Search
Close this search box.

بازی تصاویر بامزه!

دسترسی به بازی :
این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟
فایل قابل دانلود بازی:
کدام مهارت های شناختی در این بازی تمرین می شود؟
این بازی به کودک کمک می کند که علت و معلول و توالی را درک کند با گذاشتن هر چیز در جای مناسب خودش. این روند به رشد تفکر کودک کمک می کند. این بازی را میتوان با دو نفر یا بیشتر انجام داد اگر چه من خودم تمایل دارم این بازی را دو نفره انجام دهیم تا فرصت بیشتری برای توجه کردن به کودکمان داده شود.

وسایل مورد نیاز برای بازی:

تصاویر کتابهای کمیک و فکاهی از روزنامه‌ها و مجلات یا کتابهای داستانهای مصور

قیچی

مداد

نحوه انجام بازی شناختی تصاویر بامزه:

کار بازیکنان در این بازی این است که تصاویر بهم ریخته داستانهای مصور را به صورت مرتب و با نظم معمول در بیاورند. از تصاویر داستانهای مصور برای کودکان و نوجوانان در کتابها و مجلات استفاده کنید(مثلا مجله نبات داستانهای مصور دارد یا کتابهای سونیک و … داستانهای مصور هستند) هر بازیکن داستان مورد علاقه خودش را انتخاب می‌کند. ممکن است شما داستان مصور لاک‌پشتهای نینجا را انتخاب کنید یا کودک شما داستان گارفیلد را.

هر کسی بر اساس علاقمندی خود موضوع و داستانی را انتخاب می‌کند. پیش از برش تصاویر پشت هر کدام از چهارچوبهای تصاویر را با مداد شماره گذاری کنید. خودکار برای این کار مناسب نیست چون رنگ جوهر آن می‌تواند به راحتی از سمت دیگر دیده شود. قرار نیست بازیکنان شماره‌ها را ببینند این کار تنها برای بررسی درستی چیدمان بازیکنان در انتهای بازی استفاده خواهد شد.

تصاویر را از چهار چوبهای آنها ببرید و آنها را مخلوط کنید.( می‌توانید برای بچه های کوچکتر به جای کتابهای مصور از داستانهای بدون استفاده قبلی برای این کار کمک بگیرید.). حالا هر بازیکن داستان انتخابی اش را با دیگری معاوضه می‌کند. برنده بازی کسی است که زودتر موفق به مرتب کردن داستان مصور بر اساس روال اصلی آن شده باشد.

 

پیشنهادهای بیشتر برای انجام بازی:

وقتی که بیشتر از یک بار بازی را انجام میدهید ممکن است کمی تغییر و تنوع و خلاقیت در بازی را اجازه دهید. اگر کودک شما موفق شد که ترتیب و روال یک داستان را به درستی بچیند به او پنج امتیاز بدهید اما اگر کودک شما قادر شد که یک توالی مناسب دیگر برای همان قطعات تولید کند(با خلاقیت خود داستان را به شکل دیگری تنظیم کند) جایزه ویژه دریافت میکند.

اگر از مجلات و روزنامه ها استفاده می کنید آنها را در جایی نگهداری کنید تا کودک فرصت تمرین و تولید نمونه های دیگر را داشته باشد.

 

کودک در این بازی چه چیزی فرا میگیرد؟

برای اینکه کودک شما بفهمد چه چیزی می خواند نیاز است که کودک بفهمد اول چه اتقافی افتاده دوم چه اتفاقی و سوم چه. برای این کار نیاز است که او ببیند چگونه وقایع به طور منطقی و مرتب یکی پس از دیگری اتفاق افتاده و هر رخدادی میتواند علت بوجود آمدن دیگری باشد. این کار اهمیت ویژه در مطالعه اجتماعی و نیز خواندن زندگی نامه‌ها دارد. وقتی اتفاقات تاریخی را به خاطر می سپاریم نیاز است که کودک بداند جنگهای بزرگ و انقلابها، پس از جنگهای داخلی و کوچک بوجود آمده است. با استفاده از کتابهای فکاهی و کمیک های سریالی، برای رشد مهارت توالی رویدادها، کودک قادر خواهد بود تا زبان خودش را برای دریافت مطالب از رویدادهای ارائه شده در داستان های سریالی رشد دهد.



چریل گرسون، پنی هاچینز از کتاب Thinking games
Search

مطالعه نمایید:

سایر مطالب

بازی مجسمانه خرگوش

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
تمرین صبر با بازی ، بازی برای تمرین بازداری پاسخ

لیوانهای شفاف

نویسنده بازی : فاطمه موسوی بصیرت دسترسی به بازی : رایگان خرید اشتراک این بازی برای کدام گروه سنی طراحی شده است ؟ بازی برای

Read More »
این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *