Search
Close this search box.

بازیهای خلاقانه : ایده های نقاشی (بخش دوم)

بازیهای خلاقانه : ایده نقاشی ۲
همچنان که از نام بازیهای خلاقانه بر می آید آنچه در اینجا خواهید خواند بیش از هرچیز تلاش دارد تا مهارت خلاقیت کودکان را رشد دهد. خلاقیت مثل همه مهارتهای دیگر ذاتی نیست یعنی ما با این مهارتها به دنیا نمی آییم بلکه در شرایط مختلف و آموزش، آموخته می شوند. بازیهای خلاقانه فرصتی برای رشد این مهارت در کودکان است. هر چند من این بازیها را فقط مختص کودکان نمی دانم و هر کس بسته به علاقه خودش در هر گروه سنی می تواند آنها را به کار بگیرد.

بازیهای خلاقانه: ایده پنجم

یک بازی دیگر که کمتر منزل را کثیف می کند استفاده از کاغذهای حوله ای(توالت یا آشپزخانه) و مقداری گواش است. برای این کار یکی از دستمالها را در یک سینی پهن کنید و مقداری رنگ گواش رقیق شده و قطره چکان یا قلمو در اختیار کودک قرار دهید. کودک خواهد دید که با قرار دادن قلمو یا یک قطره رنگ روی کاغذ چگونه رنگ به داخل آن نفوذ کرده و رنگ می گیرد.

نکته: از خشک شده این برگه ها  میتوانید بعدا در کاردستی و حتی بسته بندی کادوها استفاده کنید.

بازیهای خلاقانه: ایده ششم

اگر باز هم تمایل دارید کثیفی را به حداقل برسانید این بخش از بازی مناسب شماست. مقداری رنگ گواش یا آکرولیک داخل کیسه های زیپ کیپ یا کیسه فریزر بریزید و اجازه دهید تا کودک با فشردن و هدایت رنگ آنچه می خواهد را ترسیم کند.

بازیهای خلاقانه: ایده هفتم

قبلا پیشنهاد داده بودیم که گاه گاهی عکس‌های مجلات و روزنامه ها و یا کتابهای دور ریز را ببرید و از آنها در کاردستیها استفاده کنید.برای این بازی یکی از تصاویر حیوانات را انتخاب کنید. بخشی از آن را روی صفحه بچسبانید و از کودک بخواهید بقیه این حیوان و فضایی را که در آن است را نقاشی کند. می توانید با هر تصویر دیگری به جز حیوانات کار را انجام دهید.

بازیهای خلاقانه

بازیهای خلاقانه: ایده هشتم

لوله دستمالهای کاغذ توالت به راحتی شکل می گیرند. می توانید با فشردن آن شکل یک گل، برگ و اشکال هندسی را ایجاد کنید. به کودک یکی از این لوله ها  و مقداری رنگ گواش بدهید و از او بخواهید که با آن یک گل بکشد. به کودک نشان دهید که چگونه با فشردن دو سر دهانه یک سمت لوله میتواند شکل یک برگ را به دست بیاورد. سپس با زدن آن در رنگ، اثر برگ را روی کاغذ مشاهده کنید. اجازه دهید تا کودک برای کشیدن گل خودش فکر کند که چگونه لوله دستمال کاغذی را استفاده یا حتی فشرده و تا کند.

 

بازیهای خلاقانه: ایده نهم

یک صفحه کاغذ A4  بردارید و با استفاده از خودکار و خط کش آن را به مربعهای کوچک تقسیم کنید. به طوریکه صفحه  حداقل دارای ۱۶ خانه مربعی باشد. حالا از کودک بخواهید در هر مربع یک نقاشی متفاوت بکشد. ممکن است کودک نتواند همه آن را در یک روز انجام دهد. همچنین میتوانید از کودک بخواهید به جای کشیدن نقاشی مشخص از خطوط و اشکال متفاوت برای پر کردن مربعها کمک بگیرد.

بازیهای خلاقانه: ایده دهم

یک بازی دیگر استفاده از مقداری پنبه یا پدهای آرایشی و رنگ گواش و چکش است. روی صفحه بزرگ کاغذی، تعدادی پنبه را به رنگهای مختلف زده و روی صفحه پخش کنید. حالا از کودک بخواهید با استفاده از ضربه چکش و یا کفگیر، رنگ زیر پنبه ها را پخش کند. کودک کم کم یاد می‌گیرد که با ضربه زدن به کجای پنبه یا پد رنگ را به سمت دلخواهش پخش کند.

بازیهای خلاقانه با هدف تمرین مهارت خلاقیت، تقویت عضلات دست کودکان،‌ آموزش  رابطه علت و معلولی، قرینه سازی برای کودکان یک تا هفتاد ساله طراحی شده است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *