رابطه بین بازیهای حرکتی و مهارتهای شناختی
یک اختلاف اساسی بین این دو دسته کودکان در بازداری پاسخ بود. بازداری پاسخ یعنی تفکر پیش از انجام کار. نکته جالب این بود که کودکانی که خیلی زودتر از موعد به دنیا آمده بودند در بازداری پاسخ و نزدن دکمهای که باید آن را به سرعت فشار میدادند ضعف داشتند. این کودکان قادر به مهار حرکتی و نزدن دکمه در زمانی که علامتی به آنها نشان داده میشد نبودند یا ضعیف عمل میکردند.
اما نکته مهمتر این بود که اگر کودکانی که پیش از موعد به دنیا آمده بودند به اندازه کافی بازیها و فعالیتهای حرکتی هدفمند انجام داده بودند این اختلاف آنها با همسالان معمول خود از بین میرفت. از آنجا که رابطه بین حرکت و مهارتهای شناختی به خصوص در گروههای سنی پایین بسیار تنگاتنگ است این نتیجه قابل توجه است. به همین دلیل لازم است روی فعالیتهای حرکتی و بازیهای هدفمند به منظور تقویت و تمرین مهارتهای شناختی تاکید شود.
منبع خبر:
Neurosciencenews