Search
Close this search box.

بازی ترکاندن بادکنک

بازی ترکاندن بادکنک با هدف تقویت مهارتهای شناختی کودکان سه تا هشت سال
برای این بازی به مقداری نخ و بادکنک  احتیاج داریم. بازی ترکاندن بادکنک را میتوان به صورت گروهی و مشارکتی در یک تیم انجام داده و یا به صورت انفرادی بازی کرد. هدف اصلی در این بازی ترکاندن بادکنکی است که به پای رقیب وصل شده در عین اینکه نباید اجازه دهیم بادکنک خودمان بترکد. بازی ترکاندن بادکنک با هدف تقویت توجه و تمرکز، تقویت برنامه ریزی، تقویت مهارتهای حرکتی، تقویت تصمیم گیری، تقویت شنیداری برای گروه سنی سه تا هشت سال طراحی شده است.

بخش تکمیلی بازی ترکاندن بادکنک:

 

قبل از شروع بازی بادکنک ها را باد کنید. مقدار هوای بادکنک مهم است. بادکنکها را تا آخرین ظرفیت باد نکنید. این کار به طولانی تر شدن زمان بازی کمک کرده و در عین حال حفظ بادکنکها از دست رقیب راحت تر می شود. همچنین مقدار نخی هم که استفاده میکنید بسیار مهم است.

 

بادکنک را باد کرده و با نخی به ساق پای کودک وصل کنید. طول هر نخ باید حدود سی تا پنجاه سانت از پای کودک فاصله داشته باشد در این صورت هنگام بازی قوزک پای بچه ها آسیب نخواهد دید.

اگر این بازی را در گروه انجام می دهید ابتدا بچه ها را گروه بندی کنید و برای هر گروه یک یا دو  رنگ مشخص را به عنوان رنگ گروه انتخاب کنید. در این صورت بچه ها حین بازی باید از ترکاندن بادکنکهای همگروهی‌های خود اجتناب کرده و در همکاری و مشارکت با هم بادکنکهای رقیب را بترکانند.

برای بازی به یک موسیقی هم احتیاج دارید. بچه ها در حین بازی باید متوجه صدای موسیقی هم باشند. هر زمان که موسیقی قطع شد همه ثابت می مانند و تا زمانی که مجددا موسیقی پخش نشده اجازه ترکاندن بادکنک دیگران را ندارند.

 

بازی را با پخش موسیقی شروع کنید. به کودکان بگویید تا زمان پخش موسیقی فرصت دارید تا هر چه می توانید بادکنک دیگران را بترکانید اما باید مراقب بادکنک خودتان باشید که توسط دیگران ترکیده نشوند. هر زمان موسیقی قطع شد زمان قطع بازی است و تا پخش مجدد موسیقی باید منتظر بمانید.

هر چه کودکان بزرگتر هستند میتوانید تعداد رنگهای هر گروه را بیشتر انتخاب کنید. ابتدا این کار را تنها با یک رنگ شروع کنید (یک گروه به رنگ آبی و گروه دیگر به رنگ سبز )در دفعات بعدی میتوانند تعداد رنگ را به دو و یا بیشتر برسانید(گروه اول رنگ سبز و قرمز و گروه دوم رنگ صورتی و سفید). کودکان باید در حین بازی مراقب رنگهای گروه خود باشند. در نهایت گروهی که تعداد بادکنک نترکیده بیشتری دارد برنده بازی است.

 

در صورتی که تمایل دارید این بازی را برای کودک سه تا پنج ساله خود انجام دهید میتوانید از یک وان یا تشت پر آب کمک بگیرید. در داخل بادکنکها مقداری آب بریزید و آنها را به اندازه یک سیب یا کمی بیشتر باد کرده و ببندید. آنها را در وان حمام بریزید و از کودک بخواهید با لگد کردن بادکنکها در آب آنها را بترکاند. این کار به تقویت حواس این گروه سنی نیز کمک می کند. از آنجا که بادکنکها پر باد نیستند و در عین حال داخل آنها آب است به راحتی نمی ترکند و هر بار کودک نیاز به تلاش بیشتر دارد. این بازی برای کودکان بسیار لذت بخش است. میتوانید هر بار از کودک بخواهید که رنگ خاصی را بترکاند.

 

 

نکته:

از بستن بادکنک در نزدیکی ساق پای کودک خودداری کنید. بادکنک باید با نخی به طول سی تا پنجاه سانتی متر از پای کودک با فاصله بسته شود. چرا که احتمال آسیب دیدن پای کودک به صفر برسد.

در حین باد کردن بادکنکها آنها را تا آخرین ظرفیت باد نکنید. هر چه مقدار باد درون بادکنکها کمتر باشد به راحتی نمی ترکند و هم به کودکان فرصت بازی بیشتر می دهند و هم تلاش مجدد آنها را می طلبد.

در صورتی که کودک شما شش سال به بالاست و در عین حال فرصت بازی در گروه هم ممکن نیست میتوانید این بازی را دو نفره انجام دهید. در این صورت هر فرد که زودتر موفق به ترکاندن بادکنک نفر مقابل شد برنده بازی است.

Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب
انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات زندگی به بهترین شکل ممکن سازگار شویم. این مهارت به افراد

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *