اوتی اسپارک، یک برنامه آموزشی مناسب برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. این برنامه با بازی های ویژه و تحت نظارت متخصصان این حوزه طراحی شده است. در این برنامه بازی های تعاملی و جذابی ارائه شده که نیازهای یادگیری کودک مبتلا به اوتیسم را برآورده می سازد .
این برنامه سه مقوله را در بر می گیرد که شامل آموزش فعالیت های روزانه- ویدئوهای انیمیشنی از موقعیت های اجتماعی و همچنین بازی های شناختی مختلف.
در بخش مربوط به فعالیت های روزانه، طریقه شسشتن دست- مسواک زدن و … به کودک آموزش داده می شود.
در بخش موقعیت های اجتماعی، رفتارهایی که کودک باید در جامعه از خود نشان دهد را به وی آموزش می دهد. از جمله ماسک زدن- اتوبوس سوار شدن و …
و در بخش بازی های شناختی، مهارت های مختلفی در قالب بازی به کودک آموزش داده می شود. از جمله: مفاهیم ارتباط تصاویر- درک احساسات- تشخیص صداها- ارتقای مهارت های بصری، ارتباطی و زبانی- کلمات و املا (درک اولیه خواندن، تشخیص حروف- کلمات). مهارت های پایه ریاضی- مهارت ردیابی- حافظه- مرتب سازی و یافتن شباهت ها و تفاوت ها- انطباق تصاویر- پازل- تداعی تصاویر- درک احساس- تشخیص صدا- مرتب کردن- الگوها- رنگ آمیزی-حافظه- مسیریابی.
علاوه بر موارد گفته شده فوق، بخشی به نام بازی های روزانه نیز در این برنامه طراحی شده که البته استفاده از این بخش نیاز به خرید و دریافت اعتبار است. در زمان نصب بازی، برخی قسمت های این بخش به مدت 7 روز به طور رایگاه قابل استفاده خواهد بود.
در ادامه به بخشی از آنها اشاره می شود:
پرسش های WH
بخشی از بازی برنامه مربوط به آشنایی با مواردی است که به اصطلاح پرسش های WH گفته می شود. یا به عبارت ساده تر پرسش هایی از قبیل: چه چیزی-کی- کجا و چگونه.
به طور مثال در تصویر زیر از کودک سوال می شود که چه چیزی بر روی سر گذاشته می شود. و بعد از مطرح کردن سوال کودک را به سمت تصویر کلاه راهنمایی می کند.
ریاضی
در بخش مربوط به محاسبه و ریاضی تصاویری نمایش داده می شود و کودک باید به ترتیب از عدد یک شروع به چیدن اقلام نماید. در این بخش هیچگونه راهنمایی به کودک داده نمی شود و کودک باید از طریق آزمون و خطا ترتیب اقلام را بیاموزد. علاوه بر اینکه محدودیت زمانی نیز در این بخش برای کودک در نظر گرفته نشده است.
الگو
در این بخش کودک باید الگویی که ترسیم می شود را در صفحه مقابل خود اعمال نماید. با توجه به اینکه کودکان مبتلا به اتیسم در این بخش دارای نقص بیشتری هستند، میزان بازی هایی که برای این بخش قرار داده شده بیش از سایر بخش هاست.
انطباق
در این قسمت براساس تصاویری که نمایش داده می شود، کودک باید تصویر دوم را طبق تصویر اول و به همان ترتیب رنگ آمیزی و مرتب نماید. این بخش نیز بدون راهنمایی انجام می شود و کودک باید براساس بازخوردی که از انتخاب های اشتباه خود از طریق برنامه دریافت می کند، گزینه درست را انتخاب خواهد کرد.
حافظه
ترتیبی از تصاویر برای چند ثانیه به کودک نشان داده می شود. کودک باید تصاویر را به خاطر بسپرد. بعد از چند ثانیه تصاویر محو می شود و کودک باید با استفاده از آنچه که به حافظه خود سپرده، به یاد آورد که هر رنگ و یا هر شکل در کدام بخش قرار داشته و براساس آن تصویر را کامل کند.
تشابه
در این بخش مجموعه تصاویری به کودک نشان داده می شود. و همزمان از میان تصاویر یک مورد به صورت برجسته برای کودک ظاهر می شود. کودک باید تشخیص دهد که این مورد، مشابه کدام یک از تصاویر در میان مجموعه تصاویر است.
یادآوری
اختلال اوتیسم دارای طیف وسیعی است که مهارتهای شناختی مختلفی را در بر می گیرد. این برنامه و برنامه هایی از این قبیل بر آن است تا به این کودکان کمک کند تا بهتر با دنیای بیرون ارتباط برقرار کرده و بتوانند زندگی بهتری نسبت به گذشته داشته باشند. پرواضح است که هیچ یک از این برنامه ها بی نقص نیست و همچنین هیچ یک از این برنامه ها به طور صددرصد نیاز کودکان مبتلا به این اختلال را برآورده نمی سازد. اما آنچه که مشخص است این است که این برنامه ها تلاش خود را می کنند که گامی هرچند کوچک ولی موثر برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم و خانواده های آنها بردارند.
شرکت سازنده: IDZ Digital Private Limited