بازی جایابی با هدف تقویت توجه و تمرکز، تقویت حافظه، تقویت تفکر و حل مساله، تقویت دیداری یا دقت دید برای کودکان سه تا نه ساله قابل اجراست.
برای این بازی به یک ورقه A4 ، یک ماژیک و تعدادی از اسباب بازیها و وسایل کوچکی که بتوانید آن را روی کاغذ دورگیری کنید نیاز است. (بسته به سن کودک در مراحل بعدی اندازه کاغذ بزرگتر خواهد شد).
هر وسیله را که انتخاب کردهاید روی کاغذ گذاشته و با ماژیک دور آن را خط بکشید(دورگیری). حالا اثر آنچه که در دست دارید روی کاغذ قرار دارد. تعداد دیگر وسیله را نیز به همین شکل دورگیری کنید.
مرحله مشترک بازی جایابی:
قبل از انجام بازی این مرحله را انجام دهید. یک کاغذ سفید بردارید و یک وسیله بازی را انتخاب کنید و با ماژیک در مقابل چشمان کودک وسیله را دورگیری کنید. حالا وسیله را بردارید و به کودک بگویید این طرح مثلا لگو است. در صورت تمایل کودک اجازه دهید این کار را خودش نیز امتحان کند. این مرحله برای تمام گروههای سنی پیش از شروع بازی انجام میشود. اشیایی را که دورگیری میکنید از زاویه پهلو و یا اشنا بکشید. زاویه آشنا مثل نقاشی کردن یک شی است با این تفاوت که شما فقط خطوط اطراف یک شی را میکشید و به خطوط داخلی کاری ندارید. نگاه از زاویه آشنا به کودک در حل مساله و یافتن پاسخ کمک میکند.
بازی جایابی برای کودک سه ساله:
برای یک کودک سه ساله تنها با سه یا چهار آیتم کار را انجام دهید. وسایلی که دقیقا با آن کار دورگیری را انجام دادهاید در درون یک ظرف در کنار کاغذ طراحی شده قرار داده و از کودک بخواهید به شما بگویید هر کدام جای کدام وسیله است. در روزهای بعد اشیاء را تغییر دهید و هر بار شکلهای جدیدی را دورگیری کنید.
بازی جایابی برای کودک چهار ساله:
برای کودک چهار ساله از تعداد اشیاء بیشتری برای ترسیم استفاده میکنیم. تعداد اشیاء را به شش آیتم اضافه کنید. در صورتی که کودک در شناخت اشیاء از زاویه آشنا مهارت پیدا کرد میتوانید در روزهای بعدی به تعداد آیتمهای این صفحه اضافه کنید. بهتر است از یک کاغذ بزرگتر و یا کاغذ کادو که پشت آن سفید است برای این کار استفاده کنید که فضای بیشتری برای اضافه کردن آیتمها در روزهای بعدی داشته باشید.
بازی جایابی برای کودک پنج و شش ساله:
برای این گروه تعداد آیتم ها را افزایش دهید. در صورت نیاز با چسباندن کاغذهای بیشتر به یکدیگر و یا استفاده از یک کاغذ بزرگتر مثل پشت یک کاغذ کادو، فضای بیشتر و بزرگتری را برای بازی ایجاد کنید. پس از انجام مرحله مشترک کاغذ اصلی را با سبد وسایل در اختیار کودک قرار دهید. در میان سبد بجز وسایلی که با آن کار دورگیری را انجام دادهاید اشیاء دیگری نیز قرار دهید. به او بگویید که در میان این سبد، اشیایی است که دورگیری نشده و باید آنها را کنار بگذارد. در پایان کودک باید به شما اشیایی را که جایی ندارند و تعداد آنها را بگوید. میتوانید ماژیک را در اختیار کودک قرار دهید تا این اشیا را نیز دورگیری کرده و به صفحه اصلی اضافه کند.
بازی جایابی برای کودک هفت، هشت و نه ساله:
پس از انجام مرحله مشترک، صفحه کاغذ با طرحهای دورگیری شده را در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید که از میان سبدی که در اختیارش قرار دادهاید جای هر وسیله را یافته و در جای خودش بگذارد. به او بگویید که در میان این سبد وسایلی است که دورگیری نشده و باید آنها را کنار بگذارد. اجازه دهید که کودک به خوبی در این مرحله مسلط شود.
در مرحله بعد میتوانید از زاویه نا آشنای وسایل استفاده کنید. مثلا یک گیره لباس اگر از پهلو به آن نگاه کنید شبیه یک مستطیل به نظر می آید (زاویه آشنا) اما اگر از بالا به آن نگاه کنید(زاویه ناآشنا) احتمالا فقط یک مربع کوچک دیده میشود.طرحهای ترسیمی شما در این مرحله باید از این نوع باشد. این کار کودک را به چالش بیشتری میاندازد و او را وادار به دیدن و چرخاندن اشیا و دیدن اشیا از زوایای دیگری میکند. زوایایی که شاید تا کنون به آن توجهی نکرده باشد، به این کار دقت دید میگویند. دقت دید به رشد و تقویت خلاقیت کودک کمک میکند.
نکته:
از آنجا که در هر مرحله نیاز به اضافه کردن اشیاء بیشتری در صفحه خواهیم داشت بهتر است در حین دورگیری طوری فضای کاغذ را استفاده کنید که بتوانید در مراحل بعدی آیتمهای بیشتری به آن اضافه کنید.