Search
Close this search box.

بازی قایق و رود

بازی قایق و رود بازی برای تقویت برنامه ریزی و آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی
 بهترین جا برای بازی امروز در یک پارک یا حیاط یا بالکن منزل است. برای بازی قایق و رود به مقداری نایلون متری یا سفره یک بار مصرف یا فویل آلومینیوم، یک قایق کاغذی و مقداری آب احتیاج دارید. اگر تا به حال فرصت آموزش قایق کاغذی را به کودکتان نداشته‌اید امروز فرصت خوبی است که این کار را با هم در منزل انجام دهید. اگر قرار است بازی را در پارک و در کنار دیگر اعضای خانواده انجام دهید بهتر است به تعداد اعضاء خانواده قایق کاغذی درست کنید و همراه خود برای انجام این بازی داشته باشید.

برای انجام بازی در پارک بهتر است مکانی با کمی شیب انتخاب کنید. نایلون متری یا سفره یک بار مصرف نایلونی را روی زمین پهن کنید و قایق کاغذی را در بالاترین نقطه نایلون (ابتدای رود) قرار دهید. حالا به کودک آب  را بدهید و از او بخواهید با ریختن آب، قایق را به پایین رود برساند. قایق نباید از رود خارج شود و نیز نباید برای جابجایی آن از دست استفاده شود. میتوانید آب را داخل یک اسپری شیشه پاک کن خالی بریزید تا قایق با اسپری کردن آب، قایق را به پایین حرکت دهد.

بازی قایق و رود به تقویت عضلات ظریف دست، تقویت حواس، تقویت قدرت برنامه ریزی و حل مساله،‌ انجام یک کار هدفمند، ‌تقویت حافظه و مهارتهای اجتماعی و هیجانی برای گروه سنی سه تا نه سال کمک می‌کند. این بازی برای هر گروه سنی با مدل متفاوتی انجام می شود که در بخش تکمیلی برای هر گروه توضیح داده خواهد شد.

بخش تکمیلی بازی قایق و رود:

اگر کودک شما سه ساله  است بازی قایق و رود را ترجیحا با یک سینی مستطیل شکل انجام دهید. در دو سوی دور سینی دو اسکله مشخص کنید. هر کدام با رنگی متفاوت اسکله زرد و  سبز. کف سینی  مقداری آب بریزید تا قایق روی آن شناور باقی بماند. حالا از کودک بخواهید که قایقش را به سمت اسکله سبز با فوت کردن هدایت کند. در این بازی هدف رسیدن به مقصدی مشخص است.

در مرحله بعدی و سخت‌تر می‌توان برای کودکان ماموریتی نیز طراحی کرد. از کودک بخواهید قایقش را اول به اسکله سبز برساند و باری را روی قایقش بگذارد(یک تکه کاغذ کوچک) و سپس قایق را به اسکله زرد برساند. در تمام مدت تنها باید با فوت کردن قایق را هدایت کند. این بازی به تقویت حافظه نیز کمک میکند.

برای کودک سه و چهار ساله خود می‌توانید بازی قایق و رود را با استفاده از یک ظرف پر از آب (وان حمام کودک) نیز به شکل زیر انجام دهید. یکی از اسباب بازی‌های پلاستیکی‌ کودک(مثلا اردک) را روی آب قرار دهد و حالا از او بخواهید تا با فوت کردن در نی نوشیدنی، اردکش را به انتهای دور وان برساند.

بازی قایق و رود بازی برای تقویت برنامه ریزی و آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی
بازی قایق و رود بازی برای کودک سه ساله

اگر کودک شما پنج ساله است بازی قایق و رود را به این شکل انجام دهید. زیر یکی از لبه های سینی وسیله ای قرار دهید که سینی به اندازه چند درجه شیب دار شود. حالا قایق را روی لبه قرار دهید. به کودک یک قاشق بدهید که آب را از ظرف بزرگتر، داخل سینی ریخته و قایق را به سمت دلخواه هدایت کند. در پایین سینی در هر گوشه رنگی را به عنوان یک اسکله قرار دهید. از کودک بخواهید قایقش را طوری هدایت کند که به اسکله سبز برسد.

برای کودکان شش و هفت ساله همین بازی را میتوان در حالی انجام داد که قاشق را کودک در دهان نگهداشته و آب را به این شکل به سینی میریزد تا قایقش را به سمتی که می‌خواهد هدایت کند. به این طریق هماهنگی بین چشم و سر، توجه و تمرکز و کمی محاسبه برای ریختن درست آب در سینی احتیاج است. این بازی برای کودکان چالش‌های زیادی در پی دارد.

برای کودکان هفت، هشت و نه ساله می‌توان بازی قایق و رود  را  با کمی تنوع انجام داد. برای این کار به چند لیوان یکبار مصرف، مقداری نخ یا طناب و اسپری خالی شیشه پاک کن نیاز دارید. یک سوراخ کف لیوان کمی بزرگتر از قطر طناب یا نخ تان ایجاد کنید. لیوان را داخل طناب کنید و دو سر طناب را به دو طرف تنه درختان در پارک یا حیاط ببنیدید. بهتر است طناب‌ها را در یک خط صاف ببندید.  لیوانها به راحتی در طناب حرکت می کنند اما آنچه در این بازی باعث حرکت لیوانها خواهد شد اسپری آب پاش است. بچه ها باید با اسپری به داخل لیوان آب را بپاشند تا لیوان را به انتهای نخ یا طناب برسانند.

بازی قایق و رود بازی برای تقویت برنامه ریزی و آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی

نکته:

در تمامی مراحل بازی سعی کنید مفاهیم بیشتری را در کنار هر بازی بگنجانید. مثلا  در این بازی می‌توان از قایق‌هایی با سایز‌های متفاوت استفاده کرد. درباره بزرگی و کوچکی قایق‌ها و نحوه حرکتشان نیز میتوان با کودک گفتگو کرد. میتوان بازی را با طرح تعدادی پرسش درباره اینکه آیا او فکر میکند قایق بزرگتر راحت تر به مقصد می رسد یا قایق کوچکتر بازی قایق و رود را آغاز کرد و سپس عملا پاسخ کودک را در بازی آزمون کرد. همچنین جنس بدنه قایق آیا میتواند در نوع حرکت آن اثر داشته باشد؟ اگر قایق شما از مقوای سنگین درست شده باشد یا کاغذهای رنگی نازک چطور؟  ریختن تند یا کند آب یا فوت کردن در حرکت قایق چه اثری دارد؟ فرصت تفکر در هر بازی را میتوان با کمی دستکاری و یا افزودن مواردی به بازی برای کودک ایجاد کرد.

به جای اسپری آب پاش مي‌توانید از تفنگهای آب پاش نیز استفاده کنید.

حتی اگر این بازی‌ها را دو نفره انجام می‌دهید هدف، مشخص کردن برنده و بازنده نیست. هر فرد باید بتواند قایقش را به انتهای مسیری که مشخص کرده‌ایم برساند. به این ترتیب بازی‌های دسته جمعی میتواند برای بچه ها منبع غنی آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی برای آنها باشد نه منبع استرس و فشار.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *