Search
Close this search box.

بازی این رو نگو

بازی این رو نگو بازی برای کودکان بزرگتر از هفت سال
متنی را برای بازی این رو نگو انتخاب کنید. این بازی مناسب برای بچه هایی است که به خواندن مسلط شده‌اند و بنابراین برای کودکان زیر هشت سال مناسب نیست. بازی با انتخاب کلماتی خاص برای هر فرد آغاز می‌شود. مثلا دو کلمه پر تکرار در متن را انتخاب کنید و از هر کودک بخواهید متن را بخواند بدون آنکه کلمه مورد نظر را تکرار کند. به هر فرد تعدادی مهره یا شکلات به عنوان امتیازات اولیه بدهید. هر اشتباهی که فرد انجام دهد یک مهره یا شکلات از او کم شده و به سبد اصلی برگردانده می‌شود. در نهایت مجموع تعداد مهره هر فرد به عنوان امتیاز او در بازی ثبت می‌شود. بازی این رو نگو با هدف تقویت مهارت خواندنَ، تقویت حافظه فعال، تقویت توجه و تمرکز برای بچه های بزرگتر از هفت سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی این رو نگو:

پیش از شروع بازی به یک متن متناسب با سن کودک احتیاج دارید. این متن میتواند از کتابهای کودک انتخاب شده یا بر حسب نیاز خودتان متنی برای بازی تهیه و بنویسید. بازی به صورت دو نفره انجام می‌شود. برای هر فرد کلمه خاصی را مشخص کنید. به بچه ها بگویید کلمه ای که برای شما انتخاب شده، کلمه ممنوعه است. یعنی در هیچ کجای بازی اجازه گفتن آن را ندارند. حتی در میانه بحث و درگیری، دو بازیکن نمی توانند به آن دو کلمه اشاره کنند.

 به هر فرد تعدادی مهره یا شکلات یا هر چیز دیگری به عنوان جایزه پیش فرض در اختیارشان قرار دهید. این تعداد برای هر دو کودک مساوی و به یک اندازه خواهد بود. حالا از کودکان بخواهید که متن را با صدای بلند بخوانند و هر گاه که به کلمه مورد نظر رسیدند بدون خواندنش، از روی کلمه بگذرند. مثلا شما در متن برای یکی کلمه آب و برای دیگری کلمه آنان را انتخاب کرده‌اید. نفر اول شروع به خواندن می‌کند و هر جا به کلمه آب رسید(نه کلمه آنان) بدون بیان آن از روی کلمه می‌گذرد. اگر اشتباها کلمه آب را به زبان آورد باید یکی از مهره ها یا شکلاتها را به شما بدهد. نفر دیگر می‌تواند نقش داور را نیز داشته باشد و به محض شنیدن کلمه ممنوعه بازیکن اول آن را بیان کند. هر جا که تمایل داشتید میتوانید از نفر دوم بخواهید خواندن را ادامه دهد. در این صورت نفر دوم اجازه گفتن کلمه آنان را ندارد و هر جا به این کلمه رسید باید از روی آن بگذرد.

برای بچه های بزرگتر بازی را می‌توانید با مشخص کردن دو، سه و یا چهار کلمه به عنوان کلمه ممنوعه برای هر فرد انجام دهید. در این صورت میزان توجه و تمرکز افراد در بازی بیشتر خواهد بود. بازی را به صورت یکباره از یک کلمه به سه کلمه تغییر ندهید این کار را به صورت تدریجی و گام به گام انجام دهید. برای همه کودکان بازی را با یک کلمه شروع کنید و در هر دور کلمه دیگری به آن بیافزایید.

نکته:

بهتر است خواندن را بخش بندی نکنید. مثلا نگویید صفحه اول را بازیکن اول و صفحه دوم را بازیکن دوم بخواند. این کار تمرکز کودکان را از متنی که می‌خوانند کم کرده و هر کس تنها حواسش را روی بخش بعدی که قرار است خود بخواند متمرکز می کند. بهتر است تغییر به صورت تصادفی و بر اساس تصمیم شما باشد.

می توانید بازی را به صورت سه نفره نیز انجام دهید. در این صورت نفر سوم میتواند نقش داور را داشته و در عین حال هر زمان تمایل داشت خواندن متن را بین دو نفر جابجا کند. در پایان هر بخش این داور می‌تواند جایگزین فردی شود که کمترین یا بیشترین امتیاز را داشت و نفر خارج شده از بازی نقش داور را انجام می‌دهد.

بهتر است متنی را که قرار است به کودکان برای خواندن بدهید یک بار خودتان بخوانید و کلمات مناسب برای بازی را انتخاب کنید و هر بار آن را تغییر دهید. حروف ربط مثل از، که، و، در، …. برای بازی مناسب نیستند. اگر متن ۱۵۰۰ کلمه دارد کلماتی را انتخاب کنید که ده یا پانزده بار در متن تکرار شده باشند.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *