Search
Close this search box.

بازی با مفاهیم

بازی با مفاهیم، آموزش مفهوم پر و خالی، زیر و رو
آموزش مفاهیم تنها با تکرار و تکرار و تکرار و تمرین در ذهن کودک نقش می‌بندد . تنوع بازی‌های مختلف اما با تکرار مفاهیم و مطالب یکسان در بازی به آموزش کودک عمق می بخشد و یادگیری را عمیق‌تر می‌کند. بنابراین تنها یک بازی برای آموزش یک مفهوم برای کودک کافی نیست. تنوعی از این بازی و تکرار این مفهوم است که کودک را با معنای آن آشنا کرده و کودک آنرا درون سازی می‌کند. کودک با دنیایی از ناشناخته‌ها رو به رو است. ناشناخته‌هایی که برای ما بزرگسالان بدیهی و ساده است اما برای یک کودک موجی از مفاهیم گنگ و مبهم است که باید با تکرار و تمرین آنها را یاد بگیرد.

بازی با مفاهیم:

زمان حمام بردن کودک،‌ وقت مناسبی برای انجام انوعی از بازی‌ها و آموزش‌ها است چرا که نگرانی درباره ریخت و پاش وجود ندارد و کودک در آرامش میان آب با آزادی عمل بیشتری دست به تجربه خواهد زد. (بازی با حباب در حمام)

چند لیوان اسباب بازی و عروسک پلاستیکی را با خود به حمام برده و در وان کودک بریزید. کمی که کودک با فضای حمام و آب مانوس شد، یکی از اسباب بازی‌ها را از آب پر کرده و در حالیکه مقابل چشم کودک قرار داده‌اید بگویید «لیوان پره. لیوان پر از آبه». آنرا در مقابل کودک بگیرید تا بتواند داخل لیوان را ببیند. بعد آن را خالی کرده و دوباره به کودک بگویید «حالا خالی شد.دیگه چیزی توی لیوان نیست. لیوان خالیه.»  سپس کودک را راهنمایی کنید تا همانند شما لیوان را از آب پر کرده و آنرا روی سر عروسکش خالی کند و همان کلمات و  صداها را تکرار کنید. به او اجازه دهید آنچه را روی می‌دهد ببیند. اگر نیاز است دست کودک را بگیرید و با آن لیوان را پر کرده و سپس خالی کنید تا کودک متوجه شود منظور شما از این کلمات چیست.

همین کار را می‌توانید برای مفاهیم زیر و رو نیز انجام دهید. مهم‌ترین نکته تکرار یک مفهوم یکسان با شکل‌ها و روشهای مختلف است.

برای آموزش مفاهیم زیر و رو نیز با استفاده از وسایل بازی کودک آموزش دهید. سطل پلاستیکی را روی اردک یا عروسک دلخواه کودک بگذارید و سپس بگویید اردک کجاست؟ بعد با برداشتن سطل از روی اردک بگویید « اینهاش این زیره… اردک زیر سطل قایم شده بود».

بچه‌ها در گروه سنی زیر یک تا دو سال عاشق فعالیت‌هایی همچون مخفی شدن و پیدا شدن ناگهانی و نیز فعالیت‌های همرا ه با هیجان هستند. بنابراین برداشتن ناگهانی سطل از روی اردک را با هیجان همراه کنید . اول بپرسید «اردک کجاست. رفته این زیر؟ بزار ببینم». بعد با صدا و هیجان سطل را بردارید و اعلام کنید که اردک زیر سطل بوده است. همراهی هیجان با آموزش باعث تحکیم مطالب آموزشی می‌شود.

نکته:

موقع خالی کردن آب، آن را روی سر و صورت کودک نریزید. معمولا بچه‌ها نسبت به خیس شدن سر و صورتشان حساس هستند و همین حساسیت شما را از اصل بازی دور کرده چرا که کودک را نگران کرده و ادامه بازی غیر ممکن می‌شود.

در حین بازی دادن هیجان به کار، باعث جذابیت بازی و تمایل کودک به ادامه آن می‌شود. بنابراین زمانی که می خواهید  آب لیوان را خالی کنید با تولید صداهای جالب و یکسان توجه کودک را به خالی شدن و خالی بودن جلب کنید.

در محیط خود و کودکتان دقت کنید که با چه وسایل و ابزار دیگری می‌توانید بازی پر و خالی یا زیر و رو را تکرار کنید. وقتی کودک شما مشغول بازی است این مفاهیم را در بازیش استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که به شما نشان می‌دهد زمان خاتمه یک بازی رسیده است رفتار کودک است. معمولا کودک در زمان خستگی از بازی، دیگر به آن دقت نمی‌کند و به کار دیگری مشغول می‌شود.

وقتی مفهومی را به اندازه کافی با بازی‌های مختلف تکرار کردید خواهید دید که در زمان پرسیدن آن مفاهیم از کودک، به شما پاسخ درست می‌دهد و یا اینکه در میان بازی‌هایش از مفاهیم آموزشی استفاده می‌کند.

نیاز نیست که کودک را تحت فشار خاصی برای آموزش بگذاریم. کافی است که در حین بازی کودک، او را متوجه مفاهیمی که آن سر و کار دارد بکنیم. مثلا در حین بازی کودک به او بگویید تو لیوان رو گذاشتی روی سر عروسک. یا جغجغه‌ات زیر پارچه است.

لطفا پیشنهادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *