Search
Close this search box.

بازی چی رو بگم…کی بگم؟

بازی چی رو بگم...کی بگم؟ به وسیله خاصی برای بازی نیاز ندارد. برای این بازی به لیستی از کلمات احتیاج دارید که بسته به دانش و گروه سنی کودک می‌تواند متفاوت باشد. کودک پس از شنیدن کلماتی که شما بیان می‌کنید و بر اساس دسته‌ای که از او می‌خواهید باید هر بار کلمات شنیده شده را بیان کند. این بازی سطوح مختلفی دارد. در ساده‌ترین سطح کودک باید آنچه را که شنیده دقیقا مطابق با الگوی گفته شده بیان کند و در سطح پیشرفته بر اساس دسته بندی داده شده تغییراتی در محتوای شنیده شده می‌دهد و سپس بیان می‌کند. بازی چی رو بگم...کی بگم؟ با هدف تقویت شنیداری، تمرین حافظه کاری، تمرین توجه و تمرکز، تمرین صبر و خودکنترلی برای گروه سنی پنج تا دوازده سال طراحی شده است. برای راحتی شما لیستی از کلمات تهیه شده و قابل دانلود است.
دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟

بخش اصلی و ساده بازی چی رو بگم... کی بگم؟

ابتدا روی کاغذ لیستی از کلمات دوتایی را بنویسید. برای شما لیستی ابتدایی تهیه شده است که می‌توانید برای بازی از همین لیست کمک بگیرید. می‌توانید این فایل را از اینجا دانلود کنید. به کودک بگویید من برای تو کلماتی را می‌گویم. تو باید خوب به آنچه می‌گویم گوش کنی و بعد از من آن را همان طوری که من گفته‌ام بگویی. بعد برای کودک اولین دو کلمه‌ای را بخوانید. تربچه، مگس… و منتظر شوید که کودک آنچه را شنیده بیان کند.

اگر کودک شما در این بخش خیلی سریع و بدون مشکل بود و یا از شما نخواست که مجددا آنچه را گفته‌اید تکرار کنید می‌توانید پس از پنج پاسخ صحیح پشت هم به سراغ کلمات سه تایی بروید. برای مثال سیب زمینی، کاهو، ستاره…

 

اگر کودک شما در بخش سه تایی‌ها هم موفق عمل کرد می‌توانید پس از پنج پاسخ صحیح پشت هم به سراغ دسته کلمات چهار‌تایی بروید. هر بار در صورت موفقیت کودک در تکرار کلمات و ارايه پنج پاسخ درست پشت هم می‌توانید به سراغ دسته‌های دیگر کلمات بروید.

پیشنهاد:

بهتر است پس از این که کودک روال بازی را فرا گرفت از او بخواهید تنها زمانی کلمات را تکرار کند که به او اشاره می‌کنید یا اینکه علامتی به او نشان می‌دهید. این کار به آموزش صبر به کودک و خودکنترلی او کمک کننده است. برای مثال شما می‌توانید یک کارت رنگی داشته باشید که تا زمانی که شما کارت را به کودک نشان نداده‌اید او نباید کلماتی را که شنیده تکرار کند.


خوب است این بازی را با یک فعالیت حرکتی نیز همراه کنید. مثلا اینکه کودک توپی را به طور مرتب ضربه بزند تا به سمت بالا حرکت کند و در همان حین بدون اینکه توپ بیفتد کلماتی را که شنیده تکرار کند.

نکته مهم:

فراخنای حافظه ما یعنی توانایی نگهداری اطلاعات در حافظه کوتاه مدتمان بین پنج تا نه آیتم است. همیشه احتمال خطای افراد در تعداد بیشتر کلمات بالاتر می‌رود. بنابراین اگر تعداد خطای کودک در یکی از دسته‌های کلمات بالاتر رفت بازی را در همان نقطه متوقف کنید و با دسته پایین‌تر بازی را ادامه دهید و در دفعات بعدی به سراغ دسته بالاتر بروید.

بخش پیچیده بازی چی رو بگم...کی بگم؟

در بخش سخت تر بازی و بسته به دانش کودک از او بخواهید که وقتی کلمات دو تایی را شنید اگر نام حیوان در میان کلمات بود اول نام حیوان و سپس کلمه بعدی را بگوید. اما اگر در کلماتی که شما بیان کردید نام حیوان نبود به همان شکلی که آن را شنیده و همانند قبل تکرار کند.


برای مثال شما می گویید «گلابی کلاه» و کودک باید بگوید «گلابی کلاه». سپس می‌گویید « یخچال، خرس» و کودک باید بگوید «خرس، یخچال».
همین کار را با دسته‌های دیگر سه، چهار ، پنج و شش تایی تکرار کنید.

 

می‌توانید در دفعات بعدی به جای حیوان دسته‌های دیگری انتخاب کنید برای مثال میوه، سبزیجات، لوازم شخصی، سردی و گرمی و هر دسته بندی دیگری که دوست دارید.

بخش پیچیده تر بازی برای کودکان ده سال به بالا:

در این بخش شما همان ریتم کلمات را تکرار می‌کنید اما این بار از کودک می‌خواهید کلمات را به ترتیبی که از او خواسته‌اید جا به جا کرده و بیان کند. برای مثال شما به کودک می‌گویید اگر در لیست کلمات نام حیوان بود اول نام حیوان را بگو و بعد نام میوه و سپس بقیه کلمات را به همان ترتیب قبلی بگو. در این صورت برای دسته کلمات پنج تایی زیر شما می‌گویید:


« عروسک، هندوانه، دوچرخه، لگو، هلو » و کودک باید بگوید « هندوانه، هلو، عروسک، دوچرخه، کودک».


این بخش پیچیده‌ترین بخش بازی است و برای بازداری پاسخ و انعطاف پذیری تمرین خوبی است.

پیشنهاد:

برای سخت تر شدن کار می‌توانید دسته های کلمات را در هر بخش متفاوت از دسته دیگر بنویسید. در فایل قابل دانلود و پیشنهادی این بازی شما هر بار دسته دو تایی کلمات را در دسته‌های دیگر نیز می‌بینید با این تفاوت که بخشهایی به آن اضافه شده است. تکرار این کلمات به مرور ذهن کودک را آماده‌تر می‌کند. اما اگر هر دسته کلمات کاملا متفاوت با دسته قبل باشد یا اینکه به صورت بهم ریخته کلمات را در دسته‌های دیگر استفاده کنید هم نیاز به توجه بیشتر است و هم بازی سخت تر می‌شود.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *