بخش تکمیلی بازی یک چشم بسته یک چشم باز:
کاغذ را روی دیوار و در دسترس کودک بچسبانید. به او یک ماژیک یا مداد بدهید و به او بگویید «قرار است روی این صفحه یک صورت نقاشی کنی اما نه با چشمان باز. من چشم تو را با این چشم بند میبندم و بعد تو نقاشیات را روی این صفحه می کشی.» بعد از ترسیم نقاشی و وقتی کودک اعلام کرد که کارش تمام شده چشم بند را بردارید و نقاشی را ببنید. برای بار دوم می توانید کودک را راهنمایی کنید. پس از بستن چشم بند و برای ترسیم اجزا به او بگویید که کمی بالاتر یا پایین تر به راست یا چپ برود و اجزای صورت را ترسیم کند.
این کار را وقتی در جمع خانواده حضور دارید و با مشارکت همه اعضا میتوانید به عنوان یک سرگرمی انجام دهید.
پیشنهادات بیشتر برای بازی یک چشم بسته یک چشم باز:
برای کودکان کوچکتر از شش سال در صورتی که علاقمند به بازی هستند میتوانید یک نقاشی نیمه آماده روی کاغذ بکشید و از او بخواهید که خوب به آن نگاه کند و بعد با چشم بسته اجزایی را روی آن بکشد. میتوانید چشم و دهان و گوشها را قبلا روی کاغذ کشیده و برش داده و به کودک بدهید تا روی صورتک بچسباند. در بار بعدی کودک را راهنمایی کنید تا این کار را انجام دهد. دو نقاشی را با هم مقایسه کنید.
برای بچه های بالاتر از هشت سال میتوانید یک چالش دیگر به بازی یک چشم بسته یک چشم باز اضافه کنید. از کودک بخواهید خوب صفحه را به خاطر بسپارد. سپس از او بخواهید دو دور بچرخد و بعد روی صفحه نقاشی کند. پس از اتمام کارش از او بخواهید که مثلا به شما بگوید دهان صورتکی که کشیده در کجا قرار دارد. دستش را روی جایی که فکر میکند دهان در آن جاست قرار دهد و بعد چشم بند او را باز کنید تا نقاشی و پاسخش را ببیند.
برای بچه های ده، یازده و دوازده ساله میتوان از سه رنگ مشخص استفاده کرد. سه رنگ در پایین صفحه قرار دهید. از کودک بخواهید خوب به رنگها دقت کرده و آنها را به خاطر بسپارد و سپس چشم بندش را برایش ببندید. حالا از او بخواهید که نقاشی را با یکی از سه رنگ شروع (مثلا آبی) کند. بعد از او بخواهید با رنگ دیگری(مثلا زرد) بخشی دیگر را بکشد. برای مثال از او بخواهید چشمها را با رنگ آبی، دهان را با رنگ قرمز و موها را با رنگ زرد نقاشی کند. در نهایت چشم بند کودک را بردارید تا نقاشیاش را مشاهده کند.
می توانید از یک راهنما برای هدایت کودکی که نقاشی میکشد استفاده کنید. راهنما فقط باید با کلام و استفاده از جهت های مختلف او را راهنمایی کند تا نقاشی را کامل کند و به هیچ وجه نمیتواند دست کودک را بگیرد یا به جای او چیزی بکشد.
برای کودکان هشت سال به بالا میتوان یک آیتم دیگر در بازی یک چشم بسته یک چشم باز اضافه کرد. این بار به کودک نه لیوان یک بار مصرف بدهید. از او بخواهید که با چیدن لیوانها روی هم یک هرم بسازد. حالا چشم بند کودک را ببندید و از او بخواهید که با چشم بسته هرم را بسازد.
می توان بازی دوز را با همین مدل برای بچه های بالاتر از ده سال انجام داد. روی کاغذ خطوط بازی دوز را ترسیم کنید. چشم هر دو کودک را با چشم بند ببندید و نفر اول باید بازی را با گذاشتن اولین مهره در خانهها شروع کند. میتوان از راهنما برای هدایت کودکان برای گذاشتن درست مهرهها در هر خانه کمک گرفت. چالش این بازی زیاد است چرا که در این بازی کودک باید جای مهرهها خود و رقیب را به خاطر بسپارد تا درست تر عمل کند.
نکته:
هر چه مقدار تمرین کودک در این زمینه بیشتر باشد به مرور قدرت او در تجسم فضایی و جایی که اجزا را میکشد بهتر شده و در روزهای بعدی میتواند بهتر عمل کند.
بعضی از کودکان به مرور یاد میگیرند که از دست دیگر به عنوان یک راهنما در تکمیل نقاشی کمک بگیرند. در این صورت با یک دست صفحه را لمس کرده و جزییات را با آن اندازه میزنند و با دست دیگر نقاشی را میکشند.