شناسایی صداها
از کودکتان درباره آنچه میشنود سوال کنید. دستتان را روی گوشتان بگذارید و در حالی که با دقت در حال شنیدن و شناسایی صدایی که میآید هستید به کودکتان بگویید … گوش کن…صدای چیه؟ بعد منبع صدا را اعلام کنید. « مثلا ماشین لباسشوییه. صدای آمبولانسه، ماشین پلیسه، صدای بچه هاست و….» از او بپرسید صداش چه شکلیه… و سعی کنید صدا را تقلید کنید. این کار را مرتبا و برای چیزهای مختلفی که در محیط میشنوید تکرار کنید.
به مرور خواهید دید که هر زمان صدایی توجه کودکتان را جلب کند همانند شما دستش را روی گوش گذاشته و به شما اعلام میکند که صدایی می آید.
نکته مهم این بازی شناخت کودک از محیط اطرافش و آگاهی پیدا کردن نسبت به آن است. شنیدن مهارت مهمی است که به ما کمک می کند که محیط اطرافمان را شناسایی کرده و اطلاعات لازم را از آن بدست بیاوریم. اگر بخاطر داشته باشید تواناییهای شناختی مسیری است که کودک اطلاعات را کسب میکند. وقتی کودک نسبت به محیطش آشناتر باشد و بداند منبع هر صدا مربوط به چه چیزی است قدرت پیش بینی محیط را به دست میآورد که خود به تقویت اعتماد به نفس او هم کمک میکند.
قدرت انتخاب بدهید
به کودک شانس انتخاب بین دو چیزی که برای شما ممکن است را بدهید. مثلا به او بگویید « سیب میخوری یا پرتقال؟ لباس آبیتو میپوشی یا این زرده رو؟ توپت رو بدم یا کتاب میخوای؟ »
این کار کمک به استقلال کودک کرده و در عین حال اعتماد به نفس او را تقویت میکند. نگران مستقل شدن کودک نباشید و یا فکر نکنید این کار یعنی خروج کودک از زیر نفوذ و قدرت شما. کودک در نهایت مسیر استقلال از والدین را شروع میکند. از همان زمان که دیگر نگران حضور دایم شما در اطرافش نمیشود و یا از همان قدمهای اولی که شروع به حرکت میکند او گامهای استقلالش را برداشته است. اما با ماست که این استقلال را به صورت هدفمند استفاده کنیم یا خیر.
وقتی به کودک از بین انتخابهای موجود و ممکن شانس انتخاب میدهید یعنی هم به حس استقلال او اعتماد کرده و احترام گذاشتهاید و هم او را در بین بی نهایت انتخاب، کاملا آزاد نگذاشتهاید. مثلا قرار نیست در کمد لباسش را باز کنید و بگویید کدام را میخواهی بپوشی. کودک شرایط جوی را در نظر نخواهد گرفت و ممکن است در هوای سرد یک لباس نازک انتخاب کند. بهترین کار انتخاب اولیه دو موضوع توسط شماست. مثلا دو لباسی که مناسب شرایط جوی فعلی است و کودک هم میتواند یکی از آنها را بپوشد و حتی اگر کودک هم انتخاب نمی کرد شما یکی از آنها را تنش می کردید را بیرون بیاورید. حال از میان موضوعات انتخابی شما کودک یکی را برمیگزیند.
خواندن شعر حروف الفبا
در کشور ما خیلی خواندن شعر حروف الفبا مرسوم نیست و بعضی این کار را مخالف با آموزش و پرورش و یا آموزشهای معلم در سن مدرسه میدانند. اما خواندن شعر الفبا اگر به عنوان یک شعر باشد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد (درست شبیه تکرار اعداد که همه ما از همان آغاز به کودک میگوییم) ما قرار نیست در این بخش به کودک شکل حروف را آموزش دهیم. تنها تکرار حروف با یک ریتم جذاب برای کودک است. تکرار یک ریتم به کودک در شناسایی آواها و صداها کمک میکند و مهارت شنیداری او را بهبود میبخشد. در این بخش کافیست حروف الفبا را به صورت آهنگین و همانند یک ریتم برای کودک بخوانید. بعضی از آواها را در ابتدا، وسط و انتها با ریتم متفاوتی بخوانید تا کودک هم کم کم به این ریتم عادت کرده و همراه با شما همخوانی کند. برای شعرتان آغاز و پایان جالبی انتخاب کنید تا کودک نیز کم کم به این ریتم عادت کند. در نهایت او هم با شما همخوانی خواهد کرد. بهتر است برای داشتن یک ریتم یکسان ابتدا حروف را برای خودتان با ریتم دلخواه تکرار کنید و صدایتان را برای تکرارهای بعدی ضبط کنید.
الف ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی
این فعالیتها برداشتی از سایت والدین است.
لطفا پیشنهادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.