Search
Close this search box.

بازی آرد شنی

بازی آرد شنی بازی برای تقویت مهارتهای زبان آموزی
بازی آرد شنی با هدف تقویت حواس، تقویت عضلات ظریف دست، تقویت مهارتهای حرکتی،‌ تقویت مهارت زبان آموزی، دقت و توجه، آموزش مفهوم علت و معلول و شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌ها در گروه سنی دو تا چهار سال طراحی شده است.

برای بازی آرد شنی به مقداری آرد و روغن بچه و تعدادی از اسباب بازی‌های کودک احتیاج است. چهار پیمانه آرد و یک پیمانه روغن بچه را با هم مخلوط کنید. بافتی که بدست خواهد آمد شبیه ماسه‌های نزدیک ساحل است که اگر چه آب دار نیست اما به راحتی فرم و شکل می‌پذیرد.  در عین حال همانند آرد نیست که با هر حرکتی طرح ایجاد شده روی آن به سرعت خراب شود. کودک می‌تواند در هر مرحله از بازی بخاطر ماندگاری خوب این بافت هر شکلی که می‌خواهد درست کرده و با آن بازی کند.

ترکیب آرد و روغن را در اختیار کودک قرار دهید. به او نشان دهید  که چگونه می‌تواند با کف دستش این بافت را  نرم و صاف کند، با فشار کف دستش روی آن طرح بیاندازد، با فشردن مقداری از ترکیب در دستش یک گلوله سنگی درست کند و با فشار نوک انگشتان این گلوله شنی را خراب کند. این مرحله از بازی برای کودکان بسیار جذاب است. کودکان ابتدا با نوک انگشت سبابه این بافت را فشرده کرده و امتحان می کنند اما در مرحله بعدی به آن چنگ میزنند. تعدادی از اسباب بازی‌های کودک مثل لیوان و لگو و غیره را در اختیارش قرار دهید که با آن مفاهیمی چون پر و خالی کردن را تمرین کند و همچنین با آنها به عنوان قالب، آرد شنی را فرم دهد. حین بازی با کودک از کلماتی نظیر نرم، سخت،‌ فشردن، خراب کردن و… استفاده کنید.

در مرحله بعدی می‌توانید از شکل‌ها و طرح‌های مختلف برای بازی شباهت‌ها و تفاوت‌ها استفاده کنید. چند وسیله خاص را انتخاب کنید و آنها را روی شن فشار دهید تا اثر آنها روی این سطح باقی بماند. سپس از کودک بخواهید که به شما نشان دهد کدام وسیله کدام اثر را ایجاد کرده است. به عنوان مثال چند حیوان پلاستیکی کودک را انتخاب کنید و با فشردن آنها روی آرد شنی اثری ایجاد کنید. حیوانات را در کنار دست کودک قرار دهید و از او بخواهید به شما نشان دهد کدام حیوان مربوط به کدام اثر است. کودکان دو ساله هنوز نمی‌توانند به این سوال شما پاسخ دهند. پس از سوال هر حیوان را روی اثر خودش بگذارید تا بتواند آنها را با هم مقایسه کند.

نکته:

از آنجا که بازی آرد شنی ممکن است کمی کثیفی و ریخت و پاش به همراه داشته باشد در صورت امکان بازی را در فضای باز انجام دهید و یا  از یک زیر انداز استفاده کنید.

بدلیل داشتن روغن در این ترکیب،‌ حتما پس از اتمام بازی ظروف و وسایل کودک که در بازی  استفاده شده را بشویید.

از مراحل بازی با کودک برای ما عکس ارسال کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *