Search
Close this search box.

بازی با در بطری

بازی با در بطری بازی برای تقویت توجه و تمرکز
مهارتهایی چون بستن دکمه ها ، باز و بسته کردن زیپ، بستن درب نوشابه و بطری آب، گره زدن بند کفش، کشیدن و  فشردن از مهارتهای ساده زندگی هستند که تا سالها والدین خود برای کودکان انجام میدهند. بازی با در بطری برای یادگیری یکی از این مهارتهای ساده زندگی طراحی شده  است. برای این بازی کافیست چند روزی در پلاستیکی بطری‌ها و نوشیدنی‌ها، کرم‌ها و چسب و مواد شوینده و ...  و بخش بالای هر بطری را ببرید و جمع آوری کنید. بازی با در بطری با هدف هماهنگی بین چشم و دست، توجه و تمرکز، تقویت عضلات ظریف دست، آموزش رنگ، آموزش حروف الفبا، آموزش اعداد، آموزش ریتم و توالی را از یک سالگی می‌توان با کودک انجام داد.

بخش آماده سازی بازی با در بطری:

بخش بالایی ظروف آب و مواد شوینده را از بدنه آن برش داده و این بخش را به همراه در هر بطری نگهدارید. ترجیحا سعی کنید تنوعی از رنگ  سایز و اندازه ها را داشته باشید. روی یک تکه مقوا یا جعبه، انتهای بخش برش داده هر بطری را با چسب بچسبانید. درهای هر بطری را روی خودش ببندید….مرحله اول بازی تنها با باز کردن درب هر بطری و کنار گذاشتن آن انجام خواهد شد. اگر چه ساده به نظر می رسد اما هماهنگی و تطابق میزان باز و بسته بودن دست برای پیچاندن در  بطری برای کودک خیلی هم کار ساده‌ای  نیست. این کار به آمادگی کودک برای نوشتن کمک خواهد کرد. عضلات دست کودک را ورزیده می کند. این بخش  برای کودک یک سال به بالا قابل  انجام است.

بازی با در بطری بازی برای تقویت توجه و تمرکز

اجازه دهید کودک بارها این کار را انجام دهد. حالا که کودک در هر بطری را باز کرد آیا می‌تواند مجددا آن را سر جای خود ببندد. این چالش نیز برای کودک سخت است چرا که باید در را طوری روی لبه آن بگذارد که به درستی بتواند آن را ببندد. این کار علاوه بر دست ورزی به هماهنگی بین چشم و دست کودک،دقت و توجه و تفکر و حل مساله نیاز دارد. این بخش از بازی را کودک دو سال به بالا می‌تواند انجام دهد.

اگر طیفی از درهای رنگی بطری را جمع آوری کرده اید می‌توانید برای هر بطری چسبانده شده روی مقوا، رنگی در نظر بگیرید. با ماژیک‌های رنگی در اطراف هر بطری رنگی را مشخص کنید و یا اینکه با کاغذ رنگی، رنگ مورد نظر را روی بدنه بطری بچسبانید. (اگر از بطریهای استفاده می کنید که رنگ در بطری روی بدنه مشخص است نیازی به این کار نیست) حالا از کودک بخواهید هر رنگ در را روی بطری همر رنگ خودش ببندد. این کار ضمن تقویت مهارت دست ورزی، هماهنگی بین چشم و دست، دفت و توجه، به آموزش رنگ‌ها نیز کمک می کند. این بخش از بازی را از سن دو سال به بالا می‌توان انجام داد.

اگر کودک شما بالاتر از چهار سال است میتوان به او ریتم و توالی را با بازی با در بطری آموزش داد. تنها نکته مهم این است که بر اساس سن کودک از سه  بطری و سه رنگ برای کارتها شروع میکنیم و هر چه کودک بزرگتر باشد تعداد بطری و رنگ بیشتر می شود. ابتدا روی کاغذ الگوی رنگ های بستن در بطریها را مشخص می کنیم. مثلا برای یک کودک شش ساله پنج  بدنه بطری روی مقوا بچسبانید. روی کاغذهای الگو هم باید پنج دایره داشته باشید. با مداد رنگی یا ماژیک هر دایره را بر اساس رنگ در بطریهایی که دارید رنگ کنید. هر کارت ترتیب رنگ متفاوتی را به کودک نشان میدهد. از کودک بخواهید مطابق با این الگو در هر بطری را ببندد. به او کمک کنید تا بداند منظور شما چیست این کار ضمن تقویت مهارت دست ورزی، هماهنگی بین چشم و دست، دقت و توجه به آموزش رنگها و آموزش ریتم و توالی نیز کمک می کند.

بازی با در بطری بازی برای تقویت توجه و تمرکز
آموزش ریتم و توالی

اگر کودک شما بین چهار و پنج و شش سال است می‌توانید بازی با در بطری را با آموزش اعداد شروع کنید. برای این کار به ده بطری احتیاج دارید.روی کاغذ بیست دایره به اندازه در هر بطری ببرید و روی هر کدام اعداد یک تا ده را بنویسید. یکی از آنها را روی در بطری و دیگری را روی بدنه بطری بچسبانید و از کودک بخواهید هر عدد را به عدد هم شکل خودش ببندد. در حین برداشتن اعداد، عدد را نامگذاری کنید. مثلا عدد  پنج… دو…

اگر کودک شما بین پنج و شش و هفت سال است این بازی را میتوانید با آموزش حروف شروع کنید. برای این کار شما بایدحداقل سی و دو بدنه بطری داشته باشید. حروف الفبا را روی دایره هایی به اندازه در هر بطری بنویسید یا پرینت بگیرید و روی در هر بطری و در کنار و بالای هر بطری بچشبانید. حالا از کودک بخواهید هر حرف  را به حرف هم شکل خودش ببندد. نکته مهم اینکه در این بازی شما نباید حروف را برای کودک تلفظ کنید. آنچه در این بازی کودک می بیند تنها نقاشی است…نقاشی از یک حرف و باید آن را به نقاشی هم شکل خودش برساند.

بازی با در بطری بازی برای تقویت توجه و تمرکز

سوال اگر قرار نیست حروف را به بچه با صدا تلفظ کنیم و یادبدهیم این کار چه فایده ای دارد؟ بچه ها با بازی مکرر شکل و طرح هر حرف را در ذهنشان به خاطر خواهند سپرد. این کار در زمان ورود به مدرسه و آموزش حروف الفبا و خواندن کمک فراوانی به کودک می کند. ضمن آنکه آموزش غلط یا متفاوت با روال آموزش و پرورش نیز به کودک داده نشده است.

در صورتی که کودک شما بزرگتر از هفت سال است می‌توانید از تصویر زیر برای ساخت یک بازی مناسب سنش الهام بگیرید.

بازی با در بطری بازی برای تقویت توجه و تمرکز

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *