ را کشیده است. چون این اولین کارت است من با عدد قبلی جمع نمی کنم و من کارتها را جمع می‌کنم. در مرحله بعدی من کارت دومی می‌کشم که مثلا عدد ۱۲ را نشان می‌دهد و کارت دوست من مثلا عدد ۱۱ است. حالا مجموع کارت ۱۸ و ۱۲ من سی خواهد بود و مجموع کارتهای رقیب ۲۹ خواهد بود و من این کارتها را به دست می آورم. اما در مرحله بعدی هر عددی به دست بیاید من باید آن را با عدد ۱۲ قبلی ام جمع کنم تا مجموع عدد بدست آمده را اعلام کنم. کارتهای مساوی در وسط قرار می گیرند و تا زمانی که مجموع کارتها محاسبه نشده مشخص نخواهد شد که برنده کارتهای مساوی کیست.

در این گروه سنی شما میتوانید تفریق دو عدد را از کودکان بخواهید و بگویید در صورتی که تفریق عدد اول و دوم شما از هم بیشتر از نفر دیگر بود برنده کارتهای هر دور خواهید بود. استفاده از کرونومتر یا زمان سنج در بازی به جذابیت آن خواهد افزود. همینطور می توانید از کودکان بخواهید که اگر کارتی که می کشند مضربی از یک عدد باشد مثلا سه یا پنج یا هر عددی که شما اعلام می کنید برنده کارتها خواهند بود.

بازی کارتهای اعداد با هدف تمرین مهارتهای ریاضی، مهارتهای محاسبه، توجه و تمرکز، تمرین حافظه کاری و سرعت عمل برای کودکان پنج تا بزرگسالان طراحی شده است.

بازی شناختی برای بزرگسالان:

حتما نیازی نیست برای بزرگسالان کارت عدد تهیه کنید. میتوانید دو کتاب را به عنوان مرجع اعداد در اختیار افراد بگذارید و هر بار هر کدام از بازیکنان به صورت تصادفی صفحه ای را باز کرده و عدد بدست آمده را با هم مقایسه کنند و بسته به دستور بازی یکی از عملیاتهای ریاضی را روی آن صورت دهند. در هر بار برنده یک علامت دریافت می کند و در انتهای مدت زمان مشخص شده، برنده بازی مشخص می شود.
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *