- نویسنده بازی :
- تاریخ انتشار بازی : 1400-07-30
دسترسی به بازی :
- رایگان
- خرید اشتراک
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
- بازی برای کودک شش تا دوازده سال
- بسته ویژه
فایل قابل دانلود بازی:
- دارد
- ندارد
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟
- حل مساله و تفکر
- خلاقیت
این بازی به کودک کمک میکند تا آنچه که قبلا یاد گرفته را بازیابی و در بازی به کار بگیرد. این بازی قابلیت انجام به صورت انفرادی و یا گروهی را دارد. میتوانید دو تیم از بچهها را مشخص کنید و سپس بازی را با آنها انجام دهید. هر دور بازی حداقل سی دقیقه خواهد بود.
ابزار مورد نیاز برای بازی:
مجلات کودکان
کاغذ
مداد
نحوه انجام بازی شناختی کلمات گمشده:
هدف بازی این است که با استفاده از محتوای متن به عنوان سرنخ، کلماتی را که در جمله گم شدهاند را حدس بزنید. هر بازیکن یا تیم یک جمله را از یک مقاله یا مجله کودک انتخاب میکند و دو یا سه کلمه از جمله را برای حذف کردن انتخاب میکند. این کلمات را روی یک کاغذ نوشته و کپی میکندو آنها را تا انتهای نتیجه مخفی نگه میدارد. حالا روی کلمات انتخابی با ماژیک طوری خط میکشد که این کلمات برای تیم رقیب قابل دیدن نباشد. حالا هر بازیکن یا تیم عنوان موضوعی را که انتخاب کرده اعلام می کند و سپس برگه خود را با برگه یا مقاله بازیکن دیگر یا تیم دیگر عوض میکند. هر بازیکن جمله را بررسی میکند و سعی میکند تا کلمات گم شده را بر اساس اطلاعاتی که در مورد موضوع دارد بداند. به عنوان مثال، جملهای از مقالهای در مورد غذا ممکن است اینگونه باشد:
“گیاهان، حیوانات و انسانها برای رشد و حفظ سلامت باید غذا داشته باشند.” کلمات حیوانات، غذا و سلامت ممکن است خط خورده باشند و بازیکن دیگر باید سعی کند حدس بزند که آنها چیستند. همه کلمات مهم را از متن حذف نکنید. زیرا سر نخ کودکان برای یافتن باقی متن و عنوان است.
هر بازیکن یا تیم برای هر حدس صحیح 1 امتیاز میگیرد و بازیکن یا تیمی که بیشترین امتیاز را دارد برنده میشود.
پیشنهادهای بیشتر برای انجام بازی:
اگر حس می کنید که این بازی برای کودک گیج کننده است، اولین نوبت را خودتان انجام دهید. کودک با مشاهده نحوه انجام آن، نحوه استفاده از محتوا و جملات را برای یافتن کلمات گمشده را یاد میگیرد. شما میتوانید مراحل مورد نظر خود را به صورت شفاهی انجام دهید تا کودک در مورد نحوه انجام بازی ایده ای پیدا کند.
برای شروع شما جمله ای را با یک کلمه حذف با صدای بلند برای کودک بخوانید و به جای کلمه حذف شده بگویید جای خالی و ادامه جمله را بخوانید. سپس چند کلمه به عنوان راهنما و پاسخ در اختیار کودک قرار دهید و هر کدام را در جمله بگذارید تا معنا و صحت و درستی جمله را بررسی کنید. در مرحله بعدی بدون کلمات راهنما این کار را انجام دهید و سپس وارد بخش اصلی بازی شوید. این بازی از جمله بازیهایی است که میتواند ظنز بسیاری را به همراه داشته باشد و به خلاقیت کودک نیز کمک می کند.
کودک در این بازی چه چیزی فرا میگیرد؟
بیشتر چیزهایی که فرزند شما در مدرسه می آموزد بر اساس یادگیری قبلی ساخته شده است. سوالات متداول کودک “چرا باید این را بدانم؟” اغلب با اشاره به آینده پاسخ داده می شود. از انجا که دوره تحصیلی بسیار دور است این پاسخ به درد آینده ات می خورد برای او معنی چندانی ندارد. او باید درک کند که همه یادگیریها، صرف نظر از اینکه چقدر بی اهمیت به نظر میرسند، در ایجاد چارچوبی برای اکتشافات آینده مهم هستند. او باید ببیند که آینده میتواند به اندازه فردا یا پنج دقیقه آینده نزدیک باشد، و لازم است آنچه را که آموخته است در موقعیتهای جدید به کار گیرد. آنچه میخوانیم به خاطر چیزهایی که قبلاً آموختهایم برای ما معنی دارد.
وقتی کودکی میخواند که یک ملوان در دریا گم شده است، میداند که ملوان توسط آب احاطه شده است، اما چیزی برای نوشیدن نخواهد داشت. کودک قبلاً آموخته است که اقیانوس حاوی آب نمک است و انسان نمیتواند آن را بنوشد.
برای حدس زدن کلمات گمشده در این فعالیت، او باید از اطلاعاتی که قبلاً در مورد موضوع ارائه شده یاد گرفته است، استفاده کند. این بازی باید در روزهای مختلف و به طور مرتب تکرار شود تا تفکر منطقی و انتزاعی و خلاق را رشد دهد.